esalet schreef:[We hebben, dank zij de recent opengestelde database van de RDW, nu echt een volledig beeld van alle nog bekende SAAB 90’s in Nederland. Samen met de door ons in het verleden al verzamelde kentekens (dit betreft uiteraard kentekens die niet meer bekend zijn bij de RDW en die dus niet meer bestaan helaas) hebben we nu in totaal 299 volledige kentekens in het 90-register, als volgt verdeeld:
• Bekend en APK gekeurd 89 stuks (waarvan 65 origineel NL en 24 import vanaf september 2009)
• Bekend maar APK verlopen 75 stuks
• Niet meer bekend 135 stuks (w.v. 1 import**, 6 export, rest gesloopt)
• Noch in register noch bij RDW bekend 880 stuks (allen gesloopt of geëxporteerd)
Totaal NL SAAB 90 gekentekend 1.179* (waarvan 25 import en 1.154 nieuw geleverd)
* Stand najaar 2012
** Dit was de TJ-SR-36, een rechtsgestuurde two-tone 90 (Platinablauw over Zilver), in 1998 naar NL
Kortom: van alle 1.154 nieuw in NL geleverde 90’s rijden er nog maar 65 daadwerkelijk rond, dit is nog slechts 5,6 %. Minstens zo opmerkelijk: er staat een groter aandeel namelijk 6,5 % in een weiland of (hopelijk) een schuurtje te wachten op de dingen die wellicht nog komen gaan. Met de huidige MRB-onzekerheid is hun lot ongewis, maar ik zou iedereen (ongevraagd en vrijblijvend, daar ben ik me altijd van bewust) aanraden: gewoon laten staan en wachten. You never know en weg is weg.
En inmiddels ben ik heel wat dagdelen verder en heb ik de RDW uitdraai Januari 2014 die sb90 voor me heeft gemaakt doorgeakkerd en verwerkt.
De laatste stand dus:
Samen met de door ons in het verleden al verzamelde kentekens (dit betreft uiteraard kentekens die niet meer bekend zijn bij de RDW en die dus niet meer bestaan helaas) hebben we nu in totaal 305 volledige kentekens in het 90-register, als volgt verdeeld:
• Bekend en APK gekeurd 78 stuks (12 minder dus)
• Bekend maar APK verlopen 60 stuks (15 minder dus)
• Niet meer bekend 167 stuks (32 méér dus, ga er maar van uit dat dit allemaal gedemonteerd is)
• Noch in register noch bij RDW bekend 874 stuks (allen gesloopt of geëxporteerd)
Totaal ooit NL SAAB 90 gekentekend 1.179* (waarvan 25 import en 1.154 nieuw geleverd)
* Stand januari 2014
Kortom: van alle
1.154 nieuw in NL geleverde 90’s rijden er nog maar
57 daadwerkelijk rond, dit is nog geen 5% (was dik een jaar terug dus nog 5,6 %). Minstens zo opmerkelijk: er staat een groot aandeel namelijk 4,9% (was een jaar terug nog 6,5 %) in een weiland of (hopelijk) een schuurtje te wachten op de dingen die wellicht nog komen gaan.
Moet ik nog zeggen dat we er zuinig op moeten zijn? Nee he.