snelheidsmeter 93F

1947-1967
Plaats reactie
Spartacus
Geregistreerd lid

snelheidsmeter 93F

Bericht door Spartacus » wo 11 dec, 2013 21:21

Hallo,
Mijn snelheidsmeter en kilometerteller werken niet meer.
Alles eventjes nagekeken, en gezien dat dit nog werkt zoals een oude fietsteller. Met een ronddraaiend ijzeren draad binnenin het omhulsel.
Heeft iemand een idee waar je dit nog kan kopen?
De schroef aan de versnellingsbak is immens moeilijk bereikbaar, degene aan de teller onder het dashboard is gemakkelijk.
Heeft iemand een tip?

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Re: snelheidsmeter 93F

Bericht door Andrys Posthuma » do 12 dec, 2013 0:05

Je bedoelt de kabel? Hier staan er een stuk of wat: http://svenskasaabklubben.nordicshops.c ... EARCH.y=24" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien staat de goeie er wel tussen...

Weet je zeker dat je een nieuwe kabel nodig hebt of is er iets anders kapot?

Spartacus
Geregistreerd lid

Bericht door Spartacus » do 12 dec, 2013 10:29

De laatste ritten trilde de snelheidsmeter enorm. En plots lag de wijzer helemaal plat . ( Links)
Gisteren heb ik nog een uurtje met de auto gereden, maar hij deet niets meer. Geen oplopende kilometerteller en geen snelheidsmeter die werkte.
Dus na het losdraaien van de aanspanbout onder de snelheidsmeter, zag ik dat de ijzeren kabel volledig loszat. Op het einde is de kabel in een vierkantje gedrukt om grip te hebben op de teller binnenin.
Ik zal proberen dus eerst een nieuwe kabel te bestellen. Want ik denk toch dat hij gebarsten is in het omhulsel. Want geen draaiende kabel is niets van meters hé.
Is het dat niet, dan moet er iets aan de meter zelf zijn in het dashboard. ;-(+

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » do 12 dec, 2013 11:09

Als de binnenkabel gebroken is dan moet je dan vrij eenvoudig kunnen vaststellen. Als je de kabel aan beide einden los hebt gedraaid en je draait met je hand aan 1 kant dan moet ie aan de andere kant ook draaien. Soms is hij vastgelopen en draait er helemaal niets meer. Maar relatief simpel vast te stellen dus bij dit type kabel.

Spartacus
Geregistreerd lid

Bericht door Spartacus » zo 09 feb, 2014 14:19

Eindelijk aan een occasiekabel kunnen geraken, maar het lukt niet.
Mijn kabel was dus gebroken binnenin,maar ook het omhulsel is ooit gebroken geweest. Is aan gelast geweest en getaped...
Het probleem is dat de schroefbout die vastzit aan de versnellingsbak een andere schroefdraad heeft dan de originele.
Ze lijken perfect op elkaar de oude en de occasie, maar het lukt niet ook niet na 100 keer proberen.
Iemand een tip? Kan het zijn dat ik een kabel heb van een shortnose na 1960?
De mijne is nog een 93 maar ook van 1960?
Het zal zoeken worden voor een perfecte kabel :lol:

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » zo 09 feb, 2014 15:06

Ik heb net de test gedaan: de kabel van mijn 93B past op de aansluiting van een versnellingsbak van een 96V4, dus die is alle bouwjaren hetzelfde gebleven.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » zo 09 feb, 2014 15:14

Wellicht heb je er iets aan. Dit gaat volgens mij over V4s:

Afbeelding

sonett003
Geregistreerd lid

Bericht door sonett003 » zo 09 feb, 2014 15:49

Bij de 93 en de vroege 96's zou de kabel over en weer moeten passen. Alleen de 95 met de Veglia snelheidsmeter/kmteller (1964-66) heeft tellerzijdig een andere aansluiting.

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » di 11 feb, 2014 16:29

Als je mij een chassis nr geeft kan ik voor je in het Saab onderdelenboek kijken welke kabel je nodig hebt en evt op welke modellen uit die periode de kabel nog meer zit / past.

Spartacus
Geregistreerd lid

Bericht door Spartacus » vr 07 mar, 2014 19:24

Eindelijk tijd gehad om er eens goed werk van te maken.
En ja hoor, het was dezelfde draad, alleen heb ik de moer moeten kuisen en de eerste draai van de moer moeten bijvijlen. Erna draaide hij zonder problemen op de versnellingsbak :D
Morgennamiddag een ritje door het Westvlaamse land , en mijn dag kan niet meer stuk. :O:

Plaats reactie