Cabrio doorrijden in de winter ?

Voor alle Saab cabrio rijders
speed01
Geregistreerd lid

Cabrio doorrijden in de winter ?

Bericht door speed01 » zo 04 okt, 2015 22:20

Medeliefhebbers :-)

Ik sta een beetje voor een dilemma.
Ga ik een andere auto er bij kopen en mijn Cabrio laten overwinteren in de garage ?
Of ga ik gewoon doorrijden.......

Wie rijdt er door ? Doe je nog iets speciaals ? (behalve regelmatig afspuiten)

De zomerbanden zijn 235/17/45
Wat is raadzaam als winterbanden? (mocht ik besluiten door te rijden)

Als....... ik toch een tweede auto koop, zal het denk ik wel een Saab zijn :-)
Wil natuurlijk niet in een afknapper rondrijden.

Gerard

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Re: Cabrio doorrijden in de winter ?

Bericht door H.Geertsema » ma 05 okt, 2015 8:52

Je kunt het doen voor de fun, maar het is totaal overbodig. Tegenwoordig heb je in de wintertijd ook veel mooie dagen met zon 8).

Zolang je kap niet tocht is het niet koud in de winter, integendeel met een stalen dak verlies je meer warmte. Wanneer je geen garage/carport hebt en je wilt de kap sparen, dan kun je een demi-hoes aanschaffen voor over de bovenste helft van je auto.

Aanbrengen en verwijderen is een paar seconden en het kost een paar tientjes :idea:.

:arrow:

Beech
Geregistreerd lid

Bericht door Beech » ma 05 okt, 2015 11:54

Helemaal mee eens. Zeer geschikt om winter mee door te rijden!

Kap is prima warm - heb wel weer mijn 2-jarige behandeling gedaan met Starbrite PTEF. Werkt subliem, blijft elastisch en water rolt af als een eend in water.

Verder na pekelbeurten goed wassen incl. onderkant, etc etc

Mijn banden zijn Falken Euroall AS200. Zeer tevreden. Let wel, ik rij als oud wijf - de 'tekortkomingen' in testen als zijdelingse grip, sneeuw etc neem ik voor lief.

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » ma 05 okt, 2015 12:21

Alles kan, dus doorrijden met je Caab in de winter ook.
En ik weet dat de laatste jaren onze winters hier aan de kust weinig voorstellen maar toch
Zou het je ' last generation 9-3 cabrio ' alleen niet aandoen.
Doe als vele motorrijders die het hele jaar doorrijden: sla 1.000 euro stuk op een pekel saab
deze
saabmarktplaats/single_ad.php?ad_id=12032" onclick="window.open(this.href);return false;
zou bijvoorbeeld een optie kunnen zijn voor die 'barre' wintermaanden :idea:

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » ma 05 okt, 2015 19:14

Met de aanschaf van zo'n pekelwagen ben je er natuurlijk nog niet helemaal. Daar komt nog wel wat bij.
Wij blijven ook stug doorrijden met onze cabriolet, net als H.Geertsema met zo'n hoesje over het dak heen.

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » ma 05 okt, 2015 19:23

Gewoon blijven doorkarren. Of denk je dat cabriorijders in Zweden allemaal een tweede auto hebben? :wink:

speed01
Geregistreerd lid

Bericht door speed01 » ma 05 okt, 2015 20:43

Dank voor de reacties :-)

Die tophoes voor het cabriodak vind ik wel een goeie :-)

En ja, juist omdat ze niet meer gemaakt worden en ik een last generation heb, ben ik er graag zuinig op... alleen qua kilometers niet.

Zeker geloof ik dat het heerlijk warm is, en het dak is ook prima, lekt en tocht niet

In Zweden zullen ze inderdaad niet allemaal een 2de auto naast de Cabrio hebben. Heb alleen in Zweden ook nooit gezien dat er bij de eerste sneeuwvlokjes meteen 100.000 ton strooizout op de wegen gekwakt wordt.

Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar een extra setje lichtmetaal 17" voor winterrubber.
Er zit nu 235/45/17 op, maar 1 of 2 maatjes smaller schijnt beter te zijn op nat en glad wegdek...
En in voorkomende gevallen bij thuiskomst maar overvloedig afspuiten :-)

rdehaan
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door rdehaan » ma 05 okt, 2015 22:59

Ik rijd ook het hele jaar in mijn my08 cabrio. Qua comfort kom je in de winter niets te kort. Ook in de winter rijd ik nog open als de omstandigheden het toelaten.
Ik vet de rubbers goed in met vaseline en open de kap niet als hij niet 100% droog is of bij vorst. Ik heb een set 17" lm vector velgen gekocht met winterbanden maat 225x45x17 en dat voldoet prima.
Windscherm is zeker bij lagere temperaturen geen overbodige luxe. Ik was de auto 1x per week, het hele jaar door. Ik spoel ook het dak 1x per week af met ontkalkt water. In de winter speciale aandacht voor het goed schoonspuiten van de onderkant van de auto en de wielophanging/wielkasten.

