Saab strippen. En dan?
-
Boterbloem
- Geregistreerd lid
Saab strippen. En dan?
Beste Saab liefhebbers,
Het lijkt me altijd al leuk om een Saab te kopen die eigenlijk zo goed als rijp is voor de sloop, maar waaraan nog voldoende onderdelen zitten waar aan verdiend kan worden.
Nu doet er zich zo'n situatie voor.
Ik heb dus een saab gezien die ik wil gaan strippen. Althans, ik moet 'm op een grote parking zetten, dus helemaal zonder wielen komt hij niet te staan.
Dan heb ik de Saab gestript en dan?
Kan ik de Saab dan laten ophalen door een oud ijzer boer? Gratis? Of kost dit geld?
Bestaat er een wegenbelasting/verzekering voor bijvoorbeeld maar een maand?
Jullie horen het: ik heb er wel zin in, maar nog geen verstand van.
Kan iemand mij wat tips geven?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Het lijkt me altijd al leuk om een Saab te kopen die eigenlijk zo goed als rijp is voor de sloop, maar waaraan nog voldoende onderdelen zitten waar aan verdiend kan worden.
Nu doet er zich zo'n situatie voor.
Ik heb dus een saab gezien die ik wil gaan strippen. Althans, ik moet 'm op een grote parking zetten, dus helemaal zonder wielen komt hij niet te staan.
Dan heb ik de Saab gestript en dan?
Kan ik de Saab dan laten ophalen door een oud ijzer boer? Gratis? Of kost dit geld?
Bestaat er een wegenbelasting/verzekering voor bijvoorbeeld maar een maand?
Jullie horen het: ik heb er wel zin in, maar nog geen verstand van.
Kan iemand mij wat tips geven?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
-
Areyonga
- Donateur (3x)

Re: Saab strippen. En dan?
Grote parking als in openbare plek?
Gok van niet (hoop) ik want dan heb je wel een uitdaging met de apv/politie waarschijnlijk
Bij overschrijven gelijk laten schorsen, heb je er geen verzekering of wb voor nodig...let echter op dat je niet zomaar meer kan slopen in eigen beheer.
Dus de oud-ijzer boer die hem overneemt (je kan rondbellen wat ze geven voor het wrak) moet ook bijvoorbeeld in staat zijn om vrijwaringsbewijs af te geven.
In het verleden meerder keren een oudere saab gedemonteerd, je blijft snel zitten met een lading onderdelen, dus kijk kritisch wat je wilt bewaren en wat echt nog bruikbaar is. Heb je de ruimte ervoor om het op te slaan, dan is het geen probleem natuurlijk.
Met de juiste kennis en tools heb je met 2 man in een dagje werk een 900 wel kaal, een motortakel en goede gereedschapset worden goede vrienden van je zo.
Gok van niet (hoop) ik want dan heb je wel een uitdaging met de apv/politie waarschijnlijk
Bij overschrijven gelijk laten schorsen, heb je er geen verzekering of wb voor nodig...let echter op dat je niet zomaar meer kan slopen in eigen beheer.
Dus de oud-ijzer boer die hem overneemt (je kan rondbellen wat ze geven voor het wrak) moet ook bijvoorbeeld in staat zijn om vrijwaringsbewijs af te geven.
In het verleden meerder keren een oudere saab gedemonteerd, je blijft snel zitten met een lading onderdelen, dus kijk kritisch wat je wilt bewaren en wat echt nog bruikbaar is. Heb je de ruimte ervoor om het op te slaan, dan is het geen probleem natuurlijk.
Met de juiste kennis en tools heb je met 2 man in een dagje werk een 900 wel kaal, een motortakel en goede gereedschapset worden goede vrienden van je zo.
-
e.m.penninga
- Geregistreerd lid
Probeer liever een saab levend te houden .
of heb je bij GM gewerkt?
Ik vind het geen prettig bericht
of heb je bij GM gewerkt?
Ik vind het geen prettig bericht
-
Ewout
- Donateur (5x)

Zie: https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... drijf.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;Areyonga schreef:let echter op dat je niet zomaar meer kan slopen in eigen beheer.
Dat is de regelgeving sinds april 2015. Het vreemde is dat ik zelf een auto grotendeels heb gedemonteerd in januari 2016 en deze gewoon kon laten ophalen en een vrijwaring kreeg:

De vraag is dan ook wat er onder demonteren wordt verstaan. Zolang hij rolt zijn er misschien mogelijkheden (of mazen)?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Falcon, dit was toch wel een foto van voor de demontage
Slopen op een grote parking
Klinkt als plaatsgebrek
Klinkt als openbaar terrein
Klinkt ook als veel onderdelen verloren gaan.
Misschien handiger om eerst eens bij een forumlid mee te helpen die bezig is met een dergelijk project
Slopen op een grote parking
Klinkt als plaatsgebrek
Klinkt als openbaar terrein
Klinkt ook als veel onderdelen verloren gaan.
Misschien handiger om eerst eens bij een forumlid mee te helpen die bezig is met een dergelijk project
-
Ewout
- Donateur (5x)

