Versleten ophang rubbers motor?
-
romke
- Geregistreerd lid
Versleten ophang rubbers motor?
Hallo,
Ik heb sinds kort een saab 9000CD uit 1995.
Bij het rijden in 1ste of 2de versnelling schokt de auto enorm bij gaswisselingen.
Nu heb ik de rubbers van de bovenste motor steun (links boven de motor) is bekeken en deze lijken enigsinds gescheurd. Kan het hieraan liggen na een ruime 330000km op de teller?
Gr,
Romke
Ik heb sinds kort een saab 9000CD uit 1995.
Bij het rijden in 1ste of 2de versnelling schokt de auto enorm bij gaswisselingen.
Nu heb ik de rubbers van de bovenste motor steun (links boven de motor) is bekeken en deze lijken enigsinds gescheurd. Kan het hieraan liggen na een ruime 330000km op de teller?
Gr,
Romke
-
romke
- Geregistreerd lid
Check Engine
Tevens probleem 2:
Check Engine knippert 3x, zou dus de intake air temp sensor moeten zijn.
Kan iemand me vertellen waar deze zit?
Is het de sensor ongeveer ter hooge van de onstekings plaat in de luchtinlaat slang rechts van de motor?
Is het de sensor ongeveer ter hooge van de onstekings plaat in de luchtinlaat slang rechts van de motor?
-
Ferry900
- Geregistreerd lid
Re: Check Engine
dit had ik ook eens 3x knipperen,bij mij was het draad gebroken van de sensor,als ik het goed heb zit hij bij de fann pcies waar jij beschijft.romke schreef:Tevens probleem 2:
ik had een los draadje en dan slaat de fan niet meer aan!!!!!!
heb deze weer netjes verbonden en alles werkt weer.
Gr ferry
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Bovenste motorsteunrubbers moet je niet te lang mee wachten als ze gescheurd zijn, anders gaan jet onderset motorsteunen en het flexibele deel van de uitlaat ook kapot.
Losse rubbers kosten niet zo veel (á €20), maar voor het monteren in de steun heb je speciaal gereedschap of een hydraulische pers nodig. De rubbers liggen meestal wel op de onderdelenmarkt (over drie weken in Rhenen) en Elferink heeft ze ook.
Er zit trouwens soms ook nog een intake air temp sensor onder in het inlaatspruitstuk, dit afhankelijk van het bouwjaar en de uitvoering.
Losse rubbers kosten niet zo veel (á €20), maar voor het monteren in de steun heb je speciaal gereedschap of een hydraulische pers nodig. De rubbers liggen meestal wel op de onderdelenmarkt (over drie weken in Rhenen) en Elferink heeft ze ook.
Er zit trouwens soms ook nog een intake air temp sensor onder in het inlaatspruitstuk, dit afhankelijk van het bouwjaar en de uitvoering.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Haai,
Ik heb een CSE uit '95 en de IAT sensor zit precies daar waar je beschrijft.
De motorsteunen inderdaad (zoals Bart al zegt) wel vervangen. De mijne waren ook stuk, net als de hydraulische steunen onder de motor (het een is meestal een gevolg van het ander). Deze onderste steunen (2 stuks) zijn vrij prijzig (150+ euro, ex. montage) dus voorkomen is zeker beter dan genezen.
Guido
Ik heb een CSE uit '95 en de IAT sensor zit precies daar waar je beschrijft.
De motorsteunen inderdaad (zoals Bart al zegt) wel vervangen. De mijne waren ook stuk, net als de hydraulische steunen onder de motor (het een is meestal een gevolg van het ander). Deze onderste steunen (2 stuks) zijn vrij prijzig (150+ euro, ex. montage) dus voorkomen is zeker beter dan genezen.
Guido
-
9000CS2.3
- Geregistreerd lid
-
9000CS2.3
- Geregistreerd lid
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Moeilijk te zeggen lijkt me. De steunen moeten voorkomen dat de motor teveel beweegt door de torsiekrachten. Scheurtjes duiden erop dat 't duidelijk begint te slijten. Persoonlijk lijkt me dat geen goed teken.
De rubbers zijn niet erg prijzig, dus vervangen is dan het beste
Je kunt natuurlijk wachten totdat ze verder scheuren, maar dan moet je toch alsnog aan de bak?
Guido
De rubbers zijn niet erg prijzig, dus vervangen is dan het beste
Je kunt natuurlijk wachten totdat ze verder scheuren, maar dan moet je toch alsnog aan de bak?
Guido
-
9000CS2.3
- Geregistreerd lid
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
-
Ferry900
- Geregistreerd lid
het is niet gezond maar met een verfbrander kan je de rubber zachtmaken en dan in snijden net zo lang tot er ruimten in zit en dan kan je hem er uithalen.9000CS2.3 schreef:Wat voor gereedschap heb je nodig om de twee bovenste rubbers te vervangen?
of de rubber er makelijk in gaat weet ik niet,beetje vaseline.
een dikke schoef met bout en 2 ringen draai je de rubber als het goed is er in.
eerst gewoon proberen wie weet druk je hem er zo in.
tis maar een idee.
Gr ferry
-
Gele aero
- Donateur (8x)

-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Dekkers heeft die van mij vervangen en de heren zeiden dat de steunen domweg in hun vatting lagen: de olie was eruit gelopen (?)ven een vraag hoe merk/zie je dat de hydraulische ophangpunten onderaan aan vervanging toe zijn?
Je kunt de steunen, als je auto op de brug staat, van onderen zien. Ik neem aan dat je er een beetje langs kunt kijken om te zien of ze stuk zijn of niet.
Vervangen kan van onderaf, werd mij verteld.
Guido