nu ook nog een SAABARU 9-6X

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
verde900
Donateur
Donateur

nu ook nog een SAABARU 9-6X

Bericht door verde900 » vr 16 jul, 2004 20:33

From AUTOWEEK, July 19, 2004
--------------------------
Saabaru plans 9-6X
Saab and Fuji Heavy Industries, parent company of Subaru, have announced
plans for a second joint crossover product following on the heels of the
Subaru WRX-based Saab 9-2X. What was not announced is that the next vehicle
from Saab and Subaru arriving in mid-2005 as an '06 model will likely be
based on the seven-seat Subaru XUV and will probably be called the Saab
9-6X, a name General Motors has trademarked for future use in the United
States and Canada.

tjonge, met zoveel nieuwe modellen moeten de SAAB(aru) showrooms nog uitbreiden :lol:

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Re: nu ook nog een SAABARU 9-6X

Bericht door Moppersmurf » zo 18 jul, 2004 14:45

De berichten wijzen er op dat deze zogenaamde crossovers in feite ontwerpen en producten van Subaru zijn, waar Saab z'n eigen gezicht aan mag geven. Ongeveer wat Lancia is t.o.v. Fiat. Aangezien de ontwerp en design afdelingen bij Saab in Zweden gesaneerd worden zou ik me niet te veel voorstellen bij de invloed van Saab op het ontwerpproces. Dat verhaaltje werd ons ook op de mouw gespeld t.a.v. de 2.2tid van Opel, daar zouden de Saab ingenieurs ook hun eigen knowhow voor hebben aangewend om de motor van Opel op een hoger (Saab)plan te tillen. Quatsch.
Ik vraag me wel af wat er terecht komt van de traditionele aandacht van Saab voor veiligheid. De 900GM/9.3 stelden in dit opzicht ernstig teleur. Zo'n Subaru is toch een andere auto dan de Saabs tot op heden waren.
Moppersmurf

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 18 jul, 2004 16:36

Beste moppersmurf, kijk eens op: http://www.hwysafety.org/ zo´n slechte beurt maakt SAABaru daar nog niet hoor.
Voor mij liever een kruising met een eigenzinnige tamelijk economische(en ook nog eens betrouwbare) japanner als
eentje met een karakterloze onbetrouwbare en zuipende (6 en 8 cilinders) amerikaan, of zie jij dat heel anders?

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » zo 18 jul, 2004 17:35

verde900 schreef:Beste moppersmurf, kijk eens op: http://www.hwysafety.org/ zo´n slechte beurt maakt SAABaru daar nog niet hoor.
Voor mij liever een kruising met een eigenzinnige tamelijk economische(en ook nog eens betrouwbare) japanner als
eentje met een karakterloze onbetrouwbare en zuipende (6 en 8 cilinders) amerikaan, of zie jij dat heel anders?
Ik zie het wel anders :roll:
Liever zie ik de 9-7X met z'n mooie interieur wat ook veel beter als een Saab is vormgegeven dan in de 9-2X, het contactslot tussen de stoelen, de luchtroostertjes, bekleding enz.
Amerikanen zijn trouwens helemaal niet slecht of onbetrouwbaar, wij hebben nu een Ford Windstar en een Jeep gehad, deze hebben nog geen enkele serieuze klacht gehad, in tegenstelling tot onze Saabs... Ook heeft een onderzoek uitgewezen dat Amerikanen van dit moment over-all een betere kwaliteit hebben dan Europeanen.
Voor de rest is het gewoon een kwestie van smaak welk model je het mooiste vind denk ik. In ieder geval is voor beide autos een markt en dat is voor Saab heel belangrijk op dit moment. :wink:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 18 jul, 2004 18:41

Ruud schreef:Amerikanen zijn trouwens helemaal niet slecht of onbetrouwbaar, wij hebben nu een Ford Windstar en een Jeep gehad, deze hebben nog geen enkele serieuze klacht gehad
dus amerikanen zijn tegenwoordig goed afgewerkt, zuinig, licht en betrouwbaar?
misschien een van de vier, maar toch zeker niet alle vier?.

ik ben het met je eens t.a.v. de verschillen tussen de 9-2 en de 9-7, die
laatste ziet er echt veel smaakvoller uit.

Maar mij staat bij de 9-7X de ongebreidelde brandstofconsumptie
van (overigens alle SUV´s tegen) en ook het hoge gewicht
(delf je al snel het onderspit in een aanrijding) zelfs diesels
zijn oneconomisch (een Touareg V10 diesel weegt 2500kg en verbruikt 1 op5)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 18 jul, 2004 18:52

ik prefereer duidelijk de eigenwijze boxers met AWD boven de loodzware gedateerde V8 machines op het ladderchassis

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » zo 18 jul, 2004 19:23

:offtopic:

Ik ben dus helemaal fan van krachtige Amerikaanse V8's incl. zware brul. :D
De boxermotor is op zich ook een mooie machine, maar ik vind dat beide motoren niet echt bij een Saab passen. Ze zijn te karakteristiek voor Subaru en bijv. Chevrolet.

