Moeizaam in de achteruit versnelling
-
Edwins40
- Geregistreerd lid
Moeizaam in de achteruit versnelling
Leden!
Onze saab 900 ng cabrio met 2.3 motor gaat nogal mans in z'n achteruit. Het is net alsof er geen synchronisatie plaatsvindt, je moet de pook er echt in rammen en dat gaat soms met het nodige tandenpoetsen gepaard.
Nu is het zo dat de koppeling zijn beste tijd al even gehad heeft. Het lijkt erop dat de drukgroep aan het overlijden is. Is het mogelijk dat de ontkoppeling niet effectief genoeg is waardoor het schakelen naar de achteruit vervelend verloopt of is er iets anders aan de hand?
Onze saab 900 ng cabrio met 2.3 motor gaat nogal mans in z'n achteruit. Het is net alsof er geen synchronisatie plaatsvindt, je moet de pook er echt in rammen en dat gaat soms met het nodige tandenpoetsen gepaard.
Nu is het zo dat de koppeling zijn beste tijd al even gehad heeft. Het lijkt erop dat de drukgroep aan het overlijden is. Is het mogelijk dat de ontkoppeling niet effectief genoeg is waardoor het schakelen naar de achteruit vervelend verloopt of is er iets anders aan de hand?
-
H.Geertsema
- Geregistreerd lid
Re: Moeizaam in de achteruit versnelling
Deze hebben toch nog een kabel?
Dan kun je hem opspannen, maar dan zal de (versleten) koppeling gaan slippen.
Het is dus zolang mogelijk uitgesteld en toen hebben ze de auto aan jou verkocht
.

Dan kun je hem opspannen, maar dan zal de (versleten) koppeling gaan slippen.
Het is dus zolang mogelijk uitgesteld en toen hebben ze de auto aan jou verkocht
-
werli
- Donateur (2x)

heey
ik denk dat je het antwoord zelf al formuleerd
dus koppeling maken of straks achteruit kapot
als de koppeling op is dan is ze op dan is er niks meer bij te spannen
opspannen en nadien de druklager door de vingers van de drukgroep is einde van alles
mvg werner
ik denk dat je het antwoord zelf al formuleerd
dus koppeling maken of straks achteruit kapot
als de koppeling op is dan is ze op dan is er niks meer bij te spannen
opspannen en nadien de druklager door de vingers van de drukgroep is einde van alles
mvg werner
-
H.Geertsema
- Geregistreerd lid
900 Cabrio staan ook bekend om hun dakproblemen.
Advies van de meeste Saabgarages is; snel weer inruilen op een 9-3 Cabrio.
Anders trek de portemonnaie maar
-
Edwins40
- Geregistreerd lid
Jij probeert nu gewoon je eigen 9-3 te verkopenH.Geertsema schreef:900 Cabrio staan ook bekend om hun dakproblemen.
Koppeling was bekend bij aanschaf en is begroot, gaan we dus ook zsm laten repareren.
Maar helder, het één kan dus met het ander te maken hebben. Dat scheelt weer!
-
H.Geertsema
- Geregistreerd lid
Nee ik wil zowiezo nooit meer een 900 Cabrio.
Maar dit advies is echt gegeven door een Saabgarage; het dakmechanisme van een 900 is elektrisch met 5 motoren en van een 9-3 hydraulisch, dus veel simpeler en minder storingsgevoelig.
De kosten van de koppelingreparatie zijn al hoger dan de waarde van je auto en dan krijg je nog de elektrische problemen ...
Sterkte
.
Maar dit advies is echt gegeven door een Saabgarage; het dakmechanisme van een 900 is elektrisch met 5 motoren en van een 9-3 hydraulisch, dus veel simpeler en minder storingsgevoelig.
De kosten van de koppelingreparatie zijn al hoger dan de waarde van je auto en dan krijg je nog de elektrische problemen ...
Sterkte
-
werli
- Donateur (2x)

heey
sterker nog : het 1 heeft rechtstreeks invloed op het andere
doe jezelf een plezier en steek ook een nieuwe zelfregelende koppelings-kabel indien je nog maar denkt dat daar ook iets mis mee is
haha hoe snel sommige, mensen door hebben in maar een paar berichten
mvg werner
sterker nog : het 1 heeft rechtstreeks invloed op het andere
doe jezelf een plezier en steek ook een nieuwe zelfregelende koppelings-kabel indien je nog maar denkt dat daar ook iets mis mee is
haha hoe snel sommige, mensen door hebben in maar een paar berichten
mvg werner
-
Edwins40
- Geregistreerd lid
Ja dit lag er wel heel dik bovenop
We gaan eerst lekker genieten van onze eerste saab en cabrio, de upgrade naar 9-3 komt vanzelf wel een keer.
Zelfregelende koppelingskabel? Ik leer hier allemaal nieuwe dingen
Ik zal het er eens over hebben met m'n beun!
Zelfregelende koppelingskabel? Ik leer hier allemaal nieuwe dingen
-
H.Geertsema
- Geregistreerd lid
https://www.serviceright-autos.nl/koppe ... angen/saab" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier heb je alvast een richtprijs
.
Hier heb je alvast een richtprijs
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ook geen classic 900?H.Geertsema schreef:...nooit meer een 900 cabrio.
6 zelfs: 4 voor de kap, 1 voor het toneaudeksel en 1 voor de vergrendeling....het dakmechanisme van een 900 is elektrisch met 5 motoren.
-
Paskalius
- Donateur

Het is inderdaad minder storingsgevoelig, maar nog steeds een kwetsbaar systeem. Jij weet ook dat een beetje zuiger al snel 300EUR doet, waarvan er vijf nodig zijn om het dak te laten bewegen. Gegarandeerd dat als je ze nog niet hebt vervangen dat je aan de beurt komt. Dan is het verder hopen dat de motor van het systeem blijft draaien...H.Geertsema schreef:Maar dit advies is echt gegeven door een Saabgarage; het dakmechanisme van een 900 is elektrisch met 5 motoren en van een 9-3 hydraulisch, dus veel simpeler en minder storingsgevoelig.
Ook de koppeling is een er een van twee bierviltjes. Afgelopen week is deze bij mij vervangen na slechts 150K KM. Waarschijnlijk van een oud vrouwtje geweest
-
Edwins40
- Geregistreerd lid
Dat had ik ook in mijn achterhoofd. Er zijn zoveel zaken die kapot kunnen gaan. Een auto van 20 jaar oud heeft nou eenmaal gezeik met zich mee, ben ik mij meer dan van bewust. Daarom hebben we een goeie zoektocht gehad en zijn we uitgekomen bij een mega aantrekkelijk geprijsde 900. Plus het feit dat leidend persoon in de aanschaf (lees: vriendin) een 900 mooier vond dan een 9-3. Ik snapte het ook niet, maar daar kan ik natuurlijk moeilijk iets tegenin brengen met rationele tekstenPaskalius schreef: Jij weet ook dat een beetje zuiger al snel 300EUR doet, waarvan er vijf nodig zijn om het dak te laten bewegen