vervangen elektrische zijruitjes

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Roha
Donateur (3x)
Donateur (3x)

vervangen elektrische zijruitjes

Bericht door Roha » zo 27 dec, 2015 21:03

Hallo,
sinds een paar maanden heb ik een " project" Saab 900 NG cabrio.
Hartstikke leuke auto om aan te knutselen.
Ik heb de volgende vraag:
De rubber strips van de zijruitjes laten los en de onderliggende profielen zijn stijf verroest.
Gelukkig heb ik een donorauto op de kop kunnen tikken met goede ruitjes. Heeft iemand tips hoe ik deze ruitjes zonder te beschadigen kan verwijderen en overzetten?

Paskalius
Donateur
Donateur

Re: vervangen elektrische zijruitjes

Bericht door Paskalius » zo 27 dec, 2015 21:28

Welkom, bekend fenomeen. Het is best een klus, maar goed te doen. Je moet eerst de achterbank verwijderen en dan de zijpanelen. Dan kan je bij de schroeven om het raam met mechanisme te verwijderen. Zit met drie of vier schroeven vast. Haal de binnenste raamlikker en de stekker van de raammotor los. Doe je dak open en je kan het geheel met wat pielen zo uit de carrosserie tillen. Dan op je werkbank de ramen verwisselen en controleer gelijk de behuizing van je motor. Deze was bij mij gebarsten, door de speling ging het raam maar moeizaam omhoog. Als je dakcilinders lekken, dan zou ik die ook gelijk vervangen want nu kan je er goed bij, en anders weet je het voor de volgende keer :lol:. Check of je roest in de achterste wielkuipen hebt zitten, want ook deze kan je nu mooi zien aan de binnenkant.
Dan weer installeren en afstellen.

Roha
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Roha » ma 28 dec, 2015 19:59

dank Paskalius!
was al zo ver dat de bank en de panelen er uit waren en het mechanisme los. Ging er alleen nog niet uit.
De donor ramen werken prima, wellicht zet ik ze inclusief mechanisme wel over.
Goede tip betreffende de roest, kijk dat zeker na!!
Het cabriodak is een heel ander verhaal:
de donor beschikt over een beter dak dan dat er nu op zit, alleen werkt het niet goed. Ik heb begrepen dat dit de nachtmerrie is van elke Saab cabrio bezitter.
Ben eigenlijk van plan alleen het frame met het doek te transplanteren naar de te gebruiken auto, maar lijkt me ook al geen sinecure. (dit dak werkt overigens wel goed).

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 28 dec, 2015 20:22

Roha schreef:... een " project" Saab 900 NG cabrio.
Paskalius schreef:... Als je dakcilinders lekken...
NG900 heeft geen dakcilinders.

Paskalius
Donateur
Donateur

Bericht door Paskalius » ma 28 dec, 2015 21:15

72sonett3 schreef:NG900 heeft geen cilinders
Ja, das waar...je 900 is gezegend met een elektrisch systeem :problem:

Edwins40
Geregistreerd lid

Bericht door Edwins40 » ma 28 dec, 2015 22:50

Roha schreef:Hallo,
De rubber strips van de zijruitjes laten los en de onderliggende profielen zijn stijf verroest.
Bij ons zijn die rubbers ook losgelaten en is wat eronder zit wat roestig. Hoe werkt het stellen van die ramen na het vervangen(als dat nodig is)? Is dat een wetenschappelijk onderlegde klus? :roll:

Paskalius
Donateur
Donateur

Bericht door Paskalius » ma 28 dec, 2015 23:07

Edwins40 schreef: Is dat een wetenschappelijk onderlegde klus? :roll:
Nee, niet echt. Raam helemaal omhoog en netjes uitlijnen met de stelschroeven op het portierraam. Wijst zich redelijk vanzelf.

Plaats reactie