Re: Saab 96 update: binnenkort afscheid nemen

1967-1980
Plaats reactie
Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 96 update: binnenkort afscheid nemen

Bericht door Turbobakk » vr 14 aug, 2015 22:13

Acht jaar geleden mijn vorige blauwe 96 verkocht. Is toch altijd blijven knagen en liep al weer wat langer rond met het idee om naar een 96 te gaan zoeken. Aangezien ik wel een liefhebber ben van de meer sportieve versies van de 96 zocht ik er één met een leuke felle kleur, weinig roest, motortje verder oké en dan maken we er zelf wel wat sportievers van. Wat meer pk's door middel van een tweetraps Weber, Simons uitlaat, elektronische ontsteking en sportstuur etc.

In mijn zoektocht kwam ik op het forum een summiere advertentie op Saabmarktplaats tegen van een rode 96. Kleur was goed, Scoccerballs een pré. Na wat onderzoek en een tip kwam ik er eergisteren achter dat deze 96 was voorzien van een in 2013 gereviseerde 1700 motor (nieuwe distributie, nieuwe balansaslager etc) Blok is compleet aangepakt en voorzien van een tweetraps Weber, Simonsuitlaat is aanwezig, Pertronix ontsteking zit er ook op. Daar boven op had de huidige eigenaar ook nog een compleet nieuwe radiator laten maken, omdat de huidige lek was. Kortom mijn wensenpakket ten aanzien van het motorische en technische gedeelte zou met deze 96 al aardig zijn ingevuld. Ik moet de km-standen nog even controleren met de informatie die ik heb, maar volgens mij heeft deze Saab na de revisie amper kilometers erbij gekregen. Vraagprijs was eerst 2250, maar was al gezakt naar 1750. Gisteren een bod gedaan en de prijs afgesproken en vanmiddag opgehaald.

Is een mooie 96 van oktober 1971 (my 72) in Burgundy red (R 2 B). In 2012 vanuit Zweden geïmporteerd.

Vanmiddag van Haaksbergen terug naar Zeewolde gereden met een big smile. Deze 96 wil best vooruit. Ging ook steeds beter lopen. Enige probleem is dat de achteruit niet werkt. De pook is niet in zijn achteruit te zetten. Ik heb al even gezocht op het forum en ik begrijp dat het de pook zelf kan zijn of wellicht de afstelling van de koppeling. Ik gok op de koppeling, omdat ik vond dat de slag erg kort was en de bediening erg licht. Dat was bij mijn vorige 96 toch anders. Morgen maar eens verder kijken en binnenkort een plan de campagne maken wat er verder aan moet gebeuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid

Re: Nieuwe aanwinst

Bericht door Alex B » vr 14 aug, 2015 22:46

Gefeliciteerd met deze fraaie aanwinst! Electrische koelventilator? Is de carburateur echt tweetraps (28-36 DCD) of toch een synchroon openende (36 DCD of 40 DFI)?

Alex

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » vr 14 aug, 2015 23:40

Dank je.
Electrische koelventilator?
Volgens mij niet. Ik vond vanmiddag de temperatuur ook vrij snel oplopen (tegen rood) toen het verkeer wat stremde. Dus dat moeten we even gaan bekijken en is het geen elektrische dan komt die er wel in.
Is de carburateur echt tweetraps
Zal morgen nog eens een fotootje maken zonder het luchtfilter. Die gaat trouwens ook vervangen worden. Is nu een stuk schuimrubber in een soort metalen bakje.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » za 15 aug, 2015 0:16

Die gaat trouwens ook vervangen worden
Correctie, krijg net door dat het een prima filter is, dus alleen de inhoud wordt vervangen voor een schone :D

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 15 aug, 2015 10:58

Turbobakk schreef: Ik vond vanmiddag de temperatuur ook vrij snel oplopen (tegen rood) toen het verkeer wat stremde.
Ik zie in ieder geval dat de doppen van de radiateur en het expansievat verwisseld zijn, maar daardoor zou de temp niet echt mogen oplopen. Zo te zien zit er al een elektrische fan in.
Controleer of de ontsteking op tijd staat.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » za 15 aug, 2015 13:35

