Waterpomp vervangen B-motor

1967-1984
ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Waterpomp vervangen B-motor

Bericht door ROSIER » zo 17 jul, 2016 16:50

Heren, graag jullie advies. Ik ben bezig om een 99 die 20 jaar gestald is geweest weer op de weg te brengen. Het is een karmijnrode 2.0 GL uit 1980 met een B-motor. Inmiddels loopt hij weer maar er lekt behoorlijk koelwater uit de spleet onder de pomp.

Wat denken jullie? Pomp vervangen of zijn ze goed te reviseren? Is dit een klus die je zelf goed kan doen? Graag jullie mening en ervaringen...

Bert van Beek
Geregistreerd lid

Re: Waterpomp vervangen B-motor

Bericht door Bert van Beek » zo 17 jul, 2016 18:48

Wij hebben vorig jaar, na 15 jaar stilstand van de motor, een waterpomp vervangen in een B motor uit 1972, maar dan compleet met waaier (die was helemaal vergaan) van mijn neef een bak met waaiers etc. gekregen, er zijn diverse modellen van in de loop der jaren die onderling niet passen, asdiameters, waaiersoorten etc.

Heb een deel van de onderdelen uit GB gehaald (Rimmer Brothers)

Na wat nadruppelen na montage is hij nu droog! En rijden we weer...

B&W

ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ROSIER » zo 17 jul, 2016 19:37

Dat is alvast een adres voor waaiers dan? :D

ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ROSIER » di 19 jul, 2016 10:51

Ik heb inmiddels op het forum aardig wat info gevonden over het reviseren van de waterpomp. Ik vermoed dat bij mij alleen de keerring lekt en dat de pomp verder wel werkt. (schrok wel van de horrorfoto's van beschadigde hulpassen etc... :shock: ). Ik denk dat ik deze klus met mijn beperkte sleutelervaringen toch wel aandurf dus dat is een mooie doelstelling voor de vakantieperiode.

Bij Onno Kempink kost een revisieset € 70,00, ik ga er van uit dat dit een correcte set is (iemand ervaring mee?)

http://www.classicsaabparts.nl/a-302370 ... t-b-motor/

Heikele punt is natuurlijk de speciale trekker die je voor deze klus nodig hebt, zou ik die van iemand uit de buurt van Rotterdam of Breda mogen lenen? Of is hij te leen vanuit het onderdelenmagazijn in Piershill wellicht? Graag tips hierover...

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » di 19 jul, 2016 11:02

Bij Onno altijd even nakijken, ik heb wel eens verkeerde onderdelen ontvangen. Geen geld terug garantie.

Succes met de reparatie! Mooie klus.

ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ROSIER » ma 08 aug, 2016 10:12

Heb inmiddels de revisieset binnen, beetje een gok maar je moet wat durven in het leven... :D

Nu ben ik naarstig op zoek naar de speciale trekker die je nodig hebt hiervoor, te leen of te koop. iemand een tip?

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » wo 10 aug, 2016 18:44

Is het al gelukt een trekker te vinden? Stuur anders maar even een pb, dan regelen we wel wat.

Jemmo
Geregistreerd lid

Bericht door Jemmo » ma 22 aug, 2016 21:06

Wanneer je eea eruit hebt getrokken met de speciale trekker, hoop ik dat a; de as nog goed is waar de oliekeerring afsluit (die is meestal ingesleten door de oude keerring) en b; de onderkant van de schoep waar de waterkeerring (koolstof) tegenaanloopt en afdicht, niet teveel verroest is (meestal de oorzaak van het lekken). Een nieuwe (water) keerring zal dan niet goed afsluiten tegen de (oude) schoep omdat die niet meer goed vlak is door de roest. Een hele nieuwe pomp is de beste oplossing.
Ik zeg dit niet omdat ik er nog een aantal (nieuwe) heb liggen, maar omdat het mijn ervaring is.
Het is ook nog de vraag of je de schoep heel van de as af krijgt. Soms lukt dat.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » vr 26 aug, 2016 10:12

Oorzaak van het verslijten van de mechanical seal is vaak corrosie op het sealvlak van de waaier. Dit zie je vaak bij auto's die lang hebben stilgestaan. Ook het gebruiken van een geode kwaliteit koelvloeistof met actieve corrosie inhibitor heeft invloed. Het advies is koelvloeistof iedere paar jaar te verversen.

