SAAB/NEVS part II

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gesloten
Hertog
Geregistreerd lid

Re: SAAB/NEVS part II

Bericht door Hertog » vr 23 okt, 2015 13:20

Ik haalde de waarden overigens van http://www.anwb.nl/auto/themas/elektris ... os-zijn-er" onclick="window.open(this.href);return false;.

Hierbij nog een praktijkvoorbeeld: de Nissan Leaf heeft op die site een (theoretisch) bereik van 199 kilometer. Nu wat praktijkdata:
Afbeelding
http://www.greencarreports.com/news/108 ... rom-canada" onclick="window.open(this.href);return false;

Uit canada, dus we kunnen een deel van de temperaturen negeren. Maar bij een in Nederland best haalbare temperatuur van -5 blijft er dus minder dan 100 kilometer over. De 199 kilometer wordt sowieso bij lange na niet gehaald.

Michel Annink
Geregistreerd lid

Bericht door Michel Annink » vr 23 okt, 2015 14:58

Style&Co schreef:even los van die kleine issues op dat overdrachtsdocumentje staan daar 2 interessante nieuwtjes:

scoopje 1: Demonstrators #1 en #2: Phoenix 1.1 EREV: oftewel een Electric Vehicle mét range extender! Had ik nog niet eerder bevestigd gezien. Klein benzine of dieselmotor (constant en op laag rpm... verbruik 1 op 50 ofzo) die de dynamo aandrijft zodat de accu's volblijven

scoopje 2: Demonstrator #2: cross over wagon ... estate en sedan kennen we al van de Saab 9-3/Cadillac BLS maar een cross over wagon??? Dat kan een 9-3X achtige estate zijn zoals we dat kenden (tupperware en hoger op de poten) maar het kan ook een SUV achtige auto zijn zoals de 9-4x
Beide "scoops" waren al expliciet door Bergman genoemd tijdens zijn presentatie op het Saabfestival in juni van dit jaar. Ik heb e.e.a. destijds opgetekend op http://saabblog.net/2015/06/20/nevs-con ... ifference/.
Wat m.i. de échte "scoop" is dat er kennelijk in mei voldoende vertrouwen was om het contract met TÜBITAK te tekenen waarbij zoveel verschillende bodystyles en powertrains mee gemoeid zijn. Logischerwijs houdt dat in dat er een stuk meer voortgang is gemaakt door NEVS dan dat er door de meeste sceptici tot nu toe is aangenomen. Een extra reden om op de 30e naar Meppel te gaan en het ook nog van Frank Smit en Hans-Martin Duringhof zelf te horen...

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 23 okt, 2015 16:05

levensnevel schreef:families with their own driveway are the exception, not the rule around the world. This is especially true in cities. For example, in the Netherlands 75% of the households cannot charge their car at home.
[knip]
Dat idee van "thuisopladen" is dus gewoon een illusie voor het merendeel van neerlands autobezitter.
Bij mij in het dorp zie ik anders genoeg rijtjeshuizen met de auto aan de straat (openbare parkeerplaats) die een verlengsnoertje over de stoep hebben lopen naar hun oplaadpunt aan de binnenkant van hun tuinhek. Opel Ampèra's enzo. En als je geen eigen oprit hebt maar er komen meer elektrische voertuigen dan zullen er op meer openbare parkeerplaatsen vast wel laadplekken komen. Bij ons heb je ook 2 laadplekken bij de Albert Heijn speciaal voor EV's, nog het dichtst bij de ingang ook. Parkeer je daar een niet-elektrische auto --> bon (en zo moet het ook imho). Dus volgens mij valt aan dat probleem wel een mouw te passen zodra het een probleem wordt.
levensnevel schreef: Zo ook het opladen onder werktijd. Wij hebben bijvoorbeeld een viertal oplaadpunten op de zaak en dagelijks een 1.500 gouden koeien in de parkeerweiden rondom onze campus staan. Dus maak zelf de rekensom maar ...
En zo is het merendeel van de particuliere EV berijders gewoon 'overgeleverd' aan de 'fastned's' van deze wereld.
Wij hebben er denk ik 50, maar ook een 10.000+ auto's (Schiphol). Echter lijkt de verhouding redelijk goed momenteel, want er zijn bijna altijd wel 1 of 2 laadpalen vrij per rij. En toen ze ermee begonnen waren er minder palen, dus er komen ook nieuwe bij kennelijk. Een goede zaak volgens mij. Ook hier weer sta je het dichtst bij de ingang (de Schiphol eCO2 parking) dus het werkt stimulerend (wat mij betreft).

