Warom wel of waarom geen 90?

1985-1987
sb90
Geregistreerd lid

Warom wel of waarom geen 90?

Bericht door sb90 » di 15 apr, 2014 23:09

Ik voel bij het typen van dit bericht dat dit een etienne-topic gaat worden, maar ik ben wel eens benieuwd naar de meningen van de 90-rijders alsmede de niet-90-rijders.
Waarom zou je wel of geen 90 willen rijden? Laat het ons weten! :D

waarom wel:
- lekker eigenwijs modelletje welke niet lang uitgegeven is
- zeldzaam model, dus erg veel bekijks (en gezwaai!)
- prachtig model, met de betrouwbaarheid aan de voorkant en de fatsoenlijke kont aan de achterkant
- zoals gezegd; betrouwbaar H-blok (maar dat is niet echt specifiek 90 natuurlijk)
- Rijgenot; rijdt heerlijk!
- Simpel, er kan weinig echt stuk
- relatief lage onderhoudskosten
- vriendelijke rijders (geen 99-lui die zeuren over de verkeerde kont :lol: )

waarom niet:
- Een 900 kocht je destijds (en nu ook) voor dezelfde prijs en rijdt nog comfortabeler
- een 9000 rijdt NOG comfortabeler
- een 90 (lees: "oude" saab) zuipt meer dan een nieuw 3-cilindertje
- sommige onderdelen zijn iets minder goed verkrijgbaar (meeste lukt echter prima)

Dit is even wat ik zo snel kan bedenken, ik ben erg benieuwd naar jullie (persoonlijke) meningen! (en neem bovenstaand even met een korreltje zout aub)

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Warom wel of waarom geen 90?

Bericht door blue city » di 15 apr, 2014 23:34

:D

Leuk topic.
Waarom een 90? Tja bij mij gaf de simpelheid de doorslag. Geen ECU, EDU,DICE, TWICE enz. Allemaal techniek waar ik de ballen van begrijp.
Ik had de mijne al een dik jaar op het oog, vaak getwijfeld. Reed op dat moment in een 900 Classic, maar die had het toch net niet voor mij. Geen kwaad woord voor de 900 overigens hoor, hij rijdt super, comfortabel en zeker. Daar gaat het niet om. Ik miste de klik.
Heb mijn 90 nu een kleine 4 weken, en alweer 1250 km ongeveer gereden. Allemaal met een smile van oor tot oor. Nadeel is wel in het rotonderijke Oostgroningen het gemis van de stuurbekrachtiging. Ook mis ik het directe gevoel van de remmerij tov bijvoorbeeld de 9-3 SS. Snelheid mis ik absoluut niet, de 90 komt lekker mee. Totaal geen probleem.
Voor de rest, dit is pas autorijden, hard werken en toch genieten. En de techniek? Met het meeste kan ik me denk ik wel redden. Kan ik het niet redden is er nog altijd dit MOOIE forum, en de 90 site.
Ik heb al wat vraagjes, maar kom daar binnenkort in mijn eigen topic op terug.
Enne, de grootste klik voor mij is toch wel dat lieve , eigenwijze neusje. Een 99 is ook door mijn hoofd gegaan.

:O:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 15 apr, 2014 23:49

als hij zwaar stuurt moet eens een paar andere banden proberen :wink:

rij zelf op 195/60

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door blue city » wo 16 apr, 2014 0:00

OK? Zou dat kunnen schelen? De mijne staat op Gislaved 185/65/15. Maar als ik in mijn 9-3SS rijdt, 225/45/17 is het pinkjewerk. Bij de 90 rijdt het met name bij lage snelheid erg zwaar. Als het veel verschil maakt ga ik wisselen, uiteraard niet de 9-3 met de 90.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 16 apr, 2014 6:39

9-3SS <--> 90 is een beetje appels met peren vergelijken. de 9-3 heeft stuurservo en de 90 niet dus de 90 heeft meteen al verloren ;-)

ik heb onlangs even in een 99 gereden en wat rijdt dat leuk,zeg. helemaal zo'n autootje à la: 'wat er niet op zit, kan ook niet kapot'

:lol:

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » wo 16 apr, 2014 7:03

Wanneer m'n kilometervreter dagen voorbij zijn dan gaan we downsizen vwb het vervoer op vier wielen.
En de 90 staat dan hoog op onze short list.
Waarom: haar 'back to basic' simpelheid en karakteristieke uiterlijk.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 18 apr, 2014 11:08

:SHSNE:
(ook wel eens fijn, gewoon lekker meelezen!)

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 22 apr, 2014 8:54

de saab 90 de saab die ik altijd al eens had willen hebben maar waar het nooit van kwam

mennoherstel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door mennoherstel » di 22 apr, 2014 23:39

En waarom staan hier nog geen foto's :?: Zoals Style&Co het zegt: "or it didn't happen :!:"

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door blue city » wo 23 apr, 2014 0:05

Hier ben ik het meest verliefd op bij Bluegie, het neusje
Afbeelding

En natuurlijk, dat bevallige poeperdje.
Afbeelding

Klein excuus voor de foto's Menno. Ik red het niet om jou te evenaren.

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » wo 23 apr, 2014 6:04

Waarom wel: Het mooiste, de 99 snuit
blue city schreef: Hier ben ik het meest verliefd op bij Bluegie, het neusje
Afbeelding
:

En hier de reden waarom niet: De 900 kont
blue city schreef: En natuurlijk, dat bevallige poeperdje.
Afbeelding
:-P+

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » wo 23 apr, 2014 8:55

@Raggare;
+1 :lol:

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 23 apr, 2014 9:22

Voor mij is de belangrijkste 'waarom niet' het weinig aantrekkelijke uiterlijk in combinatie met de veelal karige uitrusting en de doorgaans 'afgereden' staat. Het uiterlijk is dan misschien karakteristiek te noemen (zie hierboven), maar het idee '900-kont met 99-front' overheerst bij mij toch. Dan zou ik liever van elk van die een hebben staan. Al is dat voor de prijs van een 90 een kansloze missie... :wink:

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » wo 23 apr, 2014 10:22

Toen ik nog geen rijbewijs had (en uiteraard al een SAAB wilde dankzij de opvoeding van m`n vader) vond ik altijd de neus van een 900 te "grof" en de kont van een 99 te "rond".

Ik wilde dus een saab met de 900 kont en de 99 neus, terwijl ik niet wist of dit uberhaupt bestond of niet.
Totdat een kennis met Fleur aan kwam zetten, een SAAB 90 waarbij de voor- en achterkant PRECIES waren wat ik zocht :lol:

Zodoende dat mijn 90-liefde zich ook heeft ontwikkeld in o.a. de Saab 90 website en de recente aankoop van mijn tweede Saab 90.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 23 apr, 2014 18:41

Haha, hoe is het mogelijk! :D

Zo vind ik hem wel weer leuk:
Afbeelding

Plaats reactie