Ervaringen 100.000 km Lancia Delta III 1.4T Multi-Air

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » di 24 mei, 2016 10:35

2 jaar geleden schreef deze ex-Saabist over de eerste 60.000 km met zijn Lancia Delta: viewtopic.php?f=9&t=135320" onclick="window.open(this.href);return false;

Tijd voor een update: 100.000 km na ruim 5 jaar.

Allereerst ben ik erg blij dat ik ooit voor 700 piek 2 jaar extra garantie heb gekocht. Want:

1) Bij 63.000 km bleef de linker-LED aan de voorkant branden als de auto uit ging. Eerst verving men de voor-unit van de lampen, toen de achter-unit. Was een dure grap geweest als je dat zelf moet betalen: ~€ 1.400 of zo. Maar dat was het allemaal niet; één of ander relais hard kortsluiting. Beetje vreemd gepruts.

2) Bij 70.000 km: De multi-air unit gaf al een paar maanden een lichte hapering bij koude start, vooral in herfst en winter. Was voorbode van naderende vervanging van multi-air unit a € 1000+ incl montage. Kreeg ik een l*lverhaal over 2 maanden te laat olie vervangen, terwijl ik pas 12000 km met die oude olie gereden had, en het interval officieel op 30.000 staat. Na wat zeuren en duwen heeft de garage geregeld dat 't onder garantie van Fiat vervangen kon worden. Dat was dan weer netjes.

---

Eind 2015: Grote beurt 5 jaar en 90.000 km: Na jaren van gewone beurten nu dan een wat duurdere grote beurt: Distributieriem en nieuwe schijven. Viel allemaal wel mee, je weet dat autorijden geld kost. Alleen is de navigatie te traag voor de nieuwe kaart, dat is slecht.

De Lancia loopt hij nog als nieuw, stuurt strak en zit goed in de lak. Welgeteld 1 rammeltje, in de linkerachterdeur, ontstaan na 3 weken over heel slechte wegen in Italië rijden. Verbazend hoe snel je op autowegen in D gewoon 180 rijdt met volle bak en dak-koffer. Rijdt nog steeds 1 op 14 bij normaal gebruik (benzine), prima dus. Geen spatje roest te bekennen, ook niet onder motorkap. Waar het er trouwens nog bijna als nieuw uitziet. Ook zonder dak-koffer met 2 kids op vakantie is geen probleem, en dan kan je ook nog 8 dozen wijn mee terug nemen als je strak inpakt.

Conclusie: Goede aanschaf (zowel de auto als de extra garantie :-) ), fijne garage (met soms wat zeuren), Het blijft een heel mooie en toch praktische en fijne auto. Ik hoop er nog een paar jaar fijn in te rijden. Zo jammer dat Lancia het niet gered heeft, er moet toch ruimte zijn op de markt voor design-auto's naast alle de alomtegenwoordige managers-, sportieve- of gezinsbakken.

Nogmaals: Dit is um:

http://aws-cf.caradisiac.com/prod/mesim ... delta1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Garrett
Lid van verdienste

Re: Ervaringen 100.000 km Lancia Delta III 1.4T Multi-Air

Bericht door Garrett » di 24 mei, 2016 10:59

Prachtige auto hoor. Toen ik ging downsizen, ging het bij mij tussen de Delta of CT200h. De looks van de Delta vind ik nog altijd op een spectaculaire manier ingetogen. Jammer van de storingen die al voor een ton ontstaan. Die onzekerheid van Italiaans engineering was één van de dingen die mij richting de Japanner loodste.

jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jeroen701125 » di 24 mei, 2016 12:17

Blijft een mooie auto en dank voor de review....kijk er weleens stiekem naar (evenals de Alfa 159 SW) omdat ik vanwege mijn jaarkilometrage aan het overwegen ben om op diesel over te stappen en een Saab diesel daar wil ik vanuit overtuiging niet aan omdat een echte Saab m.i. geen dieselmotor heeft.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 24 mei, 2016 12:28

Vanaf 1998 zijn Saabs met een dieselmotor uitgerust en dit was strikt noodzakelijk voor de overleving van het merk in de daaropvolgende jaren. De 9-3 2.2 TiD was één van de fijner rijdende en betrouwbaarste Saabs die ik heb gehad.
De introductie van de dieselmotor was Saab zelfs al rijkelijk laat mee. Dat Saab van oudsher geen diesels "hoort" te hebben, komt mede omdat het merk toch altijd wel enigszins achter de feiten aanliep op technisch gebied. Dat heeft weinig met heritage te maken, maar met het te laat inzien van datgene waar de markt om vraagt.

