Ik rij nu 4.5 jaar in een Caabje als daily in inmiddels meer dan een ton gedaan. Eerste 3 jaren aanzienlijk meer km's gemaakt dan de laatste 2.
Dicht is het heel goed te doen, zowel qua geluid als qua temperatuur. Geluid valt erg mee en temperatuur heb je dicht geen zorgen. Eigenlijk maar 1 nadeel mijn inziens. Bij goed nat weer en lage snelheid loopt er water naar binnen zo gauw je je raam een stukje open doet. Weinig aan te doen volgens mij. Na een snelweg rit van een uur of 5 à 6 heb ik wel wat suizende oren. Maar dat heb ik ook na een vlucht, zou goed aan mij kunnen liggen dus.
Open: boven de 50 is een windscherm eigenlijk al onmisbaar vind ik. Met zo'n ding kun je het heel aangenaam maken tot ongeveer 120km/u. Mijn regels zijn eigenlijk ook: 10 graden of warmer, dak droog en droog/zonnig weer? --> open die handel. Niet iedereen is het daar mee eens want dan ben je een van de weinigen die open rijdt. Als het echt heet is wil ik hem ook nog wel eens dicht laten om van de airco te genieten.
Open rijd ik meestal niet harder dan 110, ook om comfort redenen. Ook een paar keer honderden km's op snelweg open gereden en dat merk je toch wel, das niet fijn op de lange duur.
Wat is leuk?
- Bij een open rit op de snelweg een (flinke) bui krijgen. Vanaf ongeveer 90 km/u word je totaal niet nat

- Ook wel eens meegemaakt dat ik open reed en ingehaald werd door een werkbusje die vervolgens voor je komt rijden en ineens zijn ruiten moet sproeien. Inventief maar helaas
- De omgevinglucht opsnuiven, de natuur, BBQ's, restaurants en lekker ruikende bedrijven (DE en Peijnenburg etc), heerlijk!
Wat is niet leuk?
- Open een drukke/lange tunnel in rijden (met enkele vrachtwagens in je nabijheid). Dan snap je de oordoppen wel.
- Er in de parkeergarage achter komen dat je je dak niet meer fatsoenlijk dicht krijgt omdat het plafond eigenlijk te laag is

(pas 1 keer meegemaakt trouwens)
- De omgevingslucht direct in je neusgat geduwd krijgen: De lokale boer die een ommetje maakt met zijn stront-ton, chemiebedrijven, die rokende dieselbak die voor je rijdt