Afwerking LPG installatie

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
AeroXWD
Geregistreerd lid

Afwerking LPG installatie

Bericht door AeroXWD » zo 01 feb, 2015 3:25

Binnenkort verwacht ik mijn nieuwe Saab 9-3 met LPG in ontvangst te nemen maar ben ik benieuwd naar jullie oplossing voor het afwerken van de LPG tank in de ruimte van het reserve wiel.
Van de LPG Installateur begreep ik dat de laadvloer zo'n 10cm omhoog komt vanwege de grootte van de tank, dit heeft mijn inziens tot gevolg dat de originele laadvloer bekleding ligt te balanceren op de tank.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Lieft met foto's uiteraard.

Alvast bedankt voor jullie inventieve oplossingen!

Tim

everlast
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Afwerking LPG installatie

Bericht door everlast » zo 01 feb, 2015 11:10

bij mij liggen er harde stukken schuimrubber in de hoeken van de kofferbak zodat de plaat recht op de tank en die stukken ligt.

AeroXWD
Geregistreerd lid

Bericht door AeroXWD » di 17 feb, 2015 23:05

Vandaag heb ik even snel wat piepschuim platen gekocht bij de lokale doe het zelf zaak en met een broodmes op maat gezaagd.
Ik heb een 59l LPG tank in de auto welke zo'n 3,5 cm boven de laadvloer uit stak, de piepschuim platen zijn 4 cm dik.

Ondanks ik dit met een strakke deadline heb moeten doen ben ik zeer tevreden met het eindresultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Axeluik
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Axeluik » za 21 feb, 2015 14:13

Netjes gedaan ziet er goed uit !!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 21 feb, 2015 14:44

netjes idd. hopelijk blijft dat piepschuim een beetje heel want het qua kruimelen vind ik het rotspul.
mijn ringtank ligt precies onder het deksel, en daar moesten die ijzeren verstevigingsbalken vanaf om hem te laten passen.

jakkoo
Donateur
Donateur

Bericht door jakkoo » zo 29 mar, 2015 23:25

Piepschuim kost nog meer kofferruimeruimte en je levert al flink in. Zit je ook nog eens met je thuiskomertje.
In mijn vorige saab 93 og maakte ik het zo.
Altijd een keurig vlakke laadvloer heel veel losse troep uit het zicht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

viewtopic.php?f=7&t=83725" onclick="window.open(this.href);return false;

In de huidige SS heb ik exact hetzelfde gedaan, alleen staat de thuiskomer nu met een spanband tegen de achterbank.

Axeluik
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Axeluik » vr 10 apr, 2015 23:13

Dat is ook netjes gedaan mooie oplossing van het reserveweiel die lag bij mij los in de achterbak :(

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 11 apr, 2015 0:51

Wat ik vooral niet begrijp is dat geen enkele leverancier een ringtank maakt die 3,5 cm platter is. Akkoord, je hebt nog een paar liter minder inhoud, maar met een ringtank is je actieradius toch al k u t, en je kofferbak wordt ook nog eens vernaggeld doordat het deksel altijd iets omhoog komt, waardoor je nooit meer een nette vlakke laadvloer hebt, de vakken aan de zijkant komen immers niet mee omhoog. Dit is bij zowat elke auto waar je LPG inbouwt in de reservewielkuip, niet alleen bij Saab.

Dit vind ik het belangrijkste nadeel van een LPG installatie in een sedan, want bij een 9-5 estate komt de vloer niet omhoog. Mijns inziens ook de enige Saab waar je echt netjes LPG kunt inbouwen. In alle andere uitvoeringen zit je altijd met die ellendige laadvloer die niet OEM kan blijven. Ik heb dan nog liever een 80 liter tank in de kofferbak liggen, is ook lelijk maar je hebt tenminste nog een fatsoenlijke actieradius. Met zo'n ringtank heb je én geen goede actieradius én een altijd rommelige kofferbak. En niemand heeft er een echt ideale oplossing voor...

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » za 11 apr, 2015 5:35

In mijn auto ( zie onderschrift) heb ik dit helemaal niet, bij komt er niets omhoog, alles zit netjes onder de vloer. Zal er vandaag een foto van maken.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 11 apr, 2015 10:03

Sapphire schreef:Wat ik vooral niet begrijp is dat geen enkele leverancier een ringtank maakt die 3,5 cm platter is. Akkoord, je hebt nog een paar liter minder inhoud, maar met een ringtank is je actieradius toch al k u t,
die zijn er best wel hoor. Alleen levert niet iedere inbouwer ze omdat er weinig vraag naar is. Zeker als je een kleine reserviewiel bak hebt (thuiskomer) waar maar een 52 of 56 cm tank in past. Dan zit je dan rond de 30 liter effectief, da's 240 km bij 1:8. Heb je een vialle installatie dan mag je zelfs rekenen met nog eens 50-80 km minder want de pomp neemt ook een stuk tankvolume in en een vialle mag je niet leegrijden. Dat schiet niet echt op, zeker niet als je veel kms maakt.

Als je een grote reservewiel bak hebt (zoals in een 9000) en 5 cm verhoging accepteert dan zit je ineens op 74 liter, da's een heel ander verhaal.

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » za 11 apr, 2015 11:52

De foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat hier om een 60 liter tank en je ziet dus dat ik een nette vlakke laadvloer heb.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 12 apr, 2015 1:00

Ja maar dat is een 9-3 estate... Daar komt de vloer niet omhoog zoals bij een 9-5 estate ook niet het geval is inderdaad. Maar bij de 9000, 9-3 OG, 9-3 SS en 9-5 sedan wel.

En tja smaken verschillen. Ik heb liever een range van 240 km dan een vloer die ligt te rammelen op wat schuimrubber. Het moet perfect, of helemaal niet. In mijn geval dus helemaal niet :lol:

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » zo 12 apr, 2015 7:59

Ik baal al van 350 - 400 km range. 240 zou dan helemaal erg zijn. Geen wonder dat je het dan niet doet ;)

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » zo 19 apr, 2015 11:21

Wat erg scheelt is het onklaar maken van de 80% vulklep. Ik heb dat al vele malen gedaan en het werkt prima. Ongetwijfeld zullen er nu enkele mensen het bekende Hollandse vingertje opsteken en erop wijzen dat die klep er niet voor niets in zit.....

In mijn Volvo S80 heb ik bijvoorbeeld een 59 lt. ringtank. De klep is gemanipuleerd (lees verbogen bij inbouw op mijn nadrukkelijke verzoek) zodat er ruim 56 liter in gaat. Ik rijd daarmee ruim 500 km op één tank.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 19 apr, 2015 11:31

moet je alleen nooit doen bij een vialle lpi. Als je die boven de 80% vult loopt er namelijk vloeibaar lpg in het pomphuis via de ontluchting van de pomp. Dat spoelt dan langzaam maar zeker het vet eruit waardoor je pomp levensduur spectaculair afneemt.

Plaats reactie