Bij een t8 of t16 uit een classic is dat niet nodig, maar bij een t7 (latere bouwjaren 9-5) is de recirculatie wel noodzakelijk. Het is dan een soort van gesloten circuit, waarbij een niet-recirculerende dumpvalve gelijk staat aan een lek in het systeem.Sander schreef:Ik vroeg me het volgende af:
In een 900 classic turbo zit origineel een recirculerende dumpvalve.
Voor zover ik begrijp kun je zonder probleem ook een dumpvalve gerbuiken die naar de buitenlucht afblaast. Is de recirculatie dus niet nodig?
Groet,
Sander
dump valve
-
brinky
- Donateur

-
bennie
- Geregistreerd lid
Het toerental bij mijn wagen zakt naar de 500 na dat de dumpvalve afgeblazen heeft, ik zou dus toch voor de recirculerende dumpvalve gaan.brinky schreef:
Bij een t8 of t16 uit een classic is dat niet nodig, maar bij een t7 (latere bouwjaren 9-5) is de recirculatie wel noodzakelijk. Het is dan een soort van gesloten circuit, waarbij een niet-recirculerende dumpvalve gelijk staat aan een lek in het systeem.
Het kan ook aan mijn wagen liggen, maar denk het niet omdat het toerental eigelijk nooit onder de 1000 komt voor dat ik stil sta en alle delen die invloed hebben op het toerental al een keer vervangen zijn voor nieuw of gecontroleerd gebruikt!
Ik denk dat de LMM een beetje de kluts kwijt raak
Heb hier met de orginale overigens geen last van!
Gr, Bennie
-
ArvidD
- Geregistreerd lid
dan staat je bov niet goed afgesteld. Je moet namelijk altijd op zijn zachtst beginnen (dan slaat hij meestal af) en strakker draaien totdat de auto goed loopt. En dan bedoel ik het strakker draaien van de veer. Bij de betere bov's kan dit gewoon, voor anderen moet je misschien een iets hardere veer kopen.Het toerental bij mijn wagen zakt naar de 500 na dat de dumpvalve afgeblazen heeft, ik zou dus toch voor de recirculerende dumpvalve gaan.
-
bennie
- Geregistreerd lid
ArvidD schreef:dan staat je bov niet goed afgesteld. Je moet namelijk altijd op zijn zachtst beginnen (dan slaat hij meestal af) en strakker draaien totdat de auto goed loopt. En dan bedoel ik het strakker draaien van de veer. Bij de betere bov's kan dit gewoon, voor anderen moet je misschien een iets hardere veer kopen.Het toerental bij mijn wagen zakt naar de 500 na dat de dumpvalve afgeblazen heeft, ik zou dus toch voor de recirculerende dumpvalve gaan.
Heb alle instellingen al geprobeerd!!
-
(R)ed
- Lid van verdienste
-
brinky
- Donateur

-
Sander
- Forum Admin
ArvidD schreef:en daarom heb je speciale bov's die zowel recirculeren als afblazen

Speektuning heeft ook zo'n bov in zijn assortiment staan. Zo'n bov bedoel je toch? Weet je nog een voorbeeld?
Welk systeem heb jij? Bosch?brinky schreef:Ik heb een afblazende dumpvalve, en 't werkt prima. Zou er wat dat betreft verschil zitten tussen Lucas en Bosch systeem?
Sander
-
Sander
- Forum Admin
-
Hannes
- Forum Admin
-
Sander
- Forum Admin
-
ArvidD
- Geregistreerd lid
ik lever zelf Turbosmart (heb persoonlijk een Megasonic op mijn eigen VW project). Daarnaast een Type 1 op de Smart van mijn vrouw
Is wel vrij prijzig maar de kwaliteit is dragrace-niveau zeg maar, kan bijzonder veel hebben.

Overigens die van Speek is ook een goede en wat vriendelijker in prijs.
Bij VAG auto's heb je ook nog verschil in auto's met een gaskabel of een electronisch gaspedaal waarbij de 1e beter reageert op een bov. Soms is het gewoon praktijk testen, de ene auto reageert er beter op dan de andere.
Is wel vrij prijzig maar de kwaliteit is dragrace-niveau zeg maar, kan bijzonder veel hebben.

Overigens die van Speek is ook een goede en wat vriendelijker in prijs.
Bij VAG auto's heb je ook nog verschil in auto's met een gaskabel of een electronisch gaspedaal waarbij de 1e beter reageert op een bov. Soms is het gewoon praktijk testen, de ene auto reageert er beter op dan de andere.
-
brinky
- Donateur

Ik heb een filmpje gemaakt. De kwaliteit is belabberd, maar ik wilde jullie deze toch niet onthouden.taaffert schreef:Dan gaat ik zonder dump valve naar Zweden, maar komen gaat ie zeker. Eej Brinky, kun je anders niet eens een filmpje maken? Ken het wel van Red Arrow, maar van andere wil ik het ook wel eens zien/horen.
Klik.
[edit]Sander: Ik heb het filmpje even voor je gedraaid