Start problematiek

1984-1997
Plaats reactie
arjanl87
Geregistreerd lid

Start problematiek

Bericht door arjanl87 » za 25 mar, 2017 21:12

Beste Saabforummers,
Ik heb een 9000 aangeschaft die ik of voor de autosport ga gebruiken of als donor voor mijn huidige 9000.
Het betreft een Saab 9000 2.0t LPT 150pk.
Hij heeft een jaar of 4 bij de vorige eigenaar achter een schuur gestaan en is daar volgens de vorige eigenaar rijdend terecht gekomen.
Nu heb ik er een fris accutje in gezet maar hoor ik bij het omdraaien van de contactsleutel naar stand 3 alleen maar een klik van een relais in de zekeringbox rechts onder. Tot aan stand 2 gaat alles prima en branden er allerlei lampjes op het dashboard.
Afbeelding

Deze afstandsbediening zit er bij de auto. Het rode ledje op het dashboard bij de linker a stijl blijft ook knipperen. Ik heb al van alles gelezen hier op het forum waaronder ook het Eagle Alarm. Dit lijkt me een origineel alarm?
Ik loop er nu een beetje op vast... wat is nu een handig/logisch vervolg om mee verder te gaan?
ik hoor graag wat jullie advies zou zijn in deze..
Gr.Arjan

odin1899
Donateur
Donateur

Re: Alarm / start blokkering

Bericht door odin1899 » zo 26 mar, 2017 3:11

Da's geen fabrieksorigineel Saab (VSS) alarm. Lijkt mij (een variant van) Eagle.

Welke jaargang is je auto?

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » zo 26 mar, 2017 6:20

Dit is een eagle afstandbediening.

arjanl87
Geregistreerd lid

Bericht door arjanl87 » zo 26 mar, 2017 11:28

Dus toch een Eagle Alarm. Ik heb de tunnelbekleding aan de passagiers kant al verwijderd maar ben daar geen regelapparaat tegen gekomen.
Jaartal van de auto weet ik zo niet, ik denk 1995 of 1996.
De auto heeft airbags lv + rv. Ik heb de auto gekocht zonder kenteken.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » zo 26 mar, 2017 12:03

Even zoeken op het forum naar eagle. Is veel over te vinden. Ook onder de linker voorstoel.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 26 mar, 2017 12:39

Eagle kastje hangt waarschijnlijk achter/boven de zekeringkast. Kan zwart of rood zijn. Paneel boven de voetