Monteren Forge BOV

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Monteren Forge BOV

Bericht door Vyv » di 05 sep, 2006 21:40

Hoi allemaal,

ik heb de Forge BOV nu alweer een tijdje in de garage liggen en wil hem gaan monteren. Echter er zijn bij de T8 geen standaard aansluitpunten... dus iets moet gemodificeerd worden of aangeschaft worden. Liefst laat ik de originele spullen ongemoeid, dus zelf geen aftappingen maken in slangen of buizen.

Een oplossing kan zijn, onderstaand T-stuk van Samco:

Afbeelding

Of heeft iemand andere gedachten / voorstellen ?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 05 sep, 2006 21:49

Dit is ook een oplossing, een aftapping lassen op de aanzuigbuis. Iemand ervaring met het lassen van aluminium?

Afbeelding

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » di 05 sep, 2006 21:55

Als het simpel moet is het zo goed! Heb bij die van mij ook een degelijk t-stukje gebruikt (ipv het rubber net voor intercooler). De bov past dan schuin naar beneden ruim tussen de voorkant vd bak en de radiator.

Beter is schijnbaar zo dicht mogelijk tegen de gasklep aan, dus achter de intercooler, maar dan wordt het gelijk wel een stuk lastiger...

edit: zie dat je zelf al een plaatje hebt gevonden van hoe het lastig maar dus ook beter kan :arrow: ziet er mi wel erg cool uit!

daan

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 05 sep, 2006 22:07

dasdaas schreef:Als het simpel moet is het zo goed! Heb bij die van mij ook een degelijk t-stukje gebruikt (ipv het rubber net voor intercooler). De bov past dan schuin naar beneden ruim tussen de voorkant vd bak en de radiator.
Hey Daan, waar heb jij jou T-stukje vandaan gehaald?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » di 05 sep, 2006 22:30

Kom nou toch eens bij mij kijken Vivke :wink:
Aluminium tstukje drie stukje slang en je bent klaar.
Alhoewel dat samco siliconen T-stuk er ook wel gelikt uitziet hoor.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 05 sep, 2006 22:45

Red Arrow schreef:Kom nou toch eens bij mij kijken Vivke :wink:
Aluminium tstukje drie stukje slang en je bent klaar.
Alhoewel dat samco siliconen T-stuk er ook wel gelikt uitziet hoor.
Kweet toch wel hoe het er bij jou zit, Eddepet :wink: Heb het zelfs al eens gemonteerd bij jou. Maar 'n oplossing uit één stuk ziet er zo strak uit! Dan heb ik maar 2 grote slangklemmen nodig, ipv 4.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 05 sep, 2006 23:43

vind dat Eddepet en Vivke wel heeeel leuk met elkaar zijn! ;-)

ik dacht dat een dergelijke BOV op de plek van de standaard versie gemonteerd kon worden... of verwar ik BOV's nu met dumpvalves?

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » wo 06 sep, 2006 0:51

Men heeft het nu over een T8 zonder aansluiting.
En idd wel wat klef :? een blow off ding.
Ach tis laat.
Op saabcentral had iemand de bov afgetakt vanaf het gasklephuis rechterzijkant, heb de post niet terug kunnen vinden.

John

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 06 sep, 2006 9:51

Och waar vind je anders twee Rooie Pijlen bij elkaar?
We helpen elkaar graag enne even wat anders style : Ben je jaloers? :wink:

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » wo 06 sep, 2006 21:55

eeeuuuhhhh ff in jip en janneke taal......... Een BOV?????

wat is dat en wat doet het met je auto???? ( sorry ben een leek op dat gebied )

Ik mag dan een leek zijn maar Vyv, wat ziet dat er ongelofelijk gaaf uit onder die motorkap van je!!!!!!

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 06 sep, 2006 22:43

Blow Off Valve. Een ndere naam voor een Dump valve. Zorgt ervoor dat de druk uit d einlaatbus verdwijnt op het moment van gas loslaten. Zodat er geen druk/schokgolf terugklapt in je turbo.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 06 sep, 2006 22:54

Ik zit naar die foto van het mooie opgelaste 'nokje' te kijken, maar wat ik me afvraag: is het niet beter om de uitgang van de BOV zo dicht mogelijk bij de gasklep te doen, net als SAAB het origineel ook doet?

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » wo 06 sep, 2006 22:54

Juist dan snap ik het....

Ik heb net een dump valve besteld bij Speektuning, vandaar dat ik het weet.....

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » wo 06 sep, 2006 23:08

waxle schreef:is het niet beter om de uitgang van de BOV zo dicht mogelijk bij de gasklep te doen, net als SAAB het origineel ook doet?
Jawel, hoe korter de afstand die de lucht hoeft af te leggen, hoe beter. Of anders gezegd: Lucht die eerst nog via de intercooler moet voor afgeblazen te worden is zonde vd energie.
Het is alleen zo jammer dat er direct na het gasklephuis een haakse bocht zit (zie foto) en er dus weinig ruimte is om een bov te monteren.

Het Tstukje wat Vyv laat zien zou een oplossing kunnen zijn, met een beetje friemelen zou het misschien zelfs wel netjes passen.. :D

Ik heb het trouwens op de rEd-manier gedaan, dus idd een metalen tstuk met twee siliconehulzen en klemmen.
Als je besluit zo'n rubber tstuk te bestellen, mag je er voor mij tegen betaling uiteraard ook wel eentje bij doen... :wink:

daan

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » do 07 sep, 2006 9:45

Beste plek schijnt in de laatste bocht te zijn naar het gasklephuis, bov zit dan in de rijrichting naar voren toe.
Ok de mijne zit bij de intercooler uitgang omdat dat makkelijker was.
Niet lui maar effect is volgens mij goed genoeg.
John

Plaats reactie