En een keer of 5 a 6 per jaar de auto in goede was zetten ter bescherming van de lak.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » di 06 okt, 2015 8:52

Ik rij met mijn cabrio door. Geef je dak eenw aterafstotende behandeling voor de extra regendruppels, parkeer onder een carpoort of hoes en verder geen problemen. Ik rijd er alleen echt niet mee in de sneeuw. Ik geloof niet dat een pak sneeuw op dat dak goed is. Tenzij ik haar in een verwarmde garage kan parkeren bij locatie van aankomt, maar anders... Trein, de Fiat 500 van mijn vrouw of de 900 classic. Wat neerkomt op de Fiat 500 van mijn vrouw, want ik wil mijn classic ook niet door de pekel laten rijden :-P+

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » di 06 okt, 2015 10:01

Ik denk dat er beter een laag sneeuw op je cabriodak kan vallen dan een plensbui :idea:.

Wat betreft een goedkope winterauto/pekelauto aan te schaffen is denk ik niet erg rendabel. Wil je de auto zomers weer stilzetten dan komt daarna weer de apk en wat onderhoud. Doe je hem in het voorjaar weg dan krijg je later weer aanschafkosten voor de nieuwe winter. Beetje lood om oud ijzer.

Gemiddeld zullen de extra kosten van een extra winterauto al gauw 1000 euro per jaar bedragen; ja de een zal goedkoper uit zijn dan de ander, maar dat is dus 5000 euro over 5 jaar. Ik denk dat ik voor 5000 euro wel een mooie carport kan bouwen, een versleten cabriodak kan vervangen en mogelijk nog een lekkere vakantie kan vieren.

Maar dat is aan ieder voor zichzelf welke keuze hij/zij maakt :lol:.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » di 06 okt, 2015 10:09

Ik denk niet dat je dak er beter van wordt als er sneeuw op ligt en in je stof trekt en bevriest. Regen is er zo weer uit. Maar goed, voor iedereen wat wils met een cabrio, ik zorg dat die van mij in ieder geval niet in de sneeuw staat :mrgreen:
Al eens overwogen de auto te schorsen in de lente? ;) En dan weer uit schorsing te halen als de winter start? Dus alleen oktober/november - februari/maart met de auto rijden. Schorsen kost je € 24 en kan je gewoon online doen via de RDW met je DigiD. Betaal je over die periode geen wegenbelasting en verzekering. Mag je met auto's jonger dan 15 jaar eens per jaar doen, auto's ouder dan 15 jaar onbeperkt. In de periode van de winter schors je dus je cabrio en zo betaal je altijd maar verzekering en wegenbelasting voor één auto, best economisch verantwoord dus.

remels75
Geregistreerd lid

Bericht door remels75 » di 06 okt, 2015 10:16

Grappig, ik wil juist niet doorrijden met mijn cabrio in de winter. De aantasting door pekel, water en vuil is me het niet waard. Door omstandigheden heb ik hem dit jaar wat vroeger op stal gezet, en dat bevalt prima. Elk voorjaar weer een kado als je hem te voorschijn haalt.

Ernaast heb ik een Suzuki Alto uit 2010 als pekelbak, die gebruik ik ook in de zomer voor ritjes naar de supermarkt, binnenstad, etc. Voor 21 euro wegenbelasting en 15 euro verzekering per maand, is dat te overzien.

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » di 06 okt, 2015 10:30

Uiteraard schors je de auto die je niet rijdt, dat kan tegenwoordig in een paar seconden op http://www.rdw.nl" onclick="window.open(this.href);return false; met je DigiD.

Ik spreek verder dan ook alleen over extra kosten van apk en onderhoud. En wie zijn oude pekelbakkie een beetje bijhoudt is toch wel een kleine 1000 euro kwijt gemiddeld genomen. Want een auto die in de winter rijdt heeft ook meer te lijden nietwaar :roll:.

Sabriolet
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sabriolet » di 06 okt, 2015 22:31

Ik heb een "pekelbak"ernaast maar met die term doe ik mijn andere Saab wel ernstig tekort.
Met 2x per jaar een kleine overlap heb ik er maar een onder de carport staan, de andere staat dan in de stalling

succes met je beslissing
grt
Sabriolet 8)

koen1984
Geregistreerd lid

Bericht door koen1984 » do 08 okt, 2015 10:04

Ik rij al jaren met cabrios door in de winter,
En ook naar echte winters en niet zoals in Nederland....
900/9-3 en nu 9-3 nieuw type.
Uiteraard is die laatste daar wel een heel Stuk beter voor geschikt.
En in plaats van vieze zwarte stalen velgen , liggen bij mij de 18" lichtmetalen Saab
Velgen al klaar met winterbanden.
Uiteraard wel elke dag langs de was box om de auto schoon te houden als de pekel komt,
Geen enkel probleem!

Plaats reactie