carburateur enkel of dubbel

1967-1980
Plaats reactie
onda
Geregistreerd lid

carburateur enkel of dubbel

Bericht door onda » do 17 aug, 2006 22:35

Hallo,
mischien kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een enkele en een dubbele carburateur.
Ik heb een Saab 96 uit 1975 met een enkele carburateur en iemand kon mij vertellen dat ik deze beter kan vervangen door een met een dubbele.
Nu heb ik ook nog een Saab 96 (geschorst) uit 1978 met een dubbele carburateur. Dus ik overweeg om deze over te zetten in de Saab uit 1975.

Een heel verhaal, maar wat ik eigenlijk wil weten wat het verschil is, in brandstofgebruik bijvoorbeeld, of in gemak misschien? Is het de moeite waard?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: carburateur enkel of dubbel

Bericht door 72sonett-III » do 17 aug, 2006 23:19

onda schreef:...verschil is tussen een enkele en een dubbele carburateur.
Een enkele carburateur heeft één venturi met één gasklep. Dit type carburateur is toegepast op de oudere 95/96, zoals jouw '75 96 en de Sonett.

Een register- of tweetrapscarburateur heeft twee venturis met ieder een gasklep, maar deze openen niet tegelijkertijd. Dit type is b.v. de Solex 32 TDID zoals toegepast op de 95/96 vanaf 1977. Deze zit dus ook op jouw '78 96. Dit type geeft een iets beter brandstofverbruik omdat de tweede trap alleen open gaat bij hogere snelheden. Deze carb. zit op een ander inlaatspruitstuk als de oudere carbs. Je kunt jouw '77 96 carb. dus alleen mét het bijpassende inlaatspruitstuk overzetten op de '75 96.

Sommige mensen gebruiken niet de Solex maar een Weber, b.v. de 32-36 DGAV of DGEV. Deze past op hetzelfde spruitstuk als de tweetraps Solex en is beter te tunen omdat alle sproeiers bereikbaar en uitwisselbaar zijn.
Afbeelding

Met 'dubbele carburateur' wordt doorgaans bedoeld twee aparte carburateurs. Dit kunnen dan twee identieke carburateurs zijn met enkele venturi (zoals op een 99 of oude 900 GLE) of met twee venturis die dan tegelijkertijd open gaan, b.v. zoals op deze V4 rally motor;
Afbeelding
of deze omgebouwde 99;
Afbeelding

De tweetakt 96 Monte Carlo had drie carburateurs, één voor iedere cilinder...

Zie ook viewtopic.php?t=14552

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » vr 18 aug, 2006 9:21

Misschien nog aan toe te voegen dat de tweetrapscarburateurs het motorvermogen hebben doen stijgen naar 68 DIN-pk (nadat in 1975 wegens nieuwe emissie-eisen het vermogen van 65 naar 62 pk was teruggebracht). Tevens zijn de tweetrapscarburateurs voorzien van een automatische choke en een pvs-klep. Zie:viewtopic.php?t=6425&highlight=pvsklep

onda
Geregistreerd lid

bedankt

Bericht door onda » vr 18 aug, 2006 22:41

harstikke bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik wordt ook nog eens technisch. Moet mijn nieuwe oude saabje nog een beetje leren kennen en alle hulp is daarbij welkom.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 19 aug, 2006 21:36

Las over een tot 1850cc opgeboorde "works" V4 die (met dubbele Webers 45) 175pk afgaf :shock: :shock:
die zal ook wel een slokje lusten... :drinker: :drinker::drinker::drinker:

Er bestaat een replica van in Duitsland die met een dubbele Weber 36DGV 120pks afgeeft (bij 7800 t/min!!!!)
en die heeft ook nog een top van 190km/uur :O:

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 19 aug, 2006 21:59

verde900 schreef:Las over een tot 1850cc opgeboorde "works" V4...
Van http://www.flickr.com/photos/73816613@N00/page2/
Afbeelding

Plaats reactie