Leuke 96, leek mij voor €2250 al niet te duur, denk dat je hier enorm mee geboft hebt.
Turbobakk schreef: ... maar volgens mij heeft deze Saab na de revisie amper kilometers erbij gekregen...
Dan zou ik i.v.m. de temperatuurproblemen eerst de koelvloeistof eens verversen, overige sapjes kunnen ook geen kwaad. Check ook de bougies even.
Ik heb begrepen dat een elektrische ventilator juist voor betere koeling zou zorgen dan het standaard exemplaar en juist een oplossing zou bieden voor situaties zoals de jouwe.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » za 15 aug, 2015 14:06

Alex B schreef:Gefeliciteerd met deze fraaie aanwinst! Electrische koelventilator? Is de carburateur echt tweetraps (28-36 DCD) of toch een synchroon openende (36 DCD of 40 DFI)?

Alex
Het is in ieder geval een Weber 36 DCD en zo te zien een tweetraps. Melle gaf dat al aan mij door.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een elektrische ventilator maar de fan is wat aan de kleine kant. Ik ga er een grotere opzetten.

Binnenkort worden alle vloeistoffen vervangen en verse bougies. Daarna gaan we eens kijken wat we er verder mee gaan doen. In ieder geval gaan we de plekjes roest die er nu opzitten aanpakken, zodat het niet verder gaat. Onderkant staat al helemaal in de tectyl. Waarschijnlijk ga ik het interieur en de stoelen opnieuw laten bekleden. De stoelen zijn echt vies en de bank is beschadigd.

Vanmorgen de auto even gewassen. Had zeker 1.5 jaar geen druppel water gezien. Auto stond droog gestald. Ik vraag mij trouwens af of dit Burgundy red is. Is dat niet donkerder van kleur? Kleur is al aardig bijgetrokken na een simpele wasbeurt met water en shampoo.

Afbeelding

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » za 15 aug, 2015 14:30

Het zou Cinnemon red kunnen zijn.
Je zou trouwens ook even een ritje kunnen maken en 'm vervolgens weer thuis stationair lopend kunnen laten staan om te kijken hoever de temperatuur oploopt en of/wanneer de ventilator aanslaat.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » za 15 aug, 2015 16:22

R2B is Toreadorrood, Burgundy is RB2. Cinnober is van latere datum (vanaf '75) en heeft Toreador vervangen.

De stoelen horen niet bij dit modeljaar, ze komen uit een '78-er. Als je toch van plan bent om ze te laten herbekleden en je geeft iets om originaliteit, kun je beter op zoek gaan naar een andere set. Ik vraag me ook af hoe ze de achterbank hebben gemonteerd, want die heeft vanaf '76 een andere vorm.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » za 15 aug, 2015 19:49

Je hebt gelijk, ik heb niet goed gekeken in de lijst van Saabklubben. Het is inderdaad Toreadorröd Red R2. De B zal wel voor een variant staan.

Vanmiddag een behoorlijke rit gemaakt van Zeewolde naar Harmelen, 150 km v.v. De auto gaat steeds beter rijden. Zoals ik schreef, is er de laatste twee jaar amper mee gereden. Het lijkt wel of ze nu weer los begint te komen. Op de terugweg was het wat rustiger en kon het gas er op. Als je bij 130 op de teller het gaspedaal indrukt, is er nog steeds een behoorlijke versnelling merkbaar. De Simons brult het dan uit, wat een heerlijk geluid. Ben niet verder gegaan dan 140 maar toen was de koek echt nog niet op. Wat dat betreft merk ik wel een verschil met mijn vorige 96 :D

Temperatuurmeter blijft net voorbij de N-stand staan. Maar goed, hoe nauwkeurig zijn die meters nog? Ze schommelen nog al, net als bij mijn vorige 96. Dat werd toen wel beter, nadat ik de massa aansluiting van de meters goed had schoongemaakt en opnieuw vastgezet. Ik dacht dat die onder het dashboard vlak onder de kachelbediening zaten. Maar eens kijken morgen.
De stoelen horen niet bij dit modeljaar, ze komen uit een '78-er
Ik denk dat de achterbank wel gewoon de originele is en dat alleen de stoelen van een latere datum zijn. Ik zal wel eens kijken wat ik hiermee ga doen. Deze stoelen zitten niet verkeerd en je hebt net wat meer steun dan bij het oude type.