Je weet hopelijk toch wel dat de 9-3 SS TTiD Aero met de 180pk twinturbo-motor uit de koker van het Saab-team komt?

"Ik vind dat een Saab geen diesel hoort te hebben, dus dan ga ik een totáál ander merk rijden met exact dezelfde dieselmotor als die Saab heeft."

Mij ontgaat de logica erachter eventjes. Help me, wil je?

JimBo
Geregistreerd lid

Bericht door JimBo » di 24 mei, 2016 12:45

Geloof me een 'echte' Alfa heeft ook geen diesel motor ;-) Maar Alfa is ook diesels gaan leveren net als Saab, omdat de markt er om vraagt. Als Alfist (naast Saab liefhebber) wordt het nu nog erger, de eerste Alfa SUV komt eraan... :twisted:

jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jeroen701125 » di 24 mei, 2016 14:09

Garrett schreef:Mij ontgaat de logica erachter eventjes. Help me, wil je?
Zou goed kunnen kloppen want er is ook geen enkele logica van toepassing; puur iets gevoelsmatigs, kan het niet beter duiden, :wink:
Eens overigens met JimBo dat in een echte Alfa ook geen diesel hoort maar daar kan ik makkelijker overheen stappen.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 24 mei, 2016 14:45

Jongens toch. Een beetje trots op de FIAT-groep mag best aanwezig zijn, voor hun JTD-doorbraak in de dieseltechniek. Het kwam uit de koker van Lancia (2.4JTD Kappa), maar Alfa heeft er toch echt wel voor gezorgd dat deze FIAT-diesels echt succesvol werden.
Heb je nog nooit gereden in een, bijvoorbeeld, 166 met 2.4 JTD? Een meer karaktervolle dieselmotor kan ik me bijna niet voorstellen.

Rogier1201
Donateur
Donateur

Bericht door Rogier1201 » di 24 mei, 2016 20:34

Die jtd's zijn toch dezelfde motoren als de 1.9 d uit de saabs?
Idd die lancia is erg geslaagd, ik heb type ervoor gereden nl een delta hpe, is echt wat aparts. Ook een paar fiats gereden trwns, qua techniek had ik met de lancia en fiatjes nooit problemen, met de saabjes heb ik het idee dat de techniek erg gevoelig is voor falen(helaas veel gezeur met mn drie saabjes gehad).
Iemand al eens naar een lancia thesis gekeken? Wordt volgend jaar een youngtimer, erg apart en ik vind m mooi!

Rogier1201
Donateur
Donateur

Bericht door Rogier1201 » di 24 mei, 2016 20:43

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

peeke 1972
Donateur
Donateur

Bericht door peeke 1972 » wo 25 mei, 2016 2:54

De oude jtd's waren idd zeer betrouwbaar. Maar vanaf de 159 zijn de problemen hetzelfde als bij Saab hoor. Ikzelf heb ooit een getunde 156 2400 jtd gehad. Reed geweldig dat ding. Het enige probleem wat die motoren hadden waren de variabele schoepen van de turbo die geheid bleven hangen als je in de buurt van de 160000 km kwam. Via de club was er iemand die de turbo kon kuisen en hij deed er nog een aanpassing aan en je kon weer verder. Verder vrij probleemloos.

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » za 01 jun, 2024 22:26

Garrett schreef:
di 24 mei, 2016 14:45
Jongens toch. Een beetje trots op de FIAT-groep mag best aanwezig zijn, voor hun JTD-doorbraak in de dieseltechniek. Het kwam uit de koker van Lancia (2.4JTD Kappa), maar Alfa heeft er toch echt wel voor gezorgd dat deze FIAT-diesels echt succesvol werden.
Heb je nog nooit gereden in een, bijvoorbeeld, 166 met 2.4 JTD? Een meer karaktervolle dieselmotor kan ik me bijna niet voorstellen.
Die overigens er wel goed uitziet....

Plaats reactie