9-3 aero cabrio interieur vervangen

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
paul.schouten
Geregistreerd lid

9-3 aero cabrio interieur vervangen

Bericht door paul.schouten » do 09 okt, 2014 13:43

Beste,

Het interieur van mijn 9-3 aero cabrio is nog prima mooi, toch wil ik het vervangen. Waarom?
- De naad bij de bestuudersstoel los heeft gelaten (laat ik misschien nog maken)
- Een speakerrooster zit los
- De motor van de stoelverstelling hapert.
- Geeft me een mooie kans alle speakers rondom te vervangen

Nu hoop ik op korte termijn een nieuwe set te vinden, maar ik heb een aantal vragen.
- Is het interieur van een normale 9-3 uit dat jaar hetzelfde als een van een cabrio, (ook de deurpanelen)?
- Zit de electrische aandrijving van de stoelen IN de stoel?
- Is de swap goed zelf te doen? Mijn vader heeft behoorlijk veel ervaring met sleutelen, ruimte en tijd is geen probleem

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 9-3 aero cabrio interieur vervangen

Bericht door Rik Tuin » do 09 okt, 2014 23:47

Ik weet niet om welk bouwjaar het gaat, maar volgens mij zijn van de 9-3OG de deurpanelen voor hetzelfde bij cabrio en coupe. Achter is alles compleet anders.

De motoren zitten in de stoelen en het wisselen is heel goed zelf te doen. Stelt weinig voor.

Overigens wel jammer om het veel mooiere Aero interieur te wisselen voor een standaard interieur.

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » do 09 okt, 2014 23:51

Swap is goed zelf te doen, als jij 8 torx T40 los kan draaien en ook weer vast, moet t lukken.

Stoelen zijn denk ik anders, ivm de gordels?

paul.schouten
Geregistreerd lid

Bericht door paul.schouten » vr 10 okt, 2014 9:07

Nee ik ga zeker op zoek naar een Aero interieur!

Het gaat om bouwjaar '01

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » vr 10 okt, 2014 9:20

Hi Paul,

Heb zelf het interieur van mijn 9-3OG Cabriolet vervangen voor een upgrade (volledig electrische verstelbaar voor handmatig verstelbaar) en RHD (Engels) interieur. Wel beiden Cabriolet interieur! Qua hardware, de stolen zelf, zoals Johnb52 al schreef, eenvoudig: 4 boutjes in de rails los en weer vast draaien. Bank en rugleuningen, deurpanelen en achterpanelen ook goed te doen. Vooral even inlezen op het forum en de tijd nemen. Zitten hier en daar kwetsbare onderdelen, vandaar. Echter electrische heb ik,nog steeds een probleem met de passagiersstoel. Schijnt dat de TWICE hergrogrameerd moet worden en nog extra bedrading...
paul.schouten schreef: - Is het interieur van een normale 9-3 uit dat jaar hetzelfde als een van een cabrio, (ook de deurpanelen)?
Nee, van een coupé past achterbank en panelen niet en van een hatchback voorstoelen (hoe stap je in als de stoel niet naar voren kan scharnieren...) en panelen én achterbank en panelen niet.
Hoeft overigens niet hetzelfe bouwjaar te zijn, wel hetzelfde type: 9-3 OG ('98-'02). Kan ook uit een ander uitvoering auto komen, dus als je een SE hebt past Aero en Viggen interieur ook.
paul.schouten schreef: - Zit de electrische aandrijving van de stoelen IN de stoel?
De aandrijving (motoren) zitten ONDER de stoel aan het stoel frame vastgeschroefd
paul.schouten schreef: - Is de swap goed zelf te doen? Mijn vader heeft behoorlijk veel ervaring met sleutelen, ruimte en tijd is geen probleem
Als je met swap Cabriolet interieur voor Cabriolet interieur bedoelt: ja
De ervaring van een ander, tijd en ruimte is helemaal fijn.
Succes!

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » vr 10 okt, 2014 11:59

Wat is je probleem met de passagiersstoel?

De stoel die nu bestuurdersstoel deed t eerst niet, heb toen dat relais eruit gehaald, en de boel doorverbonden met n draadje.

paul.schouten
Geregistreerd lid

Bericht door paul.schouten » vr 10 okt, 2014 13:00

(Waar staat 9-3OG eigenlijk voor, oude generatie? Tot welk bouwjaar is dat?)

De passagiersstoel is helemaal goed. Het is de bestuurdersstoel die problemen geeft (al sinds ik hem heb).
Als je de stoel wil verstellen, maakt niet uit hoe, dan beweegt hij 2 sec, 1 sec pauze, 2 sec bewegen, 1 sec pauze etc. Heel constant wel, maar niet minder irritant.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 11 okt, 2014 9:53

Als je de stoel wil verstellen, maakt niet uit hoe, dan beweegt hij 2 sec, 1 sec pauze, 2 sec bewegen, 1 sec pauze etc. Heel constant wel, maar niet minder irritant.
Die pauze,s zijn er omdat de stoelverstelling in storing is, en als je hem ook nog aansluit op de canbus dan zou je hem ook kunnen laten uitlezen waarom, dat zoekt dan wat makkelijker naar de storingsoorzaak.

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » za 11 okt, 2014 10:45

Hoe bedoel je dat? Aansluiten tot in de zekeringskast?

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » za 11 okt, 2014 11:28

[quote="jansen"][quote]Als je de stoel wil verstellen, maakt niet uit hoe, dan beweegt hij 2 sec, 1 sec pauze, 2 sec bewegen, 1 sec pauze etc. Heel constant wel, maar niet minder irritant.[/quote]

Die pauze,s zijn er omdat de stoelverstelling in storing is, en als je hem ook nog aansluit op de canbus dan zou je hem ook kunnen laten uitlezen waarom, dat zoekt dan wat makkelijker naar de storingsoorzaak.[/quote]

Ik heb bij mijn Aero, hij is origineel er is niets omgebouwd, hetzelfde. De passagiersstoel laat zich zonder onderbreken verstellen, de bestuurdersstoel zoals omschreven, schoksgewijs dus.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 11 okt, 2014 14:35

Hoe bedoel je dat? Aansluiten tot in de zekeringskast?
Waarom nou weer naar een zekeringskast? die zit toch niet op een canbus aangesloten, het simpelste is toch je EOBD testplug of je pakt hem bij je twice stuurunit, deze zit er net onder je bestuurdersstoel.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 11 okt, 2014 14:39

Ik heb bij mijn Aero, hij is origineel er is niets omgebouwd, hetzelfde. De passagiersstoel laat zich zonder onderbreken verstellen, de bestuurdersstoel zoals omschreven, schoksgewijs dus.
Normaal werkt zo,n bestuurdersstoel verstelling ook zonder onderbreking, alleen als er een storing voordoet gaat ie alleen schokgewijs is een soort nood programma, en als je die storing oplost dan werkt ie weer vloeiend, dus met andere woorden je stoel zit in een noodloop en dat gaat schokgewijs.

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » za 11 okt, 2014 15:41

En hoe los ik die storing dan op?

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 11 okt, 2014 16:08

En hoe los ik die storing dan op?

Voordat je iets kunt gaan repareren moet je natuurlijk wel weten wat, daarom eerst laten uitlezen met een Tech2 zodat je weet welke fout en foutcode erin zit, en aan de hand daarvan verdere stappen ondernemen.

Plaats reactie