Hoedenplank luidsprekers
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Hoedenplank luidsprekers
.... Of is het hoedeplankluidsprekers??... Iemand nog een goed idee voor het trekken en leggen van bedrading voor de speakers die ik op de hoedenplank wil gaan plaatsen? Die in de deur heb ik altijd maar een heel matig setje gevonden. Ligt vooral aan de locatie... En hoeden plaats ik er toch nooit.
-
Hannes
- Forum Admin
-
taaffert
- Geregistreerd lid
-
esalet
- Donateur (8x)

Valt inderdaad erg mee. Bij mijn 90 heb ik ze juist links en rechts langs de dorpels gelegd en ze zoveel mogelijk met van die snelbinddingen (hoe heten ze ook alweer oja tie-wraps) aan bestaande kabelboom vastgemaakt.
Hoefde er zo min mogelijk vloerbedekking los (wel uiteraard even de instapdorpels losschroeven, maar dat is een peulenschil).
Even opletten dat ie netjes vrijblijft van de klemmen waar de achterbank inklikt als je die weer rechtop zet.
Hoefde er zo min mogelijk vloerbedekking los (wel uiteraard even de instapdorpels losschroeven, maar dat is een peulenschil).
Even opletten dat ie netjes vrijblijft van de klemmen waar de achterbank inklikt als je die weer rechtop zet.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Neem minimaal 1,25 mm2 liever nog 2 mm2 of meer. De standaard 0,75 mm2 is echt te dun. Vooral voor lage frequenties is dit voordelig. Er moet door de versterker namelijk meer vermogen geleverd worden om lage frequenties even luid door te geven als hoge. Naarmate de stroomsterkte oploopt, neemt de weerstand van de kabel toe. Als de weerstand hoger wordt, komt het signaal minder sterk bij de luidspreker aan. Midden- hoge frequenties hebben hier minder last van (behalve op het moment dat tegelijkertijd meer laag door de kabel gestuurd wordt) dan neemt ook hun aandeel evenredig af. Het gevolg is een dunner geluid met wazig laag, en naar verhouding meer midden en hoog. Compensatie door de "bass" en "treble" heeft twee nadelen: a - ze werken nooit precies in het gebied waar jij het nodig hebt. b - je introduceert phasevervorming.ralph12 schreef:Ik heb electrasnoer liggen. Lijkt me dik genoeg. Midden door leggen lijkt me inderdaad makkelijker.
Afijn, klusje voor weekend of zo.
Binnenkort (enkele weken na nu) open ik een zowel informatieve als ook commerciele website voor het publiek waar dit soort zaken te lezen zijn en bouwbeschrijvingen voor luidsprekerbehuizingen voor onder de hoedenplank en elders in de auto voor een paar euro kunnen worden gedownload/besteld.
De bouwbeschrijving zal geent zijn op het type auto en ook een aanbeveling van de optimale plaats in de hoedenplank kan worden bepaald.
Momenteel vindt een proefplaating plaats in enkele (hoe kan het ook anders) SAABs. Een van het type 90, en twee van het type 900.
De URL zal ik bekend maken zodra de site voor gebruik gereed is.
In eerste instantie verschijnt de site in een Engelstalige variant. Nederlands en andere talen volgen later. Maar dit moet voor de meeste mensen geen probleem zijn.
Wacht dus nog even met boren en zagen in je hoedenplank. (ik heb eventueel nog een maagdelijk exemplaar voor een 90 liggen)
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ik ben geluidstechnicus. Jarenlang heb ik een opnamestudio gehad. Daarna geswitched richting IT. Baan kwijt, woning kwijt. Waardeloos. Sozawe probeert via reintegratietrajecten mensen aan de slag te krijgen, maar in de praktijk komt daar natuurlijk weinig van terecht en wordt er slechts geld verdient over de rug van een onfortuinlijke ziel.
Dat wil ik veranderen en daarom keer ik terug naar het vakgebied waarin ik uitblink en waar mijn passie ligt.
Voor niets gaat nog steeds alleen de zon op. (daar moeten meer mensen gebruik van maken: zie www.zonisdetoekomst.nl) Ik wil weer mijn eigen boterham verdienen en ik neem aan dat SAAB-collega's daar geen moeite mee hebben. Zoals ik al aangaf: het zal niet veel kosten. Het is ook geen kant-en-klaar product. Men moet het zelf nog bouwen. Maar wel iets waar veel reken en denkwerk inzit en dat voor elke auto net even anders zal zijn. Het kastontwerp dat men uiteindelijk ontvangt is helemaal op hun individuele wensen toegespitst.
Voorbeeld: Onlangs postte er iemand dat de hoofdsteunen van de 900 3/5drs in de weg zouden zitten om geluid van de hoedenplank naar voren te krijgen. Maar dat hangt helemaal af van waar je de speakers plaatst. De plek kiezen uit het oogpunt van persoonlijke esthetiek, heeft natuurlijk niks te maken met een optimale klank en geluidsbeeld.
