kilometervreten met een CAAB

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

kilometervreten met een CAAB

Bericht door levensnevel » ma 01 jun, 2015 20:24

Zo met het mooie weer zag ik vanmiddag bij het verlaten van de parkeerplaats een collega de kap van z'n golf cabrio voorzichtig wegklappen. En dan droom je even een beetje weg:
Kilometervreten met een CAAB is dat redelijkerwijs te doen :?:
Alsof de duvel er mee speelde had ik eerder vandaag, ff na 6666, bij de LPG pomp van het BP tankstation in Oirschot (vlakbij de A58 )een minimeet met een eigenaar van een fraaie last gen. 9-3 cabrio.
Na het wederzijds uitwisselen van de gebruikelijke beleefdheden vertrouwde hij me desgevraagd toe dat 40.000 km per jaar :O: in een Cabrio als de zijne ook gehoortechnisch in het geheel geen probleem is. Omdat de geluidsisolatie bij langdurige snelheden tussen de 90 en 140 km/u met een gesloten kap dik in orde is.
Is dat een ervaring welke door de cabriorijders op dit forum gedeeld wordt of zijn eigenlijk aangemeten orthoplasten een must.

Anyone :?:

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Re: kilometervreten met een CAAB

Bericht door Ruud 9.3 » ma 01 jun, 2015 20:30

Ook hier 25k per jaar met de cabrio.
Geluid met dichte kap is dik in orde.
Met de kap open en een windscherm is het ook goed te doen :D
Al draagt mijn vrouw wel oordoppen bij geopende kap. dan hoort ze nog steeds de radio maar wordt het windgeruis naar de achtergrond gedrukt.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 01 jun, 2015 20:39

Idem 30k+ per jaar met de caab. Zoveel mogelijk open. Wel met oordoppen, overigens...

jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jeroen701125 » ma 01 jun, 2015 20:44

Yep, hier ervaring met een '04 cabrio en ik verbaas me er weleens over hoe stil dat ding is met de kap dicht.

speed01
Geregistreerd lid

Bericht door speed01 » ma 01 jun, 2015 21:05

Iedere dag 165km en het blijft een genot :-)
Zonnig weer en 14 graden plus, steevast de kap er af.

Ik twijfel of ik het blijf doen, beetje zonde van zo'n mooie bolide :-)
Maar rijden doet het zalig en met gemiddeld 1:16 a 1:17 hoor je mij nergens over........

Het inhalen van flinke vrachtwagens geeft een korte overdosis aan (mechanisch) geluid (wat maken die dingen een herrie zeg)en als je een hele rij aan het inhalen bent is het ff vervelend.

Dat cabrio rijden geeft eigenlijk nog meer een gevoel van vrijheid dan op de motor...... met ..... helm..... pak..... laarzen......

markieparkie
Donateur
Donateur

Bericht door markieparkie » ma 01 jun, 2015 21:27

Ik heb dan wel geen ervaring met een Saabcabrio, maar wel de nodige kms gemaakt in de cabrio van mn moeder (MINI). Wat opvalt is dat je eigenlijk altijd wel open kan rijden als het buiten en het dakje zelf droog is (dakje moet bij voorkeur voor t open vouwen praktisch droog zijn omdat de stof anders sneller schijnt te slijten en het weer er snel in komt). ook 's winters met de kap open, kachel en stoelverwarming aan en gaan. Hoe gek het ook klinkt het is echt lekker om ook dan open te rijden.
Windgeruis met open kap vind ik erg mee vallen, zo'n windvanger scheelt heel veel, en op de snelweg met de ramen omhoog is het ook prima te doen (tot circa 200KM/U, dan begint het wel wat winderig te worden :oops: :mrgreen: )
Met dak dicht is het allemaal ook erg goed te doen, isolatie is voor geluid en temperatuur echt dik in orde. Enkel dat je af en toe bij het inhalen van een vrachtwagen ofzo een windvlaag op de kap hoort slaan.
Een verder nadeel van een cabrio is natuurlijk de beperking aan ruimte in de auto zelf, maar dat ik voor jezelf natuurlijk prima te bepalen hoeveel je nodig heb. Ik zou t gewoon lekker gaan proberen 8)

rdehaan
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door rdehaan » di 02 jun, 2015 1:09

Ik rijd sinds ruim een jaar elke dag met mijn 9-3 cabrio my08. Op jaarbasis een dikke 50.000 km. Met de kap dicht is er wel sprake van iets meer omgevingslawaai, maar dat ervaar ik niet als storend. De drempel om open te rijden is laag. Een klein zonnetje, droog weer en een goed droog dak is eigenlijk voldoende. Windvanger altijd bij me/gemonteerd dus de temperatuur hoeft niet hoog te zijn. Ik rijd veel snelweg kilometers, met het dak open rijd ik net even wat rustiger. Kost iets meer tijd, maar het comfort is dan beter. 110-120km/h op de snelweg is goed te doen. Wat de buitentemperatuur te kort komt, compenseer ik met het windrek en het zweedse kacheltje. Qua geluid is snelweg rijden wel wat luidruchtig met het dak open, ook met het windscherm gemonteerd. (Enigzins klappen van de wind) Ik heb zelf geen oorbeschermers, ik laat liever de snelhed een beetje vieren tot ik het aangenaam vind. Ik rijd zelden onder de 100 km/h.

