Benzinepomp lek (van de donor-90)

1985-1987
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Benzinepomp lek (van de donor-90)

Bericht door esalet » wo 11 okt, 2006 9:57

Hallo allemaal,

Ben lekker bezig geweest. De uitlaat van de "goeie" 90 zelf vervangen (middendemper) en bij spruitstuk moeren vastgezet. Joepie. helemaal o.k.

toen bij de donor-90 het schakelhuis-inclusief-contactslot vervangen (slot was nl. lam), een leuk puzzeltje wat helemaal gelukt is (nog bedankt NIke!!)

Ja en dan wil je hem, na meer dan een jaar stilstand, wel even starten ook natuurlijk. Accu van de "goeie" 90 erin, starten. Na enig aandringen: bingo!! Loopt meteen prachtig rond, blij blij. Heeft ook maar 139.000 km op de klok, en dat merk je.

Loop tevreden naar de geopende motorkap en zie dat de benzine royaal over het blok gutst. Niet meer zo blij. Snel uitgezet voordat hele garage met 3 saabs in vlammen opgaat.

Later nog eens geprobeerd met veel oude lappen om de benzinepomp, en goed bestudeerd: en ja, die is lek. En niet zo'n beetje ook. Hij bestaat uit twee helften, en precies uit de naad daartussen komt heel veel benzine. Je kunt de ene helft (waar de slangetjes aan zitten) ook heel makkelijk verdraaien ten opzichte van de andere.

Mijn leken-diagnose: pakkingen lek. Pomp niet kapot want motor loopt prachtig, ook na 10 minuten (en heel veel extra lappen).
Wat denken jullie, klopt dit?
En zoja, is dat ook iets voor een leken-sleutelaar (lijkt me haast wel, dat ding is zo prachtig bereikbaar). En ja, zijn er nog tips (waar haal ik zo'n setje, brezan of dealer, en waar moet ik op letten, moet je ze ergens mee insmeren of juist niet, kortom hoe doe ik dit).

Ik heb gespeurd op het forum met de trefwoorden benzinepomp en lek, bij 90, 99 en 900 classic, maar kon zo gauw geen topic vinden.

Tot slot: :Lian: fijn dat de jouwe weer rijdt!!!

Happy Saabing allemaal

(oja, als de benzinepomp straks o.k. is denk ik dat ik voor de hangende choke (met de hand terugduwen bij de carb) en de koppelingsplaten van de donor ga. Jullie zijn nog niet van me af, en straks moet ik nog een donor voor mijn donor gaan zoeken :roll: )

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 11 okt, 2006 10:09

esalet schreef:.....Later nog eens geprobeerd met veel oude lappen om de benzinepomp, en goed bestudeerd: en ja, die is lek. En niet zo'n beetje ook. Hij bestaat uit twee helften, en precies uit de naad daartussen komt heel veel benzine. Je kunt de ene helft (waar de slangetjes aan zitten) ook heel makkelijk verdraaien ten opzichte van de andere.

Mijn leken-diagnose: pakkingen lek. Pomp niet kapot want motor loopt prachtig, ook na 10 minuten (en heel veel extra lappen).
Wat denken jullie, klopt dit?...
Helaas... pomp wel kapot. Gelukkig is het een simpel klusje om er een verse op te zetten. ( ik heb nog 1 van een 90 liggen, dus als je interesse hebt... ) Kijk even in de post van Laurens: Benzine lekkage hier in de 90 sectie.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 11 okt, 2006 11:31

he,

Cool, de 90 de goede kant op.
Benzine pomp vervangen is goed zelf te doen. Ik heb het bij mijn 90 ook gedaan. Met een goede tweedehandse. Maar ook een nieuwe van Saab is nog redelijk te betalen. 60 euro ofzo.

Enige waar je wel goed op moet letten is het plastic pijpje dat rond de verbindingsstaaf zit.

Ik zoek de link nog even.

groeten,

Hannes

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 11 okt, 2006 11:44

:)
Heren, dank dank.
Heerlijk toch zo'n forum met ervaringsdeskundigen.
heb de topic van Laurens gelezen en vooral de montage tips.
Ik ga voor een tweedehands benzinepomp (want eigenlijk is het rijdend maken van de donor-90 een grap annex sleuteloefenproject voor me).

Laurens, mail je me even (pb of zo) wat je vraagt voor jouw benzinepomp? En dan zet ik ook even een onderdelen-gevraagd topic, misschien heeft iemand er eentje dichter in de buurt.

Wordt vervolgd dus....

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Benzinepomp lek (van de donor-90)

Bericht door 72sonett-III » wo 11 okt, 2006 11:56

esalet schreef:Mijn leken-diagnose: pakkingen lek.
Je kunt ook een standaard electrische benzinepomp monteren in de benzineleiding bij de tank. De plaats van de mechanische pomp op het blok dan afdekken met een plaatje.
Het voordel van een electrische pomp is dat deze perst ipv zuigt, dus nooit meer vapour lock (gasbellen in de benzineleiding).

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » wo 11 okt, 2006 12:15

Destijds voor de 90 ook een nieuwe brandstofpomp gehaald bij de dealer, weet niet meer precies wat-ie gekost heeft maar die € 60,-- kan wel kloppen, en ik kan me nog goed heugen dat ik heel blij was dat 't slechts een mechanische hoefde te worden en geen electrische!
esalet schreef: Tot slot: :Lian: fijn dat de jouwe weer rijdt!!!
Oh yes, de 90 heeft nog z'n kleinigheidjes maar hij rijdt nu weer een dikke 150km per dag!

