dump valve

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 30 jul, 2006 22:44

Sander schreef:Ik vroeg me het volgende af:

In een 900 classic turbo zit origineel een recirculerende dumpvalve.
Voor zover ik begrijp kun je zonder probleem ook een dumpvalve gerbuiken die naar de buitenlucht afblaast. Is de recirculatie dus niet nodig?

Groet,
Sander
Bij een t8 of t16 uit een classic is dat niet nodig, maar bij een t7 (latere bouwjaren 9-5) is de recirculatie wel noodzakelijk. Het is dan een soort van gesloten circuit, waarbij een niet-recirculerende dumpvalve gelijk staat aan een lek in het systeem.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 30 jul, 2006 22:55

brinky schreef:
Bij een t8 of t16 uit een classic is dat niet nodig, maar bij een t7 (latere bouwjaren 9-5) is de recirculatie wel noodzakelijk. Het is dan een soort van gesloten circuit, waarbij een niet-recirculerende dumpvalve gelijk staat aan een lek in het systeem.
Het toerental bij mijn wagen zakt naar de 500 na dat de dumpvalve afgeblazen heeft, ik zou dus toch voor de recirculerende dumpvalve gaan.

Het kan ook aan mijn wagen liggen, maar denk het niet omdat het toerental eigelijk nooit onder de 1000 komt voor dat ik stil sta en alle delen die invloed hebben op het toerental al een keer vervangen zijn voor nieuw of gecontroleerd gebruikt!

Ik denk dat de LMM een beetje de kluts kwijt raak :? .

Heb hier met de orginale overigens geen last van!

Gr, Bennie

ArvidD
Geregistreerd lid

Bericht door ArvidD » ma 31 jul, 2006 8:54

Het toerental bij mijn wagen zakt naar de 500 na dat de dumpvalve afgeblazen heeft, ik zou dus toch voor de recirculerende dumpvalve gaan.
dan staat je bov niet goed afgesteld. Je moet namelijk altijd op zijn zachtst beginnen (dan slaat hij meestal af) en strakker draaien totdat de auto goed loopt. En dan bedoel ik het strakker draaien van de veer. Bij de betere bov's kan dit gewoon, voor anderen moet je misschien een iets hardere veer kopen.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 31 jul, 2006 11:33

ArvidD schreef:
dan staat je bov niet goed afgesteld. Je moet namelijk altijd op zijn zachtst beginnen (dan slaat hij meestal af) en strakker draaien totdat de auto goed loopt. En dan bedoel ik het strakker draaien van de veer. Bij de betere bov's kan dit gewoon, voor anderen moet je misschien een iets hardere veer kopen.
:roll: :roll: ..........

Heb alle instellingen al geprobeerd!!

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » ma 31 jul, 2006 11:45

Probleem is de LMM die gaat over de rooie omdat er lucht'kwijt'is.
De T8 heeft dit probleem niet.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » ma 31 jul, 2006 12:19

Conclusie: bij een 16v toch recirculeren dus.

Sander

ArvidD
Geregistreerd lid

Bericht door ArvidD » ma 31 jul, 2006 12:40

en daarom heb je speciale bov's die zowel recirculeren als afblazen :D

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 31 jul, 2006 13:24

Ik heb een afblazende dumpvalve, en 't werkt prima. Zou er wat dat betreft verschil zitten tussen Lucas en Bosch systeem?

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » ma 31 jul, 2006 13:35

ArvidD schreef:en daarom heb je speciale bov's die zowel recirculeren als afblazen :D
Afbeelding
Speektuning heeft ook zo'n bov in zijn assortiment staan. Zo'n bov bedoel je toch? Weet je nog een voorbeeld?
brinky schreef:Ik heb een afblazende dumpvalve, en 't werkt prima. Zou er wat dat betreft verschil zitten tussen Lucas en Bosch systeem?
Welk systeem heb jij? Bosch?

Sander

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 31 jul, 2006 13:36

Jep, dat hadden ze in '84.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » ma 31 jul, 2006 13:37

brinky schreef:Jep, dat hadden ze in '84.
Bij Lucas is het wellicht anders...

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » ma 31 jul, 2006 14:36

Lucas is toch al zo lekker gevoelig voor lage toerentallen. (wisten wij)

Hannes

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » ma 31 jul, 2006 14:55

Hannes schreef:Lucas is toch al zo lekker gevoelig voor lage toerentallen. (wisten wij)
Check engine... need I say more?

Sander

ArvidD
Geregistreerd lid

Bericht door ArvidD » ma 31 jul, 2006 17:10

ik lever zelf Turbosmart (heb persoonlijk een Megasonic op mijn eigen VW project). Daarnaast een Type 1 op de Smart van mijn vrouw :wink:

Is wel vrij prijzig maar de kwaliteit is dragrace-niveau zeg maar, kan bijzonder veel hebben.
Afbeelding

Overigens die van Speek is ook een goede en wat vriendelijker in prijs.

Bij VAG auto's heb je ook nog verschil in auto's met een gaskabel of een electronisch gaspedaal waarbij de 1e beter reageert op een bov. Soms is het gewoon praktijk testen, de ene auto reageert er beter op dan de andere.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 06 aug, 2006 15:26

taaffert schreef:Dan gaat ik zonder dump valve naar Zweden, maar komen gaat ie zeker. Eej Brinky, kun je anders niet eens een filmpje maken? Ken het wel van Red Arrow, maar van andere wil ik het ook wel eens zien/horen.
Ik heb een filmpje gemaakt. De kwaliteit is belabberd, maar ik wilde jullie deze toch niet onthouden.

Klik.

[edit]Sander: Ik heb het filmpje even voor je gedraaid :)[/edit]

Plaats reactie