In de ochtend kan ik regelmatig niet open rijden omdat het dak dan nog vol dauw zit. Maar als dan tegen het einde van de middag het zonnetje doorbreekt, dan verheug ik me al op de rit naar huis.

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » di 02 jun, 2015 16:54

Qua geluid heb je niks geen last; de kap is dubbel geisoleerd.
Dus 's-winters ook niet koud, integendeel je hebt nl. geen staal wat de koude geleid!

Maar pas op, Cabrio rijden is verslavend :lol:.

:arrow:

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » wo 03 jun, 2015 20:32

Oordoppen in? Echt nodig?
Niet echt een punt om zo mijn vrouw over te halen.

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » wo 03 jun, 2015 21:27

[]

Die sporen niet of je wordt in de maling genomen :lol:.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » wo 03 jun, 2015 22:27

Wij zijn nog maar kort cabriorijders, als je onze ervaringen van 25 jaar geleden met een Fiat 850 sport spider niet mee telt.
Vandaag een rit van Noordwijkerhout naar Otterloo en daarna door naar Coevorden. Uiteraard alles met open kap. Eigenlijk maar ene andere open cabrio gezien.
Ik mag zeggen dat het open rijden geen centje pijn geeft. Misschien is het wat lastiger communiceren met het meisje maar ik durf dan weer niet te zeggen dat dit helemaal zonder voordelen is ;)

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » do 04 jun, 2015 10:18

Ik rij nu 4.5 jaar in een Caabje als daily in inmiddels meer dan een ton gedaan. Eerste 3 jaren aanzienlijk meer km's gemaakt dan de laatste 2.
Dicht is het heel goed te doen, zowel qua geluid als qua temperatuur. Geluid valt erg mee en temperatuur heb je dicht geen zorgen. Eigenlijk maar 1 nadeel mijn inziens. Bij goed nat weer en lage snelheid loopt er water naar binnen zo gauw je je raam een stukje open doet. Weinig aan te doen volgens mij. Na een snelweg rit van een uur of 5 à 6 heb ik wel wat suizende oren. Maar dat heb ik ook na een vlucht, zou goed aan mij kunnen liggen dus.
Open: boven de 50 is een windscherm eigenlijk al onmisbaar vind ik. Met zo'n ding kun je het heel aangenaam maken tot ongeveer 120km/u. Mijn regels zijn eigenlijk ook: 10 graden of warmer, dak droog en droog/zonnig weer? --> open die handel. Niet iedereen is het daar mee eens want dan ben je een van de weinigen die open rijdt. Als het echt heet is wil ik hem ook nog wel eens dicht laten om van de airco te genieten.
Open rijd ik meestal niet harder dan 110, ook om comfort redenen. Ook een paar keer honderden km's op snelweg open gereden en dat merk je toch wel, das niet fijn op de lange duur.

Wat is leuk?
- Bij een open rit op de snelweg een (flinke) bui krijgen. Vanaf ongeveer 90 km/u word je totaal niet nat :D
- Ook wel eens meegemaakt dat ik open reed en ingehaald werd door een werkbusje die vervolgens voor je komt rijden en ineens zijn ruiten moet sproeien. Inventief maar helaas :mrgreen:
- De omgevinglucht opsnuiven, de natuur, BBQ's, restaurants en lekker ruikende bedrijven (DE en Peijnenburg etc), heerlijk!

Wat is niet leuk?
- Open een drukke/lange tunnel in rijden (met enkele vrachtwagens in je nabijheid). Dan snap je de oordoppen wel.
- Er in de parkeergarage achter komen dat je je dak niet meer fatsoenlijk dicht krijgt omdat het plafond eigenlijk te laag is :lol: (pas 1 keer meegemaakt trouwens)
- De omgevingslucht direct in je neusgat geduwd krijgen: De lokale boer die een ommetje maakt met zijn stront-ton, chemiebedrijven, die rokende dieselbak die voor je rijdt :roll:

Paul Highlander
Geregistreerd lid

Bericht door Paul Highlander » di 09 jun, 2015 18:54

Zegt 338.672 km met een 2003 9-3 Cabrio Anniversary op gewone echte benzine genoeg ;-)

Plaats reactie