Hoe lang gaat een Turbo onder normale omstandigheden mee?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
1-8-7
Geregistreerd lid

Bericht door 1-8-7 » do 27 jul, 2006 19:26

72sonett-III schreef:
accordracer schreef:oja, saab moet je in de achteruit zetten.
Heb jij wel een Saab?
Doet dat ertoe dan ?
om de 2000 km doe ik de olie vervangen.
Weggegooid geld...
Moet jij dat betalen ?
omdat de olie 260 fahrenheit wordt
260 wat?
Alleen lagere school gehad ?

Ik vind sommige mensen hier erg banaal reageren. . . .

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 27 jul, 2006 19:27

joachiem schreef:Olie koeler is wel mooi bij de turbo aleen er blijft altijd oude olie in zitten he :oops: en die mengt weer met de nieuwe.
Olie vervangen als deze heet is. Het is niet prettig, je moet meer opletten, maar de oliekoeler staat dan open en kan ook leegstromen.

@Accordracer: is het niet verstandiger het geld voor de wekelijkse oliewissel te sparen en er een oliekoeler voor te kopen?

WorldRocker
Geregistreerd lid

Bericht door WorldRocker » ma 31 jul, 2006 12:05

Alle 900T (8v en 16v) hebben en olie koeler, wat is gebeurt met de origineel koeler? Zelfs, sommige 99Ts hebben een olie koeler... Misschien hier in europa is dat anders...

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » za 05 aug, 2006 15:33

bruises schreef:
turboflix schreef:
Injectie schreef:Het is alleen zo jammer dat je de Saab in de achteruitversnelling moet zetten omdat je anders de sleutel niet uit het contact krijgt. DUs aan de turbo timer is volkomen nutteloos. Tenzij je de voorwielen vrij van de grond zet.
inderdaad een rare tip voor (classic) saabrijders...

:roll:
Ik begrijp dat men erg gehecht kan raken aan allerlei mooie SAAB-eigenaardigheden, maar deze feature gaat er bij ons altijd als eerste uit. Scheelt een hoop gerotzooi en het levert ook minder deuken op als je je auto uitleent aan een amateur die de koppeling niet intrapt alvorens het contactslot in eens naar start door te draaien
Die feature kan ik ook missen als kiespijn, niet perse voor een turbo timer, Het is voor mij handiger als 'ie in z'n vrij in de garage kan staan, zonder dat de sleutel in het contact zit.
Is dit er makkelijk zelf af te halen?
Meer info hierover AUB :D

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » za 05 aug, 2006 19:54

Daantje schreef:
bruises schreef:
turboflix schreef: inderdaad een rare tip voor (classic) saabrijders...

:roll:
Ik begrijp dat men erg gehecht kan raken aan allerlei mooie SAAB-eigenaardigheden, maar deze feature gaat er bij ons altijd als eerste uit. Scheelt een hoop gerotzooi en het levert ook minder deuken op als je je auto uitleent aan een amateur die de koppeling niet intrapt alvorens het contactslot in eens naar start door te draaien
Die feature kan ik ook missen als kiespijn, niet perse voor een turbo timer, Het is voor mij handiger als 'ie in z'n vrij in de garage kan staan, zonder dat de sleutel in het contact zit.
Is dit er makkelijk zelf af te halen?
Meer info hierover AUB :D
Het heeft ook voordelen hoor :wink:
Heb je wel eens gehoord van een Saab 900 die te water ging doordat men de handrem vergeten is ?
Vreemd toch dat ze op die SAAB reclame allemaal in de sloot springen :?:

Als je een auto start (ongeacht merk) zet je hem toch eerst in vrij of trap je de koppeling in ??? :roll:

Maar even on-topic:
Als je de turbo niet de tijd geeft om even af te koelen dan heb je de volgende keuzes:

1 de laatste paar km heel rustig rijden.

2 een "pre- / post-oiler" inbouwen, dit is een electrische pomp die de motor van oliedruk voorziet net voordat je start en na stoppen van de motor een paar minuten blijft nadraaien.
http://www.pre-luber.com/turbocharged.htm

3 vaker de turbo laten vervangen/reviseren. :twisted:

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » za 05 aug, 2006 20:10

Voor mij een groot nadeel.........Sinds m'n saab lijkt m'n garage zo klein..
Achterin de garage heb ik een werkbankje en de wasmachine staan, hoe meer ruimte voor de auto, des te makkelijker kan de vriendin uit de voeten met de wasmand..
Maar omdat ik openslaande deuren in de garage heb, is ruimte achter de auto ook handig om de deuren te openen/sluiten.... Bijde is geen optie, het is voor mij dus handig als ik hem ff een zetje kan geven als ik voor of achter de auto meer ruimte nodig heb... Nog handiger is het als ik niet eerst naar binnen moet om de sleutel te pakken.
Daarom zou ik er die beveiliging er graag afhalen.

Sorry, ik besef nu pas dat ik een beetje offtopic bezig ben :oops:
Als iemand tips heeft hoe ik dat moet doen hoor ik het graag, om dit topic niet verder te vervuilen via een PB-tje :wink:

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 05 aug, 2006 20:43

Daantje schreef:.. Nog handiger is het als ik niet eerst naar binnen moet om de sleutel te pakken.
Sleutels er in laten zitten (dan weet je ook altijd waar ze zijn :idea:), versnelling in de vrij.

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » za 05 aug, 2006 21:29

72sonett-III schreef:
Daantje schreef:.. Nog handiger is het als ik niet eerst naar binnen moet om de sleutel te pakken.
Sleutels er in laten zitten (dan weet je ook altijd waar ze zijn :idea:), versnelling in de vrij.
Ik weet altijd waar de sleutel is.......binnen in het huis op een veilige plek..
zekers niet op het contact...de garage heeft geen keurmerken op het hang en sluitwerk, ook geen alarm. De auto heeft wel alarm, maar die krijg ik niet aan met de sleutel er nog in....
Als het gebeurt dat hij gestolen wordt, zal de verzekering ook lachen als ik toe moet geven dat de sleutels erop stonden.......Geen optie dus..
Serieuze tips hoor ik graag, verder houd ik er hier over op...
Dit topic ging over de levensduur van de turbo geloof ik... :oops:

Plaats reactie