Voorbeeld: Het maken van een luidsprekerkast die voldoende stijfheid heeft en toch zo licht mogelijk is, vergt enig rekenwerk. Anderen offeren mogelijk een groot deel van de bagageruimte op voor een goed geluid.
Voorbeeld: Er zijn mensen die graag extra versterkers plaatsen, anderen houden het liever zo simpel mogelijk, maar willen toch het onderste uit de kan halen.
Er wordt nogal wat gemekkert en geblaat op audio gebied. Door verkopers, door importeurs en niet in het minst door zogenaamde audiofielen van het type dat de prijs van een product 1:1 relateerd aan de geluidskwaliteit en zich daarom graag laten helpen hun portemonnee uit te storten.
Deze groep mensen heeft uiteraard ook het internet als uitlaatklep ontdekt. Hoe weet een argeloze consument nu wat waarheid is en wat verkooppraat.
Op de site zal ik zeker een aantal links plaatsen naar artikelen en sites van mensen die weten waar ze over praten. Zo bestaat er een uiterst interessante discussie tussen twee geleerden over de kwaliteit van SACD versus DVD-audio. Liefhebber van het eerste formaat mogen graag hun kop in het zand steken, zeker als ze flink in de buidel hebben getast. Maar de correcte aanduiding zou eigenlijk SUCK-D moeten zijn.
Het volgen van links kost uiteraard niets. Graag help ik mensen op weg, maar ik ga niks voorkauwen. Zoals gezegd, ik wil ook een boterham verdienen met mijn vakkennis. De gewoonste zaak van de wereld, lijkt me.
Dat wil ik veranderen en daarom keer ik terug naar het vakgebied waarin ik uitblink en waar mijn passie ligt.
Voor niets gaat nog steeds alleen de zon op. (daar moeten meer mensen gebruik van maken: zie www.zonisdetoekomst.nl) Ik wil weer mijn eigen boterham verdienen en ik neem aan dat SAAB-collega's daar geen moeite mee hebben. Zoals ik al aangaf: het zal niet veel kosten. Het is ook geen kant-en-klaar product. Men moet het zelf nog bouwen. Maar wel iets waar veel reken en denkwerk inzit en dat voor elke auto net even anders zal zijn. Het kastontwerp dat men uiteindelijk ontvangt is helemaal op hun individuele wensen toegespitst.
Voorbeeld: Onlangs postte er iemand dat de hoofdsteunen van de 900 3/5drs in de weg zouden zitten om geluid van de hoedenplank naar voren te krijgen. Maar dat hangt helemaal af van waar je de speakers plaatst. De plek kiezen uit het oogpunt van persoonlijke esthetiek, heeft natuurlijk niks te maken met een optimale klank en geluidsbeeld.
Voorbeeld: Het maken van een luidsprekerkast die voldoende stijfheid heeft en toch zo licht mogelijk is, vergt enig rekenwerk. Anderen offeren mogelijk een groot deel van de bagageruimte op voor een goed geluid.
Voorbeeld: Er zijn mensen die graag extra versterkers plaatsen, anderen houden het liever zo simpel mogelijk, maar willen toch het onderste uit de kan halen.
Er wordt nogal wat gemekkert en geblaat op audio gebied. Door verkopers, door importeurs en niet in het minst door zogenaamde audiofielen van het type dat de prijs van een product 1:1 relateerd aan de geluidskwaliteit en zich daarom graag laten helpen hun portemonnee uit te storten.
Deze groep mensen heeft uiteraard ook het internet als uitlaatklep ontdekt. Hoe weet een argeloze consument nu wat waarheid is en wat verkooppraat.
Op de site zal ik zeker een aantal links plaatsen naar artikelen en sites van mensen die weten waar ze over praten. Zo bestaat er een uiterst interessante discussie tussen twee geleerden over de kwaliteit van SACD versus DVD-audio. Liefhebber van het eerste formaat mogen graag hun kop in het zand steken, zeker als ze flink in de buidel hebben getast. Maar de correcte aanduiding zou eigenlijk SUCK-D moeten zijn.
Het volgen van links kost uiteraard niets. Graag help ik mensen op weg, maar ik ga niks voorkauwen. Zoals gezegd, ik wil ook een boterham verdienen met mijn vakkennis. De gewoonste zaak van de wereld, lijkt me.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Hmm, ben er nog niet aan toegekomen. Maar bedankt voor de raad. Ik hoef overigens niet te boren. Want ik heb van die typische doosjes met drivers erin die je nog wel eens bij oudere auto's ziet. Die zet je gewoon vast op de hoedenplank. Het geluid is dan 'in keeping' met het vijftiger jaren gevoel van mijn 90.