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 11 okt, 2006 12:57

sb129h schreef:... heel blij was dat 't slechts een mechanische hoefde te worden en geen electrische!
Die electrische is geen specifieke injectiepomp maar een gewone standaard electrische benzinepomp. Hoeft niet meer te kosten dan 30-40 euro.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » wo 11 okt, 2006 20:52

't Houdt je wel van de straat hé Etienne, zo'n 90 :lol: !
Ik weet / we weten er (bijna :roll: ?) alles van...
Maar als-tie het dan weer doet ... dan is het zó'n :bluethumb: wagentje!

Lian (& Cornell :O:)

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 12 okt, 2006 18:07

Ja inderdaad! Hoewel ik er eerlijkheidshalve bij moet zeggen dat ik het nu mezelf aandoe, want ik wil naast mijn "goeie" 90 nu ook mijn donor90 rijdend en in orde hebben.
Maar ook aan de "goeie" 90 blijf je lekker bezig hoor, daar niet van!

Maar: ze zijn top!! 8)

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » vr 13 okt, 2006 10:53

sb129h schreef:Destijds voor de 90 ook een nieuwe brandstofpomp gehaald bij de dealer, weet niet meer precies wat-ie gekost heeft maar die € 60,-- kan wel kloppen, en ik kan me nog goed heugen dat ik heel blij was dat 't slechts een mechanische hoefde te worden en geen electrische!
esalet schreef: Tot slot: :Lian: fijn dat de jouwe weer rijdt!!!
Oh yes, de 90 heeft nog z'n kleinigheidjes maar hij rijdt nu weer een dikke 150km per dag!
Als ik mij niet vergis € 62,65
Er rijden trouwens nog 174 90's rond nu in NL.
[edit]Ben trouwens uitgegaan van de benzinepomp van een 900 uit 1986 met carb.[/edit]

laurens
Geregistreerd lid

Bericht door laurens » vr 13 okt, 2006 12:48

Vorige maand een nieuwe brandstofpomp gekocht bij Elferink.
Kosten ca. 32,00 euro incl.BTW :wink:

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » za 14 okt, 2006 22:56

verdikke esalet het zit jou ook niet mee om de unieke admiraal blauwe 90 op de weg te houden, bij mij zijn tijdens de grote beurt ontdekt dat de aandrijf sokken ofzo lekken en dus vervangen moeten worden, al met al alweer een duur grapje.
het meisje van mij wil graag blijven rijden en ik wil wel graag met haar blijven rijden, maar hopelijk is dan dit het laatste want ik heb geen geld boom jammer genoeg.
ik wil haar graag een unieke saab 90 b6 admiraal blauw van 1986 naar de 25 jaar en meer brengen en hopelijk komt ze dan ook nog in het saabmuseum.
ach ik droom maar wat, wat moet je anders?
groetjes en suc6 met jou dame

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 14 okt, 2006 23:25

mmd1962 schreef:...ontdekt dat de aandrijf sokken ofzo lekken
Je bedoelt de rubber stofhoezen? Is inderdaad afkeur bij de APK...
en dus vervangen moeten worden, al met al alweer een duur grapje.
Is goed zelf te doen (met enige ervaring). Nieuwe stofhoes kost 15-20 euro...

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » zo 15 okt, 2006 7:35

nee was dat maar waar, die stofhoezen zijn al vervangen, dit gaat echt om de aandrijving zelf, het metalen stuk wat in de aandrijving komt om de auto voort te bewegen, die lekken vet en er zitten scheurtjes in, dus vandaag of morgen zijn ze kapot en dan kan ik geen meter rijden.
het is jammer dat ik niet weet hoe het precies heet misschien was het dan makkelijker te begrijpen wat ik bedoel.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 15 okt, 2006 10:50

Hoi MMD1962,

Misschien zijn het de homokineten? (de kruiskoppelingen in beide aandrijfassen die ervoor zorgen dat zo'n as geknikt een stuurbeweging kan volgen en toch aandrijfkrachten blijft overbrengen).

Tsja het blijven oude auto's en ik herhaal het nog maar weer eens: afschrijving op een jongere is meestal meer als reparaties op een oudere. Maar goed, het moet wel kunnen natuurlijk!

Overigens schrik niet te hard van al mijn verhalen, want ik heb het een beetje verwarrend gemaakt. Ik heb momenteel TWEE donkerblauwe 90's, onze eigen Admiraalblauwe uit 1986 die al 20 jaar in de familie is (en waarvan ik net de voorste demper zelf heb vervangen, kosten EUR 20) en een Ambassadeurblauwe (dat is iets donkerder blauw) uit 1987 met maar 139.000 op de klok maar wel versleten koppelingsplaten die ik voor een schijntje heb gekocht. De bedoeling was dat dit de onderdelendonor voor de Admiraal zou worden, maar bij nadere inspectie bleek de Ambassadeur eigenlijk veel te goed om te slopen (totaal niet doorgerot, ook niet op de bekende punten).
Dus nu knap ik de Ambassadeur in de verloren uurtje op om te kijken of ik hem rijdend kan krijgen en als projectje om te leren sleutelen.

Dus niet alles gaat over één 90 (gelukkig!). Houd goede hoop, het zijn mooie bakken en hoe je het ook wendt of keert, autorijden kost geld.

Hopelijk valt het mee met je "meissie", we horen het nog wel!

Plaats reactie