Tuning en benzine

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Sjaak
Geregistreerd lid

Re: Tuning en benzine

Bericht door Sjaak » za 07 aug, 2004 15:32

Misschien een beetje off topic maar als je benzine met loodvervanger tankt gaat dan ook je katalysator naar de knoppen of gaat hij alleen stuk met loodhoudende benzine,die dus al jaren niet meer verkocht mag worden.Omdat een kennis van me pas geleden zijn tank heeft gevuld met benzine met loodvervanger en een week daarna gewoon zijn APK-keuring met glans heeft doorstaan.

job-lek
Geregistreerd lid

Bericht door job-lek » za 07 aug, 2004 16:11

Code: Selecteer alles

>>>>>>De motoren in de 9-3 zijn ontwikkeld om op 95 te rijden. Om de turbomotor zoveel mogelijk bescherming te bieden tegen pingelen gebruik je best 98. 

95 mag dus, maar 98 is net iets beter  <<<<<
In het instructieboekje van de 9-3 model 2001 staat dat voor alle benzine motoren een oktaangehalte moet worden getakt van minimaal 91 RON. Uitzondering is de aero (205pk) versie. Daar dien je 98 RON in de tank te gieten.

Job

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 07 aug, 2004 19:29

job-lek schreef:In het instructieboekje van de 9-3 model 2001 staat dat voor alle benzine motoren een oktaangehalte moet worden getakt van minimaal 91 RON. Uitzondering is de aero (205pk) versie. Daar dien je 98 RON in de tank te gieten
Dat klopt, maar... bij een betere brandstof presteert hij ook beter met als uitzondering de 205pk aero
Trouwens een 900 classic GT moets ook op 98RON

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 07 aug, 2004 22:39

job-lek schreef: In het instructieboekje van de 9-3 model 2001 staat dat voor alle benzine motoren een oktaangehalte moet worden getakt van minimaal 91 RON. Uitzondering is de aero (205pk) versie. Daar dien je 98 RON in de tank te gieten.

Job
Klopt, maar dat is wereldwijd gezien. In Amerika is 95 en 98 zeer moeilijk te vinden...

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 07 aug, 2004 22:58

marky schreef:Klopt, maar dat is wereldwijd gezien. In Amerika is 95 en 98 zeer moeilijk te vinden...
hadden ze daar van overheidswege die 65 miles/hour niet bedacht?
komt het met een SAAB op 91 RON toch dik voor elkaar. :lol:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 08 aug, 2004 13:01

ik heb net een 9-3 aero uit 10-2000 gekocht... betekent dit dat ik persé altijd Euro98 met tanken? Heb m pas 2x getankt... met 95! Nooit geweten namelijk.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 08 aug, 2004 13:04

Style & Co on the mov schreef:ik heb net een 9-3 aero uit 10-2000 gekocht... betekent dit dat ik persé altijd Euro98 met tanken? Heb m pas 2x getankt... met 95! Nooit geweten namelijk.
Nee hoor! als je stevigere prestaties vraagt zal de betere brandstof die ook bieden.
Als je tuned is het vrijwel een wetmatigheid dat je die 98RON tankt

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » wo 08 sep, 2004 21:53

atlas schreef: Ik ben zojuist uit duitsland gereden met mijn 95 Aero en heb 2 maal Shell V power ( in duitsland octaangehalte 100 ipl Nederland 97 .)
Atlas

octaangehalte 100!?! :roll: 98 is het hoogste wat je kan krijgen dacht ik?,
ik heb wel een gehoord dat in shell vpower iets meer water zit waardoor je een betere explosie krijgt.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » wo 08 sep, 2004 22:06

V-Power heeft in duitsland wel degelijk een octaan gehalte van 100.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » wo 08 sep, 2004 22:13

dat wist ik niet!!
morgen effen naar duitsland is toch vlak om de hoek :lol:
kan ik het op de terugweg meteen even testen :twisted: 8)

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 09 sep, 2004 15:36

bennie schreef:ik heb wel een gehoord dat in shell vpower iets meer water zit waardoor je een betere explosie krijgt.
water, welke chemicus heeft je dat vertelt :wow: of kwam je die persoon toevallig in het cafe tegen?

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 09 sep, 2004 17:55

in benzine zit altijd een beetje water weet niet hoeveel maar het zit er wel in en voor de saab 99 heb je ook water injectie die spuit een beetje water in de luchtinlaat de en pk,s vliegen om hoog (een auto loopt altijd beter met vochtig weer dan met droog weer)

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 09 sep, 2004 21:35

bennie schreef:in benzine zit altijd een beetje water weet niet hoeveel maar het zit er wel in en voor de saab 99 heb je ook water injectie die spuit een beetje water in de luchtinlaat de en pk,s vliegen om hoog (een auto loopt altijd beter met vochtig weer dan met droog weer)
tuurlijk overal zit haast wel water in!

maar zoals je het in je vorige post hebt staan doe je het voorkomen alsof het zo simpel is; een pleur water bij standaard euro95 ongelood in, en dat je hebt v-power.

waterinjectie in de motor is zoiets als water atomiseren dus kleine atoompjes er van maken door gebruik te maken van de bladen van de turbo. daarmee bereik je de tempratuur enigzins controleren, waardoor....

ik moet nu echt weg ik maak mijn verhaal wel een keer af :wink:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 09 sep, 2004 22:26

Ik ben zo vrij je verhaaltje even af te maken :wink: .

Bij waterinjectie wordt er water in het inlaatkanaal gespoten. Het fijnvernevelde water verdampt en onttrekt daarbij warmte uit de inlaatlucht. Koude inlaatlucht heeft een hogere luchtdichtheid waardoor je dus ook meer brandstof kan toevoegen, met als gevolg meer vermogen.

In de verbrandingskamer helpt het water om pingelen te voorkomen. Een turbomotor presteert het beste als deze tegen de pingelgrens aanzit. De APC zorgt daarvoor. Als de pingelgrens hoger ligt door waterinjectie, kan je dus met verhoogde turbodruk en vervroegd ontstekingstijdstip rijden (meer vermogen dus) zonder dat de motor gaat pingelen. De motor moet daar echter wel op gemapt zijn.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 09 sep, 2004 23:15

B235R schreef: tuurlijk overal zit haast wel water in!

maar zoals je het in je vorige post hebt staan doe je het voorkomen alsof het zo simpel is; een pleur water bij standaard euro95 ongelood in, en dat je hebt v-power.

:roll: :roll:
Ik heb alleen gezegd dat ik wel eens gehoord heb dat er in shell vpower meer water zit, en het was niet mijn bedoeling jou doen te geloffen dat je een pleur water in je benzine moet gooien.

Plaats reactie