Een state of the art toeters met bellen dvd/mp3 player en surround geluid hoeft van mij niet. Ik heb de simpelste radio cd speler van Philips (die overigens nou eens wel goed is van ze) met een simpel displaytje waar in groen wordt aangegeven de zenderfreq. en als de cd speelt welk nummer je speelt. That's it. Precies passend bij de 90. De upgrade zit 'm wel in dat ik niet meer alleen hoef te luisteren via de deurspeakertjes.
Een state of the art toeters met bellen dvd/mp3 player en surround geluid hoeft van mij niet. Ik heb de simpelste radio cd speler van Philips (die overigens nou eens wel goed is van ze) met een simpel displaytje waar in groen wordt aangegeven de zenderfreq. en als de cd speelt welk nummer je speelt. That's it. Precies passend bij de 90. De upgrade zit 'm wel in dat ik niet meer alleen hoef te luisteren via de deurspeakertjes.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Zelf heb ik ook geen behoefte aan DVD/mp3 in de auto. DVD kan ik onderweg toch niet kijken. Als ik een gezin had zou ik waarschijnlijk ook niet gauw met deze trend meelopen. Ik heb zelf goede herinneringen aan het reizen op de achterbank van mijn ouders 96 ('67) en later 95 (74). Je kunt kinderen ook op een andere manier entertainen.ralph12 schreef:Hmm, ben er nog niet aan toegekomen. Maar bedankt voor de raad. Ik hoef overigens niet te boren. Want ik heb van die typische doosjes met drivers erin die je nog wel eens bij oudere auto's ziet. Die zet je gewoon vast op de hoedenplank. Het geluid is dan 'in keeping' met het vijftiger jaren gevoel van mijn 90.
Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Iedereen mag zelf kiezen wat voor apparatuur hij in zijn/haarauto plaatst. Het enige waar ik mij mee bezig houdt, is de optimale reproductie van het geluid met een gegeven setup.
Daarnaast kan ik natuurlijk wel aanbevelingen doen.
Ja, en mp3. MP3 klinkt slecht. Het is bedoeld om data sneller van de ene plek naar de andere te kunnen sturen, door het verkleinen van de hoeveelheid te versturen data met behulp van compressie. Dat betekent per definitie een verslechtering van bandbreedte en dynamiek. Volgens diverse stemmen is CD-kwaliteit haalbaar, maar dat is defacto onmogelijk.
Het heeft een ontzettende vlucht genomen, die voor- en nadelen kent. Belangrijkste nadeel vind ik de toepassing in "walkmans" en in Kroegen/clubs. Het nominale geluidvolume van mp3 is namelijk continue hoger waardoor de (kans op) gehoorbeschadiging bij langdurige blootstelling toeneemt.
Er bestaan inmiddels meer geavanceerde compressiemethodes voor audiosignalen, maar het grote publiek zal deze voorlopig laten liggen omdat er dan minder nummers per Megabyte kunnen worden opgeslagen en het aantal spelers op de markt dat deze standaards ondersteund minimaal is. (voor intimi: ik praat dan over OGG en FLAC)
Wel heb ik nog tips om je "doosjes" te optimaliseren:
- Je hoeft voor dat type speakers geen dikkere kabel te installeren. Wat je noemde is prima.
- Als je de doosjes open kan schroeven, of de speakers eruit kan halen:
a - smeer de binnenkant in met kwasttectyl
b - prop er dan wat dempingwol in
en zet het weer inelkaar
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Nee hoor, Jonathan je hebt me niet gekwetst. Maar onlangs werd ik door een medeforummer nog beticht van, ja van wat eigenlijk? Hij vond het niet kunnen dat ik - met met mijn opleiding en ervaring (ruim 15 jaar) op het gebied van geluidstechniek en acoustiek - geld vraag voor diensten die verder gaan dan incidenteel advies aan medeforummers. Te belachelijk voor woorden.JonathanP schreef:Duidelijk! Ik hoop niet dat ik je gekwetst heb, dat was mijn intentie niet.
Ik had geen weet van je persoonlijke situatie, maar daarom vroeg ik er ook naar.
Maar je idee lijkt me goed. Inderdaad mag je met zo'n achtergrond en kennis wel iets vragen voor je beschrijvingen. Ik hoop dat het aanslaat!
Ik ben iig erg benieuwd wat je aan te bieden hebt, ik wil zelf ook graag speakers in de hoedenplank aanbrengen.
Mogelijk schemerde dat debacle een beetje in mijn reactie door. Ik ben erg blij met jouw aanmoediging en hoop dat ik ook jou iets te bieden heb. Bovendien ben ik altijd blij met opbouwende kritiek betreft die nieuwe site en het gebodene. Misschien is de behoeft wel groter/anders dan mijn insteek. Laat dat dan vooral weten.
Steven