bonken achter en stability control failure

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
SwedConn
Geregistreerd lid

bonken achter en stability control failure

Bericht door SwedConn » do 21 jan, 2016 23:59

Hallo,
ik heb sinds mei vorig jaar een Saab 9-3 cabrio uit 2006. Heerlijke auto. Ik heb echter 2 storingen en vragen waar ik niet uit kom;

1. een melding van ''stability control failure'' in de display. Ik zie dat in 2 andere topics dit ook aangekaart is, maar zij hebben geen tips of antwoord gekregen hoe dit op te lossen. Elke keer bij het starten met ''clear'' toets wegdrukken begint aardig te vervelen.... please help!

2. Op onregelmatig wegdek bonkt de auto heel erg aan de achterzijde. De rubbers onder de veren zijn onlangs vervangen en dit heeft het iets verminderd, maar het is zeker niet opgelost. Wat zou het nog meer kunnen zijn?

Oh ja, nog een vraag; ik heb de auto uit Wallonië geïmporteerd en er zit een Franstalig instructieboekje bij. Nou zat ik vroeger altijd naast een heel mooi meisje tijdens de Franse les, dus dat heb ik niet echt onder de knie gekregen..... :oops: Iemand die een boekje over heeft?

shearwater
In memoriam †

Re: bonken achter en stability control failure

Bericht door shearwater » vr 22 jan, 2016 9:48

SwedConn schreef: 1. een melding van ''stability control failure'' in de display. Ik zie dat in 2 andere topics dit ook aangekaart is, maar zij hebben geen tips of antwoord gekregen hoe dit op te lossen. Elke keer bij het starten met ''clear'' toets wegdrukken begint aardig te vervelen.... please help!

Oh ja, nog een vraag; ik heb de auto uit Wallonië geïmporteerd en er zit een Franstalig instructieboekje bij. Nou zat ik vroeger altijd naast een heel mooi meisje tijdens de Franse les, dus dat heb ik niet echt onder de knie gekregen..... :oops: Iemand die een boekje over heeft?
1. Dit treedt bij mij incidenteel op, vooral bij warm weer en bij het maken van een scherpe draai naar links of recht, dat vergeet ik steeds. Hier is al eens naar gekeken en toen is in de CIM de stuurhoeksensor vervangen. Dat heeft helaas niet geholpen, zodat de melding soms nog wel eens verschijnt. Na een paar dagen (lees na een paar verse starts en ritten) verdwijnt de mededeling ook weer vanzelf. Aangezien het niet aan de stuurhoeksensor lijkt te liggen vermoed ik dat de sensor in een van voorwiellagers soms een fout signaal geeft. Aangezien het me niet echt stoort, de auto zich er ook niet anders door gedraagt, heeft het bij mij niet meer zo'n urgentie om er wat aan te doen. Ik wil nog wel een keer het stekkertje los nemen en weer opnieuw goed aansluiten met wat contactspray ofzo. Misschien dat dat iets oplost.

Ik weet niet hoe het met je Zweeds is gesteld, maar ik heb nog wel een boekje My 06 in die taal liggen.

SwedConn
Geregistreerd lid

Bericht door SwedConn » vr 22 jan, 2016 21:55

Dank voor je reactie swearwater! Ik zal ook eens de contactpuntjes inspuiten.

En dank voor je aanbod, maar behalve zeer matig de swedish cook nadoen, kom ik niet veel verder....

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 23 jan, 2016 10:15

Iemand die een boekje over heeft?
Nieuwe boekjes kan je hier bestellen.

http://epsiportal.com/Site/SAAB/en-GB/D ... al_Saab9-3" onclick="window.open(this.href);return false;

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » za 23 jan, 2016 12:25

Hier een boekje uit 2006 (USA):
http://www.ebay.co.uk/itm/2006-SAAB-9-3 ... SwX~dWhQtt" onclick="window.open(this.href);return false;

:arrow:

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 26 jan, 2016 18:27

ja echt :)

Item location:
Mapleville, Rhode Island, United States
Posts to:
United States and many other countries | See details

daar zullen ze zeker een boekje in de nederlandse taal hebben :shock:
mvg werner

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » vr 29 jan, 2016 10:55

Kun je geen Engels/Amerikaans lezen dan :lol:.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » vr 29 jan, 2016 11:02

hopelijk heeft hij dan naast een Amerikaanse gezeten waar dat hij wel een verkering mee gehad heeft :-P+

over dat bonken (neen niet met die Amerikaanse ) ,bekijk is of er een stuk spiraal veer is afgebroken

mvg werner

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » vr 29 jan, 2016 11:12

Er zit nogal verschil in 59 euro en 17 dollar nietwaar? :wink:

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » vr 29 jan, 2016 16:37

Elferink heeft nog wel een van 2007 (nieuw dashboard) en ook wel van 2003 (oude dashboard). http://www.elferink.nl/Saab/9-3/Instructie_Boekje" onclick="window.open(this.href);return false;

SwedConn
Geregistreerd lid

Bericht door SwedConn » za 06 feb, 2016 18:39

Vandaag prima geholpen door Jan uit Veenendaal. Hij heeft de sensor van de ESP vervangen en dat was het euvel voor de storing. Verder heeft hij het zeer waarschijnlijke euvel van het bonken achterhaald. Dit moeten volgens hem de stabilisatorstang modules voor zijn. Terwijl ik dacht dat het achter was :-). Dank Jan!

SwedConn
Geregistreerd lid

Bericht door SwedConn » ma 29 feb, 2016 14:33

Helaas, de storing ''stability control failure'' is na 3 weken weer teruggekomen.....

SwedConn
Geregistreerd lid

Bericht door SwedConn » zo 03 apr, 2016 11:54

oke

Plaats reactie