Ik heb al een paar keer een waaiertje kunnen reviseren door het sealvlak op te zuiveren in de draaibank. Het demonteren van de waaier van de as is inderdaad een listig klusje. Het asje is van heel bros material een breekt makkelijk. Ga dus niet met een hamer slaan.
Het beste is de waaier goed te ondersteunen met een passende onderlegring en de as er dan in een hydraulische pers uit te drukken. Als je een onderlegring kan vinden van de juiste maat kan je dit ook in het motorblok doen met het speciale gereedschap. Leg dan de ring onder de waaier en doe de pompas weer terug in het motorblok. Druk dan met het gereedschap de as naar beneden. De conus moet dan los springen.

ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ROSIER » vr 26 aug, 2016 18:01

Heren, bij voorbaat dank voor alle tips...morgen ga ik er aan beginnen, ik hou jullie op de hoogte!

ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ROSIER » za 27 aug, 2016 20:35

Vandaag een goede start gemaakt met deze klus, of eigenlijk vier klussen in één. Ik wil gelijk de radiateur vervangen voor het betere en nog op te knappen exemplaar uit mijn donor, de koplampwissers aan de gang krijgen en de dynamosteun aanpassen naar de originele setup. Bij mij is namelijk een andere steun geplaatst waardoor de dynamo gespiegeld is aan de normale setup. Nadeel daarvan is een beperkte spanmogelijkheid en moeilijk te vervangen dynamo (geen idee welk type dit is) als hij kapot gaat. Ik heb enige tijd geleden bij J&D in Vinkeveen een 99 dynamo met originele steun gehaald maar om deze te plaatsten moet de motor worden gelicht.

Dus eerst alle benodigde onderdelen gedemonteerd. Oude radiateur, spruitstuk incl. Carb., dynamo,etc. Daarna geprobeerd de motor te wat lichten wat na ruggespraak met een medeformummer is gelukt. De onderste bout van de bestaande steun heb ik doorgezaagd en met wat creativiteit zit de nieuw dynamosteun op zijn plaats.

Toen het waterpomphuis openen. De vorige wissel is zowel het inlaatspruitstuk als het waterpomphuis afgedicht met een vloeibare pakking, dat zat dus muurvast. Met wat beleid en zweetdruppels toch alles losgekregen. Toen kon ik aan de slag met de geleende trekker van de al eerder genoemde medeforrummer. De waterpomp kwam er gemakkelijk uit en tot mijn grote genoegen zagen de tanden op het asje er nog als nieuw uit! Ook het lagertje draaide nog mooi maar ga ik toch vervangen. Het waaiertje was wel behoorlijk geroest en die ga ik voor de zekerheid toch maar vervangen. Met een poelietrekker kwamen waaier en lager heelhuids van de as.

Met info van het internet heb ik het nieuwe lager gemonteerd na de as een paar uur in de vriezer te leggen en het lager in de over op te warmen (150 graden). Daarna het lager op de as getikt met een zelf gefabriceerde bus. Een stukje 22mm CV buis past precies! Veering er weer op en...tsja, niet verder tot dat ik het nieuwe waaiertje gevonden heb...

Dan maar aan de slag met de vervangende radiateur. De koelfan en het koplampwissermotortje wil ik blijven gebruiken dus deze gedemonteerd en schoongemaakt. Wissermotortje even getest (waarom 4 aansluitingen?) Die draait mooi, net als het wisserwerk dus het probleem zal in de bekabeling zitten. 'Nieuwe' radiateur aangepakt met de staalborstel en gespoten met hightemp spuitlak matzwart. Die liggen klaar voor montage morgen.

Verder wel begonnen met het verwijderen van de pakkingresten zodat de terugmontage straks lekker opschiet. Hieronder wat plaatjes. Let vooral op de dynamosteun, herkent iemand deze uitvoering?