Ik zie nog steeds mogelijkheden en geen beperkingen. Maar ik moet wel toegeven dat ik een van de verwende Nederlanders met eigen oprit bent ( maar zonder laadpunt ;) )
Hertog schreef:Hierbij nog een praktijkvoorbeeld: de Nissan Leaf heeft op die site een (theoretisch) bereik van 199 kilometer. Nu wat praktijkdata:
Klopt eigenlijk precies met de praktijkervaring van mijn maat, die zei 90-120 km, klopt dus aardig. Opgegeven bereik van de zijne (2012) is 180 km (onder ideale omstandigheden die zich niet voordoen waarschijnlijk).
Michel Annink schreef:Een extra reden om op de 30e naar Meppel te gaan en het ook nog van Frank Smit en Hans-Martin Duringhof zelf te horen...
Small note: 31e! Lullig als mensen een dag te vroeg er staan (hoewel, genoeg moois te zien daar!)

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » vr 23 okt, 2015 16:20

Hier in het mooiste dorp van de bollenstreek zie ik ook steeds meer laadpalen verschijnen. Niet op de oprit bij een huis maar gewoon bij de parkeerplekken in de buurt. Dat gaat vast wel goed komen. In eerdere discussies over elektrisch rijden werd vaak het gebrek aan infrastructuur aangevoerd als argument tegen. Dat lijkt intussen al aardig ingehaald te zijn.
Hetzelfde zal m.i. gaan gebeuren met de actieradius.
Sowieso, maar dat zijn slechts mijn twee centen, is dat gebrek aan bereik geen argument. Als je praat over de toekomst van automobiliteit moet je niet aan komen met de "gebreken" van huidige modellen. Immers, die huidige modellen zijn helemaal niet huidig maar zijn juist de modellen van eergisteren.

Voorts zou ik iedere scepticus eens willen uitdagen om een ritje te maken in een Tesla en eens te ondervinden hoe het is om in vier seconden naar de 100 km/h te gaan. Geheid dat die scepsis snel weg is. Waarmee ik maar bedoel dat het vaak een beetje mindset is.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 23 okt, 2015 16:29

Sapphire schreef:...Bij mij in het dorp zie ik anders genoeg rijtjeshuizen met de auto aan de straat (openbare parkeerplaats) die een verlengsnoertje over de stoep hebben lopen naar hun oplaadpunt.
In Zweden heeft zowat iedere parkeerplaats een paal met een stopcontact, niet om een auto op te laden maar om hem op te warmen. Als het in Zweden kan, kan het hier ook.

Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 23 okt, 2015 18:11

:offtopic:

Wat komt er eigenlijk uit een laadpaal :?:

Lijkt mij wel wat, altijd een plekje vooraan, stekker erin en dan met tijdklokje de motor en interieur verwarming aan :wow:

Overigens zou dat strafbaar zijn?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 23 okt, 2015 18:25

turbopilot schreef:Wat komt er eigenlijk uit een laadpaal :?:
Er zijn domme laadpalen met 1 fase 240 V (mode 1 en 2) maar ook smartpalen met 400 V en 3 fasen (mode 3).
http://www.laadkabeldiscounter.nl/methoden-van-laden/

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » vr 23 okt, 2015 19:28

Ik zag een grafiekje met gemiddeld bereik van een Volt en een Leaf voorbij komen.
Het gaat hier om de vorige generatie EV's, waarbij bleek dat het bereik vooral lage temperaturen sterk terugloopt.
Wat betreft de Leaf is het een bekende tekortkoming van de 1e gen: geen actief thermal management van het accupakket.

