Tunen van V4

1967-1980
72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 18 okt, 2006 13:42

...Kan ik de zuigers gebruiken welke Oldcars in duitsland aanbiedt voor een 1700CC motor (75pk)?
Ja.
Welke compressie zou je dan krijgen? ...Als je overmaatse zuigers (1 mm-overmaat) gebruikt, wat voor vermogenswinst mag je dan verwachten?
Dat is moeilijk te zeggen, hangt van veel dingen af, zie http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg20.htm en volgende pagina's. Bij een echt hoge compressieverhouding voldoet een standaard koppakking ook niet meer, dan moet je een koperen koppakking gebruiken of randen in de cilinders laten frezen waar dan een koperen ring in komt, zie SSR catalogus.
Wat houdt dat in een 7.6 nokkenas. Waar zijn deze eventueel nog te krijgen?
Dat de hefhoogte groter is dan van een standaard nokkenas; de kleppen gaan verder open zodat er makkelijker gasmengsel de cilinder in kan stromen, een vergelijkbaar effect als meer dan 2 kleppen per cil. Ik heb die nokkenas ooit gekocht in Zweden. Je kunt een standaard nokkenas 'verbouwen' door van het 0 (nul) niveau iets af laten draaien/slijpen zodat de hefhoogte groter wordt. De openingstijd/hoek blijft verder hetzelfde. Als je de hefhoogte veel groter maakt, moeten er ook andere (=sterkere) klepveren gemonteerd worden om de kleppen ook weer op tijd dicht te krijgen, dat gaat vooral spelen bij toerentallen >6500

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » wo 18 okt, 2006 16:08

Dat de hefhoogte groter is dan van een standaard nokkenas; de kleppen gaan verder open zodat er makkelijker gasmengsel de cilinder in kan stromen, een vergelijkbaar effect als meer dan 2 kleppen per cil. Ik heb die nokkenas ooit gekocht in Zweden. Je kunt een standaard nokkenas 'verbouwen' door van het 0 (nul) niveau iets af laten draaien/slijpen zodat de hefhoogte groter wordt. De openingstijd/hoek blijft
sorry maar zo werkt het niet
en om een lang verhaal kort te maken zie http://www.squadra-tuning.com/Nokkenassen.htm

mvg bert

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 18 okt, 2006 20:22

bertus06 schreef:om een lang verhaal kort te maken zie http://www.squadra-tuning.com/Nokkenassen.htm
Interessante pagina met duidelijke uitleg...
Ze schrijven o.a. dat door een grotere lifthoogte het vermogen toeneemt, bij hogere toerentallen. Dat klopt ook met de grafiek van mijn V4 motor. Ze schrijven ook dat het hele nokkenasverhaal nogal complex is....

Wat je met een standaard V4 nokkenas kan doen is de base circle verkleinen door iets van de nok af te draaien/slijpen, de lifthoogte wordt dan groter, zie plaatje;
Afbeelding

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » wo 18 okt, 2006 20:51

hallo

als je dat doet verander je de timing van de kleppen veel te veel te laat open en te vroeg dicht en als je een stuk van de clearance ramps afslijpt je de krachten op de kleppentrein vergroot met gevolg dat de kleppen niet meer ingedrukt worden maar naar beneden geslagen met alle gevolgen van dien

en als je er een stukje op zou lassen zodat hij verder ingedrukt wordt dan klopt je overlap niet meer en heb je ook vermogensverlies omdat dan de luchtstroom gaat storen

je zou je eigen nokkenas uit zweden eens naast een gewone moeten leggen dan zou je zien dat er niet alleen verschil in hoogte inzit maar ook in de rest

mvg bert

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 18 okt, 2006 21:37

bertus06 schreef:en als je er een stukje op zou lassen...
Dan kun je de as niet meer inbouwen omdat de nokken dan niet meer door de lageropening passen;
Afbeelding
je zou je eigen nokkenas uit zweden ...
die zit nu in de motor....
eens naast een gewone moeten leggen dan zou je zien dat er niet alleen verschil in hoogte inzit maar ook in de rest.
Dat had ik gedaan en ik heb eerlijk gezegd weinig verschil gezien... (ik heb niets opgemeten...) In ieder geval heb ik wel gezien dat de nokken niet hoger waren...

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » wo 18 okt, 2006 23:43

hallo

je hebt volkomen gelijk

mvg bert

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » do 19 okt, 2006 21:14

Is er op het forum iemand die ervaring heeft met het polijsten van de in en uitlaat op de cilinderkoppen van een V4?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 19 okt, 2006 23:12

v4 hans schreef:Is er op het forum iemand die ervaring heeft met het polijsten van de in en uitlaat op de cilinderkoppen van een V4?
Ik heb overwogen om het te laten doen, maar het werd me te duur... Ik heb wel met een frees op de boormachine de uitlaatopening in de kop, + zo ver mogelijk naar binnen, vergroot tot ca. 44 mm.

Het schijnt trouwens ook een misvatting te zijn dat een gepolijst inlaatkanaal betere luchtstroming op zou leveren. De wandruwheid zorgt voor mini luchtwervels die werken als kogellagers, waardoor de gemiddelde luchtsnelheid in het inlaatkanaal hoger wordt.
Vergelijk het met een golfbal; een gladde golfbal sla je minder ver weg dan een bal met putjes.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » za 11 nov, 2006 20:37

hoi

bij mijn nieuwe bolide die een versleten nokkenas heeft en beroerd loopt

Afbeelding[/img]

heb ik er een stuk opgelast

Afbeelding

de slepers ook geslepen , alleen maar om te proberen of hij daarna fatsoenlijk loopt (nieuwe nokkenasset is vrij prijzig)

nou hij loopt weer goed en zelfs geruisloos dus kan er een nieuwe set iinzetten

sonnett je hebt toch gelijk dan als je een bedrijf kan vinden die de nokkenas na oplassen scherper zou kunnen afdraaien/slijpen en daarna harden moet je meer vermogen kunnen halen op een redelijk goedkope manier

mvg bert

Plaats reactie