Aanjager/Kachelventilator

1967-1984
Plaats reactie
Foll
Geregistreerd lid

Aanjager/Kachelventilator

Bericht door Foll » ma 03 aug, 2015 13:19

De kachelventilator van de 99 maakte een goed hard koffiemolenachtig geluid. Dus de motor er maar eens af gehaald, die aan de rechterkant van de zwarte bak onder de voorruit zit. Er zit geen speling op het asje van de waaier (aan de bestuurderskant), maar wel op de as van de motor. Ondanks de vrij grote speling toch even geprobeerd te smeren met lagervet. Dit heeft het lawaai iets minder erg gemaakt, maar het is dus helaas nog wel aanwezig.. Nu ben ik wel benieuwd of er nog nieuwe glijlagers voor de motor leverbaar zijn en of dat sowieso wel te vervangen is? Of misschien dat iemand een mooie oplossing heeft? Anders maar opzoek naar een 'nieuwe' gebruikte motor :P .

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Aanjager/Kachelventilator

Bericht door Ary van Hoorne » ma 03 aug, 2015 13:46

Meestal wordt dat geluid niet door de motor veroorzaakt, maar door aanslag op de lamellen van de (dwars)ventilator. Die is in onbalans zeg maar.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » ma 03 aug, 2015 23:29

Ah oke! Dan moet ik die nog maar even goed checken voor de zekerheid. Ik geloof je zeker hoor. Maar toen ik met de hand aan het asje van de motor draaide, hoorde ik hetzelfde geluid maar dan zachter natuurlijk. Ik zal de motor er nog eens afhalen en hem dan even aan zetten, dan weet ik zeker waar het geluid weg komt :) . Speling zit er trouwens sowieso op, dus mocht iemand daar een oplossing voor weten, hoor ik het graag voor ik een andere ga scoren. Komt vast vaker voor dit.

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » di 04 aug, 2015 20:06

Ben erg benieuwd naar jouw bevindingen. Leerzaam. Please keep us posted :)

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » wo 12 aug, 2015 10:56

Is bij mijn 90 ook voorgekomen, eigenlijk niets aan gedaan (behalve een tikje erop gegeven) en verder nooit meer last van gehad...
Dus technisch kan ik er niet inhoudelijk op ingaan omdat ik daar geen kennis van heb, maar ik kan wel bevestigen dat het (veel!) vaker voorkomt.

Ook ik ben erg benieuwd en houd dit topic dan ook in de gaten, succes!

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » do 13 aug, 2015 17:20

Ik herinner me dat ik op de waaieras kogellager heb gezet. Had ik gehaald bij een bedrijfje waar ze boormachines en zo repareren.
Ik weet geen maten meer, maar ging verrassen eenvoudig, en werkte heel goed. Al weet ik niet meer wat mijn klacht was. :( :)

Coert Rijsdijk
Geregistreerd lid

Bericht door Coert Rijsdijk » za 18 jan, 2025 20:58

Hoe krijg ik of demonteer ik de zwarte box wear de waaier indraait open. Er zit iets in , krijg er geen zicht op met gedemonteerde aanjagermotor en verwijderde waaier.
Kachelkraan voelt ook niet meer als vanouds aan .

Gr. Coert Rijsdijk
Saab99 1984 GL

Jandek
Geregistreerd lid

Bericht door Jandek » vr 24 jan, 2025 12:18

De voorkant van de bak is te verwijderen (schroeven aan de zijkanten losdraaien).

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » di 28 jan, 2025 22:12

Jaren geleden dit ook gehad. De oorzaak was het lager aan de linkerkant van de kachel box. Dit is een gesinterd bronzen glijlagertje. Goed smeren helpt even.
Het lager is bereikbaar door het lager deksel achter de kachel klep los te maken. Zit vast met een paar schroefjes. In het deksel zit het bronzen lager opgesloten achter een plaatje.
De oorzaak van het geluid zit in te veel speling door slijtage. Het sinterbronzen lager zou levenslang gesmeerd moeten zijn, maar na 40+ jaar is dat wel voorbij.

Ik heb het permanent opgelost door op de plek van het bronzen glijlager een kogellager (5x20x4mm) te te monteren. Hiervoor heb ik op de draaibank een pasring gedraaid zodat hij in de originele houder past. Als extra heb ik op het deksel een klein smeernippeltje gemonteerd zodat het lager nasmeerbaar is.

Werkt alweer 20 jaar zonder problemen.

Plaats reactie