Nieuwe Motor, part 2

1967-1980
Plaats reactie
LeftLaneCruiser
Geregistreerd lid

Nieuwe Motor, part 2

Bericht door LeftLaneCruiser » za 12 aug, 2006 16:23

Nadat alles in de voorgaande weken zeer voorspoedig is verlopen, (de nieuwe motor is mij thuis bezorgd, de balanslagers had ik al na een paar dagen in huis en de onderdelen die ik niet kon gebruiken al gauw weer doorverkocht), ben ik in de afgelopen week toch tegen een kleine set-back aangelopen:

De nieuwe balansaslagers passen te precies. Nadat ik de oude lagers eruit had gehaald en de nieuwe weer voorzichtig op hun plaats getikt bleek de as muurvast op zijn plaats te zitten.
Een beetje zoeken in dit forum bleek dat dit euvel zich vaker voordoet. Wellicht de beste oplossing zal zijn om de lagers er weer uit te halen, nieuwe bestellen, de nieuwe lagers op maat te (laten) honen en die installeren.

Omdat dit meteen ook de meest kostbare oplossing is spreekt die mij niet erg aan. Tussenoplossing is om de huidige (nieuwe) lagers weer uit het blok te halen en te (laten) honen. De meest makkelijke (= zelf uit te voeren) mogelijkheid lijkt mij om de lagers met heel fijn schuurpapier (P1000) en/of polijstmiddel op te schuren totdat de as past.
Is dit voor een doe-het-zelver een aanvaardbare oplossing, of verniel ik daarmee meer dan ik goedmaak ?

KJH

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » za 12 aug, 2006 19:05

Hoe heb je de lagers gemonteerd? Weet je zeker dat er nergens een braam zit in een van de lagers, waardoor de as klemt? Ik zou de as er weer uit tikken en kijken waar de knelpunten zich aftekenen. Omdat lagermateriaal nogal zacht is, moet je dit zo kunnen zien. De lagers die ik laatst gemonteerd heb pasten precies en kwamen van http://www.oldcars.de
Ik denk dat een nieuw setje lagers goedkoper is dan de huidige lagers te laten hohnen.

LeftLaneCruiser
Geregistreerd lid

Bericht door LeftLaneCruiser » za 12 aug, 2006 20:55

Ik heb de lagers ook besteld bij oldcars.de. Heb geen merktekens op de lagers kunnen ontdekken wat voor- of achterkant is, dus ik heb ze gemonteerd met de gootjes naar binnen toe zodat olie terug het blok in kan lopen.

Ondanks dat ik de grootst mogelijke voorzichtigheid in acht heb genomen en zacht materiaal hebt gebruikt, blokje hout, is het natuurlijk mogelijk dat er een braampje is ontstaan.

KJH

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » za 12 aug, 2006 22:09

Het voorste lager heb ik er gewoon voorzichtig ingetikt, hier kun je goed bij. Het achterste lager heb ik op de balansas geschoven, en met behulp van de as gemonteerd. Voordeel hiervan is, dat het lager nooit scheef erin kan. Je moet alleen de oliekanalen goed in de gaten houden. Dit soort lagers vervormt erg gemakkelijk. Als er alleen maar een braam zit, kun je deze gemakkelijk verwijderen met een mes o.i.d. Om daarachter te komen zul je toch eerst de as eruit moeten tikken.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 14 aug, 2006 0:56

LeftLaneCruiser schreef:Heb geen merktekens op de lagers kunnen ontdekken wat voor- of achterkant is, dus ik heb ze gemonteerd met de gootjes naar binnen toe zodat olie terug het blok in kan lopen.
De lagers in mijn blok zaten met de gootjes naar buiten... (d.w.z. naar voren en naar achter wijzend) Mijn theorie is dat de olie dan de achterrand van de balansas smeert en aan de voorkant de distributietandwielen.

Komen de gaatjes in de lagers overeen met de olieaanvoerkanalen in het blok? Bij het achterste lagers is dat duidelijk, maar bij het voorste lager zit er een ongebruikt gat in het blok - daar moet géén gat in het lager tegenover zitten!.

LeftLaneCruiser
Geregistreerd lid

Bericht door LeftLaneCruiser » do 17 aug, 2006 16:10

72sonett-III schreef:
LeftLaneCruiser schreef:Heb geen merktekens op de lagers kunnen ontdekken wat voor- of achterkant is, dus ik heb ze gemonteerd met de gootjes naar binnen toe zodat olie terug het blok in kan lopen.
De lagers in mijn blok zaten met de gootjes naar buiten... (d.w.z. naar voren en naar achter wijzend) Mijn theorie is dat de olie dan de achterrand van de balansas smeert en aan de voorkant de distributietandwielen.
Klopt 8).
Een telefoontje met een Saab-dealer heeft mij hetzelfde geleerd.

En de balansas loopt nu ook weer soepel en zonder speling :D in de lagers.
Met behulp van een draaibank, een stukje Scotch-brite, polijstmiddel en een middagje geduld heb ik de lagers precies op maat weten te schuren.
Volgens mij heb ik nu de mooiste lagers van het hele forum: na behandeling met de Pol glommen ze als een setje nieuwe trouwringen. :wink:

Nu is het een kwestie van de motor weer inbouwen en hopen dat ik mij nog precies weet te herinneren hoe alle slangetjes en kabels ook weer zaten...

KJH

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 17 aug, 2006 17:04

LeftLaneCruiser schreef:...hopen dat ik mij nog precies weet te herinneren hoe alle slangetjes en kabels ook weer zaten...
Laat het hier maar weten als je vastloopt... desnoods kom ik even langs met de 95, dan kun je het afkijken.

Plaats reactie