Homokineten ofzo
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Homokineten ofzo
Haai,
Zojuist, zie ander draadje, de rubber van de voorste draagarmen vervangen. Nu heb ik als gevolg daarvan wel een redelijk stevige rammel terug gekregen. Na een tweede proefritje zijn dit de bevindingen:
1. Rammel komt van vooruit de auto (lijken de wieltjes te zijn, maar wie zal 't zeggen).
2. Het gebeurt ALLEEN als ik over een niet egale weg rij en de auto laat rollen. Dus geen gas geven en niet remmen op de motor. Of is stuur of niet, maakt niks uit.
Het fenomen was er voor het vervangen van de rubbers ook wel al, maar de nieuwe rubbers (powerflex) zijn veel stugger. Ik vermoed dat het probleem daardoor een stuk meer op de voorgrond treedt.
Iemand goede ideeen? Misschien homokineten of wiellagers???
Alvast bedankt,
Guido
Zojuist, zie ander draadje, de rubber van de voorste draagarmen vervangen. Nu heb ik als gevolg daarvan wel een redelijk stevige rammel terug gekregen. Na een tweede proefritje zijn dit de bevindingen:
1. Rammel komt van vooruit de auto (lijken de wieltjes te zijn, maar wie zal 't zeggen).
2. Het gebeurt ALLEEN als ik over een niet egale weg rij en de auto laat rollen. Dus geen gas geven en niet remmen op de motor. Of is stuur of niet, maakt niks uit.
Het fenomen was er voor het vervangen van de rubbers ook wel al, maar de nieuwe rubbers (powerflex) zijn veel stugger. Ik vermoed dat het probleem daardoor een stuk meer op de voorgrond treedt.
Iemand goede ideeen? Misschien homokineten of wiellagers???
Alvast bedankt,
Guido
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: Homokineten ofzo
Ja, homokineten of fuseekogel(s).Dilemma schreef:... als ik over een niet egale weg rij en de auto laat rollen. Dus geen gas geven en niet remmen op de motor. . ... Misschien homokineten ...
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
-
WorldRocker
- Geregistreerd lid
Homokineten gaan niet vaak stuk en maken geluiden als er wat vuil in zit (zoals zand), zelfs als ze veel geluid maakt, kan je ze uit elkaar bouwen, goed schoon maken, goed invetten en zijn ze weer als nieuwe. Het komt vaak voor dat de fuseekogels meer geluid maakt met powerflex en iets dergelijks. Ik ga er van uit dat fuseekogels betekent ball joints in het engels. Nieuwe ball joints zijn niet duur, zelfs bij de dealer waar ik zelf zou gaan aan ze te kopen want de kwaliteit is veel beter dan een andere merk.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Ja, maar hoezo? Ze noemen het ook wel de king pin, ook nu auto's geen echte king pin meer hebben. Fuseekogels zijn ball joints, maar ball joints zijn niet altijd fuseekogels...WorldRocker schreef:... Ik ga er van uit dat fuseekogels betekent ball joints in het engels.
Je kunt speling op de fuseekogels controleren (en dan heeft meestal de onderste de meeste speling), door een breekijzer tussen de (onderste) draagarm en de naaf te plaatsen en op- en neer te wrikken. Als de fuseekogel speling heeft zie je hem bewegen.
Voor de APK, art. 2.5.2, mag er 1 mm axiale (op- en neer) speling in één fuseekogel zitten (2 mm onder + boven) en 1,5 mm radiaal (heen- en weer).
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Dank voor de info 72sonett-III.
Ik ga morgen even proberen.
Kan het zijn dat ik bij het demonteren / monteren van de draagarm (voor het vervangen van de draagarmrubbers) iets verkeerd gedaan heb of stuk gemaakt heb? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar misschien heeft iemand hier andere ervaringen mee?
Thanx again,
Guido
Ik ga morgen even proberen.
