Wegligging verbeteren NG900 cabrio

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
elentinos
Geregistreerd lid

Wegligging verbeteren NG900 cabrio

Bericht door elentinos » do 01 jul, 2004 9:59

Ik wil graag de wegligging verbeteren van mijn 900 SE T Cabrio. Ik lees hier de positieve verhalen van Eibach-veren met Koni dempers. Het probleem is dat ik mijn auto niet wil verlagen. Met de standaard veren zit mijn Viggenbumper al regelmatig aan de grond met al die fantastische drempels bij mij in de buurt :( , dus op de 3 cm lagere Eibach veren zit ik niet echt te wachten.
Mijn vraag is of alleen de Koni dempers al voldoende resultaat bieden.

Volgende vraag is de Viggen resque kit. Heeft iemand ervaring hiermee? Is met deze kit het sponzige/vage stuurgevoel van de NG900 wezenlijk verminderd?

900T-R
Geregistreerd lid

Re: Wegligging verbeteren NG900 cabrio

Bericht door 900T-R » do 01 jul, 2004 10:27

In zijn algemeenheid valt te zeggen dat 'uprated' dempers met standaard veren een betere combinatie vormen dan andersom.

Van de 'rescue kit' zijn vooral de nieuwe bevestiging van het stuurhuis (tegenwoordig ook van MP Performance via Elkparts leverbaar) en de onderste draagarmrubbers essentieel, omdat hiermee de twee zwakste punten van de 900/9-3 worden geëlimineerd.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 01 jul, 2004 11:07

Van de door Abbott ontwikkelde VRK zijn inmiddels ook goedkopere varianten op de markt.
Afbeelding

Behalve de door 900T-R al genoemde clamp van MP Performance, is er ook de set van KIC.
Afbeelding

De clamp van MP ziet er wat minder robuust uit dan die van KIC en Abbott, maar geeft hetzelfde effect.
Afbeelding

In sommige auto's is schijnbaar een rammel te horen als je met een VRK over slecht wegdek rijdt. MP probeert dat te ondervangen door een dunne rubber strip te monteren. De lijm waarmee het rubber is vastgeplakt wil echter nog wel eens loslaten.

Het is ook aan te raden een stuggere stabilisatorstang op de achteras te monteren. De auto helt dan minder over in bochten, er is minder overstuur en meer grip bij het uitaccelereren van een bocht.
In extreme situaties kan er na het monteren van de stabilisatorstang overstuur optreden, maar dat gebeurt pas als je ontzettend lomp door de bocht gaat.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » do 01 jul, 2004 11:08

alleen al als je nieuwe dempers (gele koni) neemt icm met powerflex bussen in je voorwiel ophanging ga je al een wereld van verschil merken.

Ik vind het een echte aanrader.

V6Ragtop
Geregistreerd lid

Bericht door V6Ragtop » za 03 jul, 2004 13:16

Ik heb anderhalve maand geleden een komplete VRK laten monteren op mijn V6 900 Cabrio van 94. Ik had al gele koni schokbrekers maar heb voor de zelfde reden (de auto is laag genoeg), geen verlaagde veren gemonteerd.

Wat een verschil :D :D :D

Ik stond op het punt d auto te verkopen zo teleurgesteld was ik in eerste instantie met de wegligging van de SAAB. :cry: :cry: Nu ben ik weer helemaal overtuigd van de kwaliteiten van mijn 900.

Ik ben overigens niet helemaal overtuigd van de wijsheid om een zwaardere stabilisator of stijvere schokbrekers achter te monteren in een cabrio. In tegenstelling tot de veel stijvere coupe gaat cabrio meer torderen in de carroserie met een stijvere achtervering. Ik kan goed overweg met de standaard achtervering van mijn 900 :wink: :wink: en dus laat ik het voorlopig zo om de cabrio body zoveel mogelijk te ontzien.

Overigens heb ik een complete Abbot set laten monteren, inclusief sub-frame brace onder de auto. Nog een reden om geen verlagings veren te monteren :wink: :wink: .