Dat het gespecificeerde bereik in de EU veel hoger ligt dan het bereik in de praktijk, ligt aan de Europese regelgeving.
De EPA rating in de VS komt veel beter overeen. Geen specifiek EV issue, bij ICE gen hetzelfde.

De Leaf 2016 heeft een groter bereik (zou 200 echte km zijn), ook bij lagere temperaturen.
http://insideevs.com/nissan-exec-reliab ... f-by-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;

De plannen voor de opvolger van de Leaf staan nog in de ijskast, volgens vele berichten vanwege de snelle ontwikkelingen op accu gebied.

Voeg hier graag aan toe:
Toyota, bekend van de Prius en Mirai (H2), heeft de Sakichi accu opgenomen in de doelstellingen (targets) voor accu technologie.
http://insideevs.com/toyota-lays-target ... batteries/
Een Sakichi accu is een accu die per liter meer energie kan leveren dan een liter benzine:
http://www.plugincars.com/toyota-seeks- ... 07437.html
De solid state met een verdubbeling van de huidige 400Wh/liter capaciteit tegen lagere kosten zit ook opgenomen in de Toyota targets.

Michel Annink
Geregistreerd lid

Bericht door Michel Annink » di 27 okt, 2015 11:09

Video interview met Mattias Bergman over het halfjaarrapport dat net is uitgekomen.
https://www.youtube.com/watch?v=IZpclEhWm3s

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » di 27 okt, 2015 11:17

Bedankt voor het delen Michel. Dit zou NEVS vaker moeten doen denk ik.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » di 27 okt, 2015 12:20

:offtopic: Wat zijn de gedachtes mbt "rij"stroom belasting.

Best rendabel als je nu op electra gaat rijden, tot ze in den haag het welletjes vinden en de hele btw santakraam incl het kwartje van kok ook op electrischw auto's willen innen?

Begin van rekeningrijden, wegenbelasting omhoog of toch "rode" stroom met extra belasting??

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » di 27 okt, 2015 12:46

Dat zal voor ieder eendere energiebron altijd hetzelfde zijn. Alleen zal de overheid met stroom moeten beseffen dat ze de prijs niet zomaar omhoog kan gooien gezien het inflatie spook. Er wordt nog altijd meer energie thuis verbruikt dan in die paar auto batterijen........ Ook heeft het kabinet nog een milieu doelstelling te halen. Dus ik denk dat je angst voorlopig niet bewaarheid gaat worden, misschien op langere termijn.

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » di 27 okt, 2015 13:19

Het is een kwestie van communicerende vaten.
Net zoals de automobilist, volgens velen, verslaafd is aan zijn gouden koe met verbrandingsmotor is vadertje staat verslaafd aan de accijnsinkomsten welke de automobilist binnenbrengt
Dus du moment de accijnsopbrengsten van benzine / diesel / lpg terugloopt compenseerd de overheid dit uiteindelijk door accijns te heffen op de alternatieve brandstoffen.
leuker kunnen we het niet maken ......

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » di 27 okt, 2015 13:58

Just my 2 cents.

Verstuurd vanaf mijn Xperia T met Tapatalk

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » di 27 okt, 2015 14:03

levensnevel schreef:Dus du moment de accijnsopbrengsten van benzine / diesel / lpg terugloopt compenseerd de overheid dit uiteindelijk door accijns te heffen op de alternatieve brandstoffen. leuker kunnen we het niet maken ......
Da's niet helemaal waar, het zijn niet enkel opbrengsten die de fossiele brandstoffen genereren, alhoewel we dat maar al te vaak willen doen geloven. Het IMF heeft geschat dat de overheden in 2015 gezamenlijk zo'n 10 Miljoen USD PER MINUUT subsidieren t.g.v. fossiele brandstoffen.

http://www.theguardian.com/environment/ ... s-says-imf

Gesloten