Huidige set up dynamo
Afbeelding
Afbeelding

Correcte onderste dynamosteun
Afbeelding

Oude waterpomp
Afbeelding
Afbeelding

Nieuw lager geplaatst
Afbeelding

Radiateur en koelfan klaar voor montage
Afbeelding

ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ROSIER » zo 28 aug, 2016 19:57

En even het inlaatspruitstuk aangepakt met de staalborstel...als nieuw!

Afbeelding

ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ROSIER » zo 04 sep, 2016 12:15

OK, waar waren we gebleven... Soms moet je geluk hebben, de zeer gewaardeerde medeforummer die mij de trekker heeft geleend had ook nog een splinternieuw waaiertje liggen van het type dat in mijn motor was gemonteerd. Er blijken voor de B-motor 3 typen waterpomp te zijn die overigens wel uitwisselbaar zijn. In mijn motor zou (op basis van het bouwjaar) een type III pomp moeten zitten, er zat echter een type II in. Waarschijnlijk was deze nog niet zo lang voordat de auto gestald is vervangen voor een type II aangezien het asje nog nagenoeg geen slijtagesporen had. Anyway, met de nieuwe waaier had ik alles wat ik nodig had (dacht ik) dus kon de montage beginnen.

Eerste het asje met het lager terug plaatsen. Met een passende bus voorzichtig in de goed schoongemaakte zitting getikt. Wel goed opletten dat het wormwiel netjes is de spoed van de hulpas gaat. Voor de zekerheid nog even de trekker gemonteerd en het lager aangedrukt.
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens de oliekering geplaatst op dezelfde manier. Wel met een beetje motor olie de keerring ingesmeerd van te voren. Daarna de waterkeerring geplaatst, aangezien die van rubber is moest daar echt de trekker aan te pas komen.
Afbeelding
Afbeelding

Alvast even kijken welke van de drie meegeleverde dekselpakkingen ik moest hebben...@%&%#@#*@#!!! Geen van de drie pastte! Allemaal te klein. Aangezien de trekker wel past vermoed ik dat deze voor de 1,8 Triumph B-motor zijn. Ik heb ook 2 dezelfde dus wellicht is per abuis de juiste pakking niet ingepakt. Uiteindelijk het deksel met een vloeibare pakking dichtgemaakt...maar aan dit soort dingen heb ik wel een hekel...
Afbeelding

Daarna de waaier. Ondanks dat nooit was gebruikt was deze toch wat roestig, dus het afdichtende vlak met een stukje fijn schuurpapier mooi glad geschuurd. Het terugplaatsen ging gemakkelijk met de trekker. Moest wel de veer van de waterkeerring wat indrukken om hem op de conus te kunnen drukken. Geborgd met de eindmoer en klaar. Had trouwens op internet gelezen dat je met een ingevet deksel moest controleren of de waaier net vrijloopt maar dit bleek gelijk het geval te zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deksel er op (met vloeibare pakking dus) en de nieuwe dynamosteun geplaatst.
Afbeelding

Door de anders geplaatste dynamo (originele positie) klopte alleen de aansluiting van de kabel van het gaspedaal niet meer. Dit zal dus bij mij ook niet meer origineel zijn. Ik heb een Stromberg 175 CD Carb. Heb ook een CD2 maar heb deze nog niet gereviseerd en de 175 is zo lekker eenvoudig. De motor loopt er goed op dus wil deze nog even aanhouden. Dan maar de gasregeling aanpassen met wat creativiteit. Welke Carb hoort eigenlijk op een '80-er B-motor?
Afbeelding
Afbeelding

Koelsysteem weer opgevuld (in een 2.0GL hoort G11 koelvloeistof volgens de plaatselijke automaterialenzaak). Auto weer gestart en...result! Waterpomp is potdicht. Toch wel een beetje trots op mijzelf... :wink:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 04 sep, 2016 18:18

Ik ook op jouw,moet kan nl heel erg verkeerd aflopen :applause:

Jemmo
Geregistreerd lid

Bericht door Jemmo » ma 05 sep, 2016 9:50

Proficiat! Netjes gedaan!

Plaats reactie