2-traps carburateur

1967-1980
Plaats reactie
sabo
Geregistreerd lid

2-traps carburateur

Bericht door sabo » vr 15 sep, 2006 18:44

Mijn restauratieobject krijgt een 2-traps carburateur van de latere 96-ers. Het exemplaar dat ik heb heeft evenwel de asjes vast zitten. Nu wil ik deze gaan schoonmaken en ook de rest van de carburateur even nalopen. Als ondersteuning hierbij had ik graag een exploded-view tekening van deze carburateur. Kan iemand mij hieraan helpen?

Alvast bedankt.

onda
Geregistreerd lid

Bericht door onda » zo 17 sep, 2006 18:02

even inhaken, ik heb (helaas) geen antwoord op je vraag. Maar wil wel even inhaken, ik begreep van mijn garageman, dat een 2-traps meer benzine verbruikt, klopt dit? Bouw je dan ook de automatische choke in? Ik wil nl. ook de 2-traps van mijn oude saabje overzetten in mijn nieuwe (die ouder is). (Sorry voor de onderbreking trouwens)

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 17 sep, 2006 20:29

Ik heb alleen maar wat doorsnedetekeningen van de 2-traps Solex. Als je daar iets aan hebt kan ik die wel scannen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 17 sep, 2006 22:19

onda schreef:...ik begreep van mijn garageman, dat een 2-traps meer benzine verbruikt, klopt dit?
Nee, dat klopt niet, tenminste niet voor de tweetraps Solex 32/32 TDID die vanaf 1977 in de 95/96 gebruikt is. Deze carb. gaf een beter benzineverbruik én een iets hoger vermogen.
Maar... het ligt er een beetje aan met welk doel je een (grotere) tweetraps carb. monteert. Als je b.v. de Weber 32/36 DGAV gebruikt, met het doel meer vermogen uit de motor te halen, dan zul je, afhankelijk van je rijstijl, inderdaad wel eens wat meer benzine kunnen gaan verbruiken. Alle vermogen komt tenslotte uit de benzine...
Bouw je dan ook de automatische choke in?
Die Solex en de Weber DGAV/DGEV hebben inderdaad een automatische choke. Die van mij geven wat dat betreft geen problemen.

Ik heb ook nog wel ergens tekeningen van die Solex. Er staat in ieder geval een doorsnede op blz 150 van het boekje "Van SAAB tot Saab".

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 17 sep, 2006 22:34

Geen tweetraps carburateur zonder een betere uitlaat, anders wordt het inademen door een regenpijp en blijven uitademen door een rietje. Met sportuitlaat wordt het effect toch meer in de richting van 1+1=3.

Alex

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » zo 17 sep, 2006 23:07

Ik heb mijn probleem inmiddels opgelost. Omdat ik bang was als de hele carburateur uit elkaar zou liggen het monteren wel eens problemen kon geven had ik graag een exploded view tekening gehad (een doorsnee uit "van Saab tot Saab" heb ik zelf al). Gelukkig had ik nog een exemplaar op zolder liggen als voorbeeld.
Vanmorgen heb ik de carburateur weer in elkaar gezet en op het spruitstuk gemonteerd. Alles beweegt weer soepeltjes.

Verder vind ik de 2-traps zuiniger rijden als de enkele carburateur. Je hebt wel meer vermogen maar dat spreek je natuurlijk niet altijd aan. Het wat grotere vermogen wil ik gaan combineren met een Simons uitlaat. Het voorste stuk heb ik al gemonteerd.
Weet toevallig iemand de vermogenswinst door een sportuitlaat?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 17 sep, 2006 23:14

sabo schreef:...vermogenswinst door een sportuitlaat?
Ik schat 5-10 pk, maar dan moet je ook wel de uitlaatopening in de koppen en in de afstandhouder vergroten tot 40-44 mm, in ieder geval net zo groot als de opening in de pakking.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 19 sep, 2006 13:09

Groter dan de binnendiameter van de uitlaatpijp is niet nodig. In de kop wel een beetje schuin wegslijpen aan de binnenkant.

Alex

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » di 19 sep, 2006 19:11

Nou, 5-10 pk is voor een 96 al heel wat. In combinatie met de 2-traps carburatuer moet ik dus minstens denken aan 10% winst.

De afstandhouders heb ik idd wat groter gemaakt. Tevens heb ik de Pertronix ontsteking gemonteerd. Dat moet dan ook nog een beetje winst geven.

Plaats reactie