tanken met tweetakt
-
raalegov
- Donateur

tanken met tweetakt
Tweetaktbezitters hebben jullie ook zo'n probleem bij het tankstation? Sta je daar te knoeien met je olie, een halve liter in de tank, drie, vier keer kijken of of je de juiste hoeveelheid erin hebt gemikt en o,wee als je te veel tankt. Het houdt ook op, vervelend als het druk is. Gelukkig reageren de mensen achter mij niet agressief, maar meer meelijwekkend, van wat vind je daar nou leuk aan? Na de knoeipartij, geniet ik wel met volle teugen als de Siemens uitlaat alle ogen in de richting van de parmantige 96 dwingt.
Mijn vraag is aan jullie, zijn er ook handige maniertjes om de juiste hoeveelheid in een keer erin te plonsen ? Ik heb er nog niet over nagedacht, maar om te voorkomen dat ik het wiel voor de zoveelste keer uitvind deze vraag op het forum.
IK ben benieuwd naar jullie ervaring.
Mijn vraag is aan jullie, zijn er ook handige maniertjes om de juiste hoeveelheid in een keer erin te plonsen ? Ik heb er nog niet over nagedacht, maar om te voorkomen dat ik het wiel voor de zoveelste keer uitvind deze vraag op het forum.
IK ben benieuwd naar jullie ervaring.
-
thales
- Geregistreerd lid
Re: tanken met tweetakt
Ik maakte (92 is verkocht) flessen met een halve liter olie en goot die gelijk met 15liter benzine in de opening. Mengt het ook gelijk. Werkte prima zonder knoelen.
-
Andrys Posthuma
- Geregistreerd lid
Ik rijdt hem zo goed als leeg... Kiep er dan een liter olie in en dan 30 liter* benzine. Ik tank hem dus niet 'af', maar gewoon 'bij'.
*voor de juiste mengverhouding moeten we maar een ander topic starten. Ik heb ook al eens 1:40 gedaan, ging bij mij ook goed. 
-
Willem13
- Geregistreerd lid
Bij mijn tweetakt korte neus hanteer ik twee methoden. De eerste, meest gehanteerd: kwart liter olie in tankje met acht liter benzine voormengen. De tweede, voor in het geval de eerste niet mogelijk is: olie en benzine tegelijk tanken. Ik maak daarbij gebruik van een grote trechter. Belangrijke kanttekening: eerst olie in de tank en dan benzine geeft problemen. In de tank - van een latere V4 - ontbreekt namelijk het opvangbakje voor de olie. Daardoor vemengt de olie zich moeizaam met de benzine. In het begin twee maal gehad dat ik na een tankbeurt na 300 meter stil kwam de staan doordat vooral olie naar de motor werd gepompt. Gaf veel rook en weinig lol.
-
Efraim
- Geregistreerd lid
Vast een hele domme opmerking van mij, ik heb een hele oude brommer (1965) en daarmee tank ik bij de Gulf mengsmering. Of is dat iets anders? 
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Daar krijg je vaak mengverhouding 1:50 (niet vet genoeg), je hebt geen invloed op de gebruikte tweetaktolie en het is vaak duurder dan zelf mengen. Maar het is op zich wel hetzelfde spul verder.
-
schimmjc
- Geregistreerd lid
Ik rijd de tank bijna leeg zodat ik zeker weet dat er 30 liter benzine + 1 liter olie in past. Eerst tank ik 30 liter, daarna voeg ik de olie toe. Tijdens het betalen laat ik de flacon uitlekken in de vulopening. Daarna dop er op en in de afvalbak. Kost haast geen extra tijd.
Overigens, minder dan 1 op 30 durf ik na de laatste motorrevisie niet meer aan.
Overigens, minder dan 1 op 30 durf ik na de laatste motorrevisie niet meer aan.
-
Paul Viking
- Donateur (2x)

Ik heb het voormengen nog nooit gedaan, rijd hem ook nagenoeg leeg en gooi er een liter in.
Indien ik moet bij tanken dan kijk ik naar het aantal liters wat ik getankt heb en vul de olie naar ratio bij. ( bijv 15 liter benz/ halve liter olie)
Indien ik moet bij tanken dan kijk ik naar het aantal liters wat ik getankt heb en vul de olie naar ratio bij. ( bijv 15 liter benz/ halve liter olie)
-
raalegov
- Donateur

Hartelijk dank voor jullie reacties. Om gelummel bij de pomp te vermijden is het idd het beste de tank zover leeg te rijden dat er 30l benzine en 1 liter olie in kan. Het verbruik uitrekenen gaat ook al niet. Ik zal van nu af aan een 5l-kan mengsmering meenemen voor het geval ik te ver leeg rijdt. Het blijft gokken want de benzinemeter in de 96 behoort niet tot de zuiverste. Overigens staat in het instructieboekje eerst de olie en dan de benzine erbij. Er staat ook nog iets over zelfmengende olie dan is de verhouding 1 op 25 ( zie ik voor het eerst). Ik die doe bij de Castrol 1 op 30!
-
WIS
- Geregistreerd lid
Deze discussie ontgaat mij een beetje. Rijden in een TT en dan een probleem met lummelen met olie.
Met alle respect, ik zou zeggen stap over op een andere 96, dan is het "probleem" opgelost
Met alle respect, ik zou zeggen stap over op een andere 96, dan is het "probleem" opgelost
-
schimmjc
- Geregistreerd lid
Klopt, ik zie het probleem ook niet echt. Tanken gaat vrijwel net zo makkelijk en snel als met de 'gewone' lease auto.