Wat betreft het probleem met de achteruitversnelling is het toch de pook die kaduuk is. Was vanmorgen bij Haaima en die had het direct in de gaten. Een vervanger is al gevonden. Het lukt nu ook wel om hem in zijn achteruit te krijgen, maar meestal pas na 3 of 4 pogingen. Maar het lukt en ik ben al lang blij dat ik nu de sleutel er uit kan halen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 16 aug, 2015 0:18

Leuke Saab, hij is nu vast in goede handen.

Toch grappig dat oude liefdes ooit weer terugkomen. :D
Mij eerste Saab was overigens ook een 71, nog net niet met de rubber rozetten.

Wat de stoelen betreft lekker laten erin laten, zou nog wel een paar kussentjes scoren als ik jouw was, net ff lekkerder op een langere rit. :wink:

Wat de achteruit betreft, het zal wel niet, maar er was ook iets als een te lange bout op de verkeerde plaats :-S+

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » do 20 aug, 2015 8:41

Turbobakk, da's nog een een mooie rooie :bluethumb:
Gefeliciteerd met de aanschaf van dit stukje zweeds erfgoed.
Veel veilige en probleemloze kilometers :O: toegewenst

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » vr 21 aug, 2015 20:47

Dank je Levensnevel en bedankt voor de verstralers :thumbup2:

Even een update. Ik heb de auto van binnen leeg gehaald, omdat ik heb gemerkt, na die twee dagen regen, dat de auto behoorlijk lekt. Volgens mij komt het net voor de wielkasten aan beide zijden naar binnen. Er stond zelfs een plasje water aan beide kanten. Het board onder de vloerbedekking kan de kliko in. De vloerbedekking trouwens ook, maar dat komt wel als ik de auto opnieuw laat bekleden.
Ik heb even naar de rubbers van de ruitenwisserasjes gekeken, maar die zien er goed uit. Iemand een idee, waar te zoeken? Ook de de kofferbak houdt het niet droog, die was zeiknat. Ook daar kan ik de houten platen gaan vervangen. Die zijn drie keer zo dik geworden en vallen bijna uit elkaar. Het rubber wat op de kofferklep zit is niet in al te beste staat, dus wellicht is dat de boosdoener.

Ik wist dat er voorin al het nodige las werk was gedaan, maar dat het nog niet verder afgewerkt was. Gisteren en vandaag de bodem netjes gemaakt. De bitumen plakken die er nog in zaten heb ik verwijderd (k.. werk :evil: ), wat losse roest verwijderd en de roestplekken ingesopt met RX5. Vanmiddag afgewerkt met RX10. Bodem is verder hard, behalve in de kofferbak. Daar zit aan de linker zijkant een gaatje. Dus dat zal waarschijnlijk wel laswerk worden.

De chromen spiegel rechts is kapot. Heeft iemand nog een exemplaar inde aanbieding?

Voetenruimte linksvoor
Afbeelding

Voetenruimte rechtsvoor
Afbeelding

Bitumen verwijderen
Afbeelding

Laswerk nodig in de kofferbak. Linksachter net boven het sleepoog.
Afbeelding

Vloertje in de RX10
Afbeelding

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Nieuwe aanwinst update

Bericht door op » vr 21 aug, 2015 21:16

Ik zou de voorruit en de achterruit eens afkitten tegen de lekkage. Bij de klapruitjes trekt vaak het rubber los door krimp, het rubber krimpt dan uit de sponning.

Superleuke auto verder!

Soelen zou ik zo laten, het oude type zit veel minder lekker.
Ik ga dit topic zeker volgen

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Nieuwe aanwinst update

Bericht door Turbobakk » vr 21 aug, 2015 21:31

De rubber van de voor- en achterruit heb ik ook bekeken, maar dat ziet allemaal nog keurig en strak uit. Klapruitjes zitten er niet in. Zal wel een testje met de waterstraal worden. :D

Plaats reactie