Ik herhaal: de vraag is wat er onder demontage wordt verstaan... 
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
dit, dus.
demonteren op de openbare weg levert al gauw een probleem op, zodra de auto niet meer APK-waardig is, door b.v. demontage van verlichting of ruitenwissers. bovendien moet de auto verzekerd en APK gekeurd zijn, en moet de houderschapsbelasting betaald zijn. een geschorste auto mag niet op de openbare weg staan. moet je dus eigenlijk niet willen.
over het formulier mbt de omweg van het slopen in eigen beheer, zou je eens kontakt kunnen opnemen met forummer rademaker. die heeft er enige ervaring mee.
Slopen in eigen beheer 'as we knew it', kan niet meer. maar er is wel een maas in de regelgeving, met een daarbij behorend (nieuw) formulier.Boterbloem schreef:een Saab die eigenlijk zo goed als rijp is voor de sloop, maar waaraan nog voldoende onderdelen zitten waar aan verdiend kan worden.
demonteren op de openbare weg levert al gauw een probleem op, zodra de auto niet meer APK-waardig is, door b.v. demontage van verlichting of ruitenwissers. bovendien moet de auto verzekerd en APK gekeurd zijn, en moet de houderschapsbelasting betaald zijn. een geschorste auto mag niet op de openbare weg staan. moet je dus eigenlijk niet willen.
over het formulier mbt de omweg van het slopen in eigen beheer, zou je eens kontakt kunnen opnemen met forummer rademaker. die heeft er enige ervaring mee.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Ik doel op de definitie van de RDW, Jungleman.
-
Boterbloem
- Geregistreerd lid
Dag mannen,
Dank voor jullie reacties.
Het is een Saab die ik voor een prikkie (met APK tot halverwege dit jaar)kan kopen en waaraan uiterlijk en innerlijk (zoals grill, velgen, houten dash) zaken zitten die ik kan verkopen voor een aardig bedrag. Met de motor is wel meer mis, daarom dat hij weg moet.
Het is niet zo dat ik de deuren, motor etc eruit wil halen. Misschien wel de binnenbekleding.
Ik wil de mooie velgen eraf halen en vervangen voor lelijke stalen, zodat de auto nog gewoon naar de sloop gereden kan worden door mij of door een sloopbedrijf.
Krijg je op de sloop altijd wel een standaard bedrag voor je auto?
Ik denk dat je moet denken aan de manier van Falcon.
Dank voor jullie reacties.
Het is een Saab die ik voor een prikkie (met APK tot halverwege dit jaar)kan kopen en waaraan uiterlijk en innerlijk (zoals grill, velgen, houten dash) zaken zitten die ik kan verkopen voor een aardig bedrag. Met de motor is wel meer mis, daarom dat hij weg moet.
Het is niet zo dat ik de deuren, motor etc eruit wil halen. Misschien wel de binnenbekleding.
Ik wil de mooie velgen eraf halen en vervangen voor lelijke stalen, zodat de auto nog gewoon naar de sloop gereden kan worden door mij of door een sloopbedrijf.
Krijg je op de sloop altijd wel een standaard bedrag voor je auto?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Als het een 3 deurs classic is en hij is niet verrot op de bekende plekken, zou ik hem niet slopen.
Goede carrosserieën zijn er steeds minder, een motor vervangen is eigenlijk het minste probleem, die wil je toch goed hebben als je er mee gaat rijden.
Goede carrosserieën zijn er steeds minder, een motor vervangen is eigenlijk het minste probleem, die wil je toch goed hebben als je er mee gaat rijden.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Ophalen was kosteloos, maar ik kreeg er ook niets voor.Boterbloem schreef:Krijg je op de sloop altijd wel een standaard bedrag voor je auto?
-
fuga
- Geregistreerd lid
En zo is het. Wat een waanzin dat men denkt 2 euro te verdienen door WEER een Saab naar het einde te helpen. Het lijkt wel alsof men niet beseft dat er niet 1 meer bij gaat komen. Zo komen we er wel zeg. Ik vind het echt verdrietig dat de saabs zo makkelijk afgeschreven worden. Koop dan lekker iets van de VAG groep en leef je daar op uit.turbopilot schreef:Als het een 3 deurs classic is en hij is niet verrot op de bekende plekken, zou ik hem niet slopen.
Niets persoonlijke hoor, maar dit is wel hoe er veelal met (oudere) Saabs word om gegaan.
-
Boterbloem
- Geregistreerd lid
Ik begrijp de verbazing hier, maar het betreft een 9-3 2.0i van 98.Zo bijzonder is hij echt niet. Het is geen 900. Heb genoeg classics gereden, dus weet hoe het voelt als je mijn verhaal leest.
Motor valt regelmatig uit bij deze Saab en de eigenaar wil er vanaf.
Mocht hij zo weer aan de praat te krijgen zijn wil ik 'm liever doorverkopen. Dat dan weer wel...
Het is mij eigenlijk niet om het geld te doen, meer om eens te proberen.
Motor valt regelmatig uit bij deze Saab en de eigenaar wil er vanaf.
Mocht hij zo weer aan de praat te krijgen zijn wil ik 'm liever doorverkopen. Dat dan weer wel...
Het is mij eigenlijk niet om het geld te doen, meer om eens te proberen.