Paul

jvhecke
Geregistreerd lid

Bericht door jvhecke » zo 18 jul, 2004 11:27

-waar zijn die abbot-spullen hier in België te koop?
-bewegen jullie deuren ook bij het rijden over bijv. een betonbaan? Is dat gerammel te verhelpen?

groetjes,

Jo 2.3 900 cabrio uit 95

V6Ragtop
Geregistreerd lid

Bericht door V6Ragtop » ma 19 jul, 2004 21:01

Ik heb geen leverancier hier in Belgie kunnen vinden en ben bij ASM in Amsterdam terecht gekomen via de web site van Abbot. Ik heb de set ook daar laten plaatsen, wat zo'n 4 uur werk zou moeten kosten.

Ik heb overigens dezelfde problemen met rammelende deuren op de (Belgische) wegen. Mijn cabrio is bij 10 jaar oud en heeft veel in het Brusselse gereden. Dus heb ik hier en daar een rammeltje.

Overigens kan een van de oorzaken van die rammels liggen aan de cylinders die aan de gordelspanners zitten. Bij mij ziten die wat los en rammelen. Ik heb er isolatie schuim omheen gedaan en zie zo weer een rammel minder. Je moet er wel de zij-bekleding achter uithalen om er bij te kunnen.

Groeten
Paul

jvhecke
Geregistreerd lid

Bericht door jvhecke » di 20 jul, 2004 21:10

Ja Paul, de mijne heeft in zijn vorig leven ook de Brusselse putten en bulten meegemaakt! Werd oorspronkelijk geleverd aan een Euro-diplomaat door Behermann, het is een Amerkaanse versie met Europese lichten dan wel.
Als ik over een hobbelige weg rij met het dak open zie ik mijn deur bewegen thv de B-stijl. Misschien afstelling van het slot? Ik laat het nakijken bij een volgend onderhoud.

Wat kost zo'n beugelgrapje van Abbott all-in?

Groetjes!

Jo 2.3

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 20 jul, 2004 21:17

jvhecke schreef:
Wat kost zo'n beugelgrapje van Abbott all-in?
300 pond + btw + montage.

De europese invoerder van MP zit in Belgie :) , nl in Houthalen. Voor de set van KIC weet ik hier in Europa niet meteen een adres.

elentinos
Geregistreerd lid

Bericht door elentinos » di 20 jul, 2004 22:28

De europese invoerder van MP zit in Belgie, nl in Houthalen.
Ha die Marc, wat kosten de clamp en brace van MP bij A&P?

jvhecke
Geregistreerd lid

Bericht door jvhecke » di 20 jul, 2004 23:42

300 £ + + ... brups?! :shock: :shock: :shock:

Het is een gouden beugel zeker? :D

Jo

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 20 jul, 2004 23:50

Hier kan je er meer over vinden:

viewtopic.php?t=823

V6Ragtop
Geregistreerd lid

Bericht door V6Ragtop » wo 21 jul, 2004 10:16

Ik heb bij ASM voor een complete kit euo 1075 betaald, inclusief montage en BTW.

Dit was de complete "Viggen Rescue kit" voor een ouder model 900 en is inclusief de stuurhuis beugel, speciale sferische lagers voor de wielarmen, polyurethaan bussen voor de wielarmen en een sub-frame versterking.

Zoals gezegd ben ik zeer tevreden met het geheel (inclusief de gele koni schokbrekers die ik al eerder geplaatst had).

Ik heb overigens niet zoveel beweging in de deuren als jij zegt, maar die zijn na een ongelukje aan elke kant er ook opnieuw ingehangen. Misschien strakker dan origineel.

Op de boutgaten van de stuurhuisbeugel na wa alles een perfect fit en kan in een uur of 4 a 5 gemonteerd worden. Ik ben vanuit Brussel op en neer naar Amsterdam gereden ervoor.

Succes
Paul

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » do 19 aug, 2004 23:11

ng 900 is toch gewoon opel vectra onderstelletje?
jammer jammer jammer!!!!!!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 20 aug, 2004 2:24

MISTY schreef:ng 900 is toch gewoon opel vectra onderstelletje?
:roll: :roll: :roll:

Gelukkig zijn er op het forum veel mensen aanwezig die door middel van constructieve bijdragen de hiaten in je Saabkennis kunnen verkleinen.

Plaats reactie