Heel veel condens

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Mensje
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Heel veel condens

Bericht door Mensje » di 17 feb, 2015 20:49

Ik heb een 900 classic cabrio (van 1992) en heb last van heel veel vocht. Als ik gereden heb en na een uurtje weer in m'n auto stap, zit er aan de binnenzijde veel condens op alle ruiten. Als het vriest moet ik de ruiten zelfs aan de binnenkant krabben.
Ook in de kofferbak is het zo vochtig; de binnenkant van de kofferdeksel is steeds drijfnat. Ik heb in de cabine en in de kofferbak al een vochtvreter gezet, maar dat lijkt nog niet erg te helpen.
Heeft iemand enig idee waar als dat vocht vandaag komt? Of liever nog, hoe ik er vanaf kom?
Alle tips zijn welkom!
Groet,
Menno

jor
Geregistreerd lid

Re: Heel veel condens

Bericht door jor » wo 18 feb, 2015 10:50

Vast ergens een lekkage.Goed nakijken waar het vandaan kan komen .Kofferruimte inspecteren en een bij de vloerbedekking checken.Filter controleren of dat niet dicht geslibt is met verrot blad plus de luchtinlaat v/d kachel .Sproeien met de tuinslang over de auto heen of een keer met de auto door de wasstraat kan ook weleens een lekkage aan het licht brengen.

Mensje
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Mensje » do 19 feb, 2015 10:28

Dag Jor,
Dank voor je tips; ik ga alles nog eens goed nakijken.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » do 19 feb, 2015 13:16

De afdichtingsrubbers hebben niet het eeuwige leven, kijk eens of die poreus of gescheurd zijn. Als het meezit kun je het oplossen door ze (een paar keer) met zuurvrije vaseline in te smeren, anders zul je ze moeten vervangen.
Of de wasstraat zo gezond is voor een cabriodak? Ik heb er geen ervaring mee...
Vochtvreters in de auto versnellen roestvorming en uitdroging van (de vulling van) het meubilair.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » do 19 feb, 2015 16:48

Had ik dus ook en vandaag maar daarom maar eens even bij het reservewiel gekeken. Daar kon ik maar liefst 5 liter water putten. Toen maar even alle rubbers bij langs gelopen en wat blijkt? Een van de afdichtingsrubbers van de tonneau loopt uit in een tuitje dat weer uitkomt in een afvoerkanaal in het zijscherm dat het water naar buiten loost. Bij het vervangen van het binnenpaneel toen ik het nieuwe interieur geplaatst heb ik niet gezien dat het tuitje nu op de kofferbak loosde. Hopelijk is het nu verholpen.

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » za 21 feb, 2015 20:23

:shock: dat zal wel schelen zeg!
Ik heb in die van mij geen last van condens. Hij slaapt bijna altijd binnen wat de levensduur van de rubbers verlengd. Maar ook als hij in natte perioden langer buiten staat dan blijft hij mooi droog.
De buren hebben een 307cc die altijd buiten slaapt. Ik heb nog nooit zoveel condens in een auto gezien als dat gebakje en zo'n cover doet weinig als hij al eenmaal vol zit met vocht. Lekker aan de binnenkant krabben! :lol:

Mensje
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Mensje » ma 23 feb, 2015 21:29

Dank voor al jullie reacties en tips.
Ik zie dat ik nog wat zaken te controleren heb; ik ga er mee aan de slag.

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » di 24 feb, 2015 11:57

Je kunt trouwens ook silconen gel op je rubbers smeren om ze vocht te laten afstoten. Ik doel dan niet op de spray maar echt een gel. Sommige professionele poetsbedrijven verkopen dat spul (wat zij o.a. gebruiken om banden zwart en shiney te maken). Werkt ook heel mooi op plastic delen. Let wel dat je geen siliconen op je lak krijgt, smeren dus ipv spuiten.
Als je het eenmaal opgelost heb kun je overwegen een paar nachten een electrische luchtontvochtiger in de Saab te zetten zodat je interieur weer lekker droog wordt. Zelf ook gedaan na een grondige (natte) reiniging van het stoffen interieur door de afleverende partij met een vochtige kont als gevolg. Kwam toch bijna een liter vocht uit een Smart en dat leverde een stuk minder snel beslagen ramen op. Heb ook gelezen dat je dat niet te lang/vaak moet doen omdat dit oa. schuimdelen versneld doet uitdrogen. Jij hebt gelukkig een Caab die je straks lekker in de zon kunt laten uitdrogen. Succes!

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » za 28 feb, 2015 12:41

Nou, het was niet het tuitje dat verkeerd zat, of althans niet alleen het tuitje. Vandaag weer 2 liter kunnen putten. Nog weer eens goed gekeken waar mogelijk water langs gegaan zou kunnen zijn. Ik ben nu bij de achterlichten uitgekomen als mogelijk lekpunt. Zou iemand eens onder de klep willen kijken of de flappen die aan de buitenste achterlicht units onder of bovenop het afdichtingsrubber van de kofferbak liggen? We praten over my 00-12. Alvast dank.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » ma 02 mar, 2015 22:07

Bovenstaande vraag is inmiddels beantwoord. Vandaag en gisteren een test gedaan. Kofferbak leeg gehaald en belegd met kranten om te zien waar het het eerst nat wordt. Een paar pelsbuien gisteren en vannacht. Alles kurkdroog. Vandaag ermee gereden en na een rotje van nog een 10 km komt er inderdaad water binnen. Zo te zien uit de hoek van het achterlicht rechts. Hij neemt dus water in tijdens het rijden. Nader onderzoek volgt, want nu wil ik weten hoe dat water daar komt. Het lijkt een beetje alsof opspattend water op de een of andere manier binnen kan komen. Wordt vervolgd.

Plaats reactie