Kan het zijn dat ik bij het demonteren / monteren van de draagarm (voor het vervangen van de draagarmrubbers) iets verkeerd gedaan heb of stuk gemaakt heb? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar misschien heeft iemand hier andere ervaringen mee?
Thanx again,
Guido
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Met het schaamrood tot in mijn liezen moet ik iets bekennen...
Het geklapper uit het voorwiel kwam niet voort uit versleten fuseekogels of homokineten, maar uit het nog loszitten van de middelste moer van het draagrubber dat ik vervangen heb...
Omdat ik nogal wat strubbelingen had met het weer monteren van de draagarm - en ik uiteindelijk erg blij was dat het gelukt was - ben ik glad vergeten deze moer nog aan te trekken. Voordat de draagarm eronder ging heb ik 'm handvast gedraaid (omdat het rubber anders niet meer kan draaien en je de draagarm niet fatsoenlijk gemonteerd krijgt) en that was it!
Doordat het rubber niet goed vast zat getrokken zat er speling op de hele draagarm en daardoor ook op alles dat eraan vastzit... ergo: rammelen dat het een lieve lust is...
Anyway.. ik dacht dat ik jullie dit niet mocht onthouden. Misschien een tip voor mensen die ook met rammeltjes in de voorwielen zitten. Neem een 18-er steeksleutel en controleer die moeren even.. 2 minuten werk, dan kun je dat alvast uitsluiten..
Probleem opgelost!!!!
Guido
Het geklapper uit het voorwiel kwam niet voort uit versleten fuseekogels of homokineten, maar uit het nog loszitten van de middelste moer van het draagrubber dat ik vervangen heb...
Omdat ik nogal wat strubbelingen had met het weer monteren van de draagarm - en ik uiteindelijk erg blij was dat het gelukt was - ben ik glad vergeten deze moer nog aan te trekken. Voordat de draagarm eronder ging heb ik 'm handvast gedraaid (omdat het rubber anders niet meer kan draaien en je de draagarm niet fatsoenlijk gemonteerd krijgt) en that was it!
Doordat het rubber niet goed vast zat getrokken zat er speling op de hele draagarm en daardoor ook op alles dat eraan vastzit... ergo: rammelen dat het een lieve lust is...
Anyway.. ik dacht dat ik jullie dit niet mocht onthouden. Misschien een tip voor mensen die ook met rammeltjes in de voorwielen zitten. Neem een 18-er steeksleutel en controleer die moeren even.. 2 minuten werk, dan kun je dat alvast uitsluiten..
Probleem opgelost!!!!
Guido
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Tja, kan gebeuren...Dilemma schreef:Met het schaamrood tot in mijn liezen moet ik iets bekennen...
Ik heb ooit eens 5 liter nieuwe olie in een motor gegooid terwijl ik vergeten was de aftapschroef eerst weer in het carter te draaien...
Ook ben ik eens vergeten de rotor weer in de verdeler te zetten, het heeft me een aantal uren gekost om uit te vinden waarom de motor niet wilde starten.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
HAHAHAHA.... Tja iedereen maakt fouten, alleen voel je jezelf altijd bijzonder knullig als je je rotzoekt en het blijkt uiteindelijk aan jezelf te liggen...
Misschien moeten we een nieuw topic starten: "begane blunders bij het klussen" (misschien ook een leuk nieuw format voor John de Mol in opvolging van "Help, mijn man is klusser!!" en "Help, ik krijg een baan!!"
)
Dank in ieder geval voor alle goedbedoelde hulp, in ieder geval weer leerzaam allemaal!
Guido
Misschien moeten we een nieuw topic starten: "begane blunders bij het klussen" (misschien ook een leuk nieuw format voor John de Mol in opvolging van "Help, mijn man is klusser!!" en "Help, ik krijg een baan!!"
Dank in ieder geval voor alle goedbedoelde hulp, in ieder geval weer leerzaam allemaal!
Guido
-
seep
- Geregistreerd lid