temp turbo

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Joshua
Geregistreerd lid

temp turbo

Bericht door Joshua » vr 23 jul, 2004 12:45

Ik heb een 900 FPT uit 1987, cabrio, en ik merk dat als ik een eindje heb gereden, en ik doe de motorkap open, alles (verschikkelijk) heet is..., vooral de pijp langs de accu, is dit normaal? De temp olie geeft in de dashboard niets vreemds aan, heb alleen ervaring met een 2.1i tot nu toe, dus, advies gaarne...

joachiem
Geregistreerd lid

Re: temp turbo

Bericht door joachiem » vr 23 jul, 2004 14:26

Heb zelf ook een ftp,ik verbaaste mij in het begin ook hoe lang hij warm bleef onder de motorkap,maar het schijnt vrij normaal tezijn voor een turbo.tenminste als je olie en water lampjes niets aangeven.mijn watertemp meter staat meestal precies in het midden en als je ff stel staat ongeveer op driekwart,en iets warmer vliegt de koelfan aan.

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » vr 23 jul, 2004 14:58

Het spruitstuk en ook de turbo en uitlaat kunnen erg heet worden, volgens mij rond de 1000 graden.

Heb overigens al een mooie brandwond van mijn turbo op mijn pols :roll:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 23 jul, 2004 15:07

De pijp langs de accu is de zogenaamde downpipe de uitlaatgassen die hierdoor stromen, hebben dan nog nauwelijks de kans gehad om af te koelen. Er zit niet voor niets een hitteschild tussen de accu en de downpipe bij een classic 900.

De temperatuur van de uitlaatgassen kan erg oplopen in een turbomotor. Over het algemeen worden uitlaatgastemperaturen tot zo'n 925 graden als veilig beschouwd bij een Saab. Kom je daar ver boven, gaat dat ten koste van de levensduur van de turbomotor.

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » vr 23 jul, 2004 23:38

Nu moet ik toevallig een nieuwe accu kopen, vraag mij af of ik ergens op moet gaan letten als ik er dus eentje naast zo een hitteschild moet gaan zetten...er kan dus ook een 60 amp. in, die is goedkoper en evengoed als een óriginele'turbo accu(112 ex). ook de maat maakt dus niet zoveel uit zie ik, aangezien er een houder inzit.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 24 jul, 2004 17:37

Let er op dat je bij een Classic 900 het smalle model accu neemt, anders komt deze het hitteschild strak tegen de downpipe aan te zitten, dan wordt het allemaal wat warm.
Ik meen trouwens dat die accu 66mAh is. Ik denk dat de accu duurder is omdat je de smalle moet hebben. Toen ik de laatste keer mijn accu verving zat er ook een euro of 10 verschil in.

Plaats reactie