Wat betreft verbruik denk ik dat prijsklasse ook een belangrijke rol speeld. Een luxe SUV mag nou eenmaal wat meer verbranden.
Ook is ie te groot om een zuinige boxermotor in te plaatsen.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 18 jul, 2004 20:12

Voor de goede orde, ik zie niets in zo´n loodzware SUV, helemaal niets!

Een boxer klinkt trouwens als een V4, los daarvan kent Subaru ook lpt´s dus een boxer met een lpt heeft absoluut iets SAAB achtigs.
Wat te denken van een 3.0 boxer met 2 lage druk turbo´s?
Subaru heeft hem nog niet, maar...... waarom zou SAAB hem niet kunnen hebben in een 9-6X? stel je eens voor ruim 300pk icm AWD,
dat is echt leuker als een (toch altijd een beetje ordinair klinkende) V8

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » zo 18 jul, 2004 21:00

3.0 (V6) biturbo, 300pk, AWD, wie vind dit nou niet mooi! ! !
Voor de rest beslist de portemonee en je smaak welke auto met welke motor daarin je koopt...

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » zo 18 jul, 2004 21:04

Ha ha, goed zo jongens! Ga door!
Ik zie niks in de 9.7 en in de 9.2. Maar ik begrijp ook wel dat het wat betreft Saab nu nog maar om 1 ding gaat: pompen of verzuipen. Tsja, de tijd van eigenzinnige en onafhankelijke Saabjes is gewoon voorbij. Ach, het is maar blik. Er komt wel weer een ander merk met iets leuks, omdat sommige mensen als het om auto's gaat toch graag het grijze midden ontstijgen. Ik blijf geloven in een andere weg dan de middenweg.
Dank, Verde 900, voor de link. Ik kon niets vinden over de 9.2? Of heb ik iets fout gedaan? Ik schrok van de testuitslagen op deze site van de 900GM/9.3. Oei oei, de 900GM is 'marginal', de 9.3 'acceptable'. De S60 kwam beter uit de test... Ik dacht dat ik in een veilige auto reed... Het laat wel zien dat mijn zorg over de veiligheid bij Saab terecht is. Dit soort povere resultaten zijn er meer. De aandacht voor 'safety first' is verslapt...
Moppersmurf

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 18 jul, 2004 21:07

kijk hier eens: http://www.hwysafety.org/vehicle_rating ... l/0126.htm
dit is de "namaak-SAAB" zeg maar :wink:

na de 2takten van DKW, de V4 van Ford en de 4 cil. van Triumph, zouden we natuurlijk open moeten staan voor zo´n "mooi boxertje" :lol:

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » zo 18 jul, 2004 21:21

Ik schrok van de testuitslagen op deze site van de 900GM/9.3. Oei oei, de 900GM is 'marginal', de 9.3 'acceptable'. De S60 kwam beter uit de test
De S60 is de meest jonge auto uit deze voorbeelden. Veiligheidstesten van tegenwoordig wegen passieve veiligheids features als airbags bijzonder zwaar, het is immers het enige dat zonder langdurig onderzoek echt meetbaar is. Gevolg is dat hoe nieuwer de auto hoe aannemelijker het is dat er hoog gescoord kan worden.

Onderwerp alle Saabs van voor de NG900 maar eens aan een EuroNCAP test, misschien dat ze allen bij elkaar net aan de 5 sterren komen die inmiddels door de hele europese Saab line-up wordt gehaald.

Belangrijkste reden dat NG900 3-sterren haalde en 9-3 4 sterren is het standaard aanwezig zijn van side-airbags en een passagiersairbag bij de laatste. De ENIGE reden dat de 9-5 inmiddels 5 sterren haalt en eerder 4 is dat het laatste modeljaar een intelligente gordelwaarschuwing heeft.

Vorticity
Geregistreerd lid

Bericht door Vorticity » zo 18 jul, 2004 22:09

Er is een verschil in theorie en praktijk. Kijk maar eens naar de resultaten op de volgende site:

http://www.folksam.se/forskning/trafik/ ... ngelsk.htm

FuTuReMaN
Geregistreerd lid

Bericht door FuTuReMaN » zo 19 sep, 2004 11:13

Afbeelding

FuTuReMaN
Geregistreerd lid

Bericht door FuTuReMaN » di 21 sep, 2004 10:11

De Subaru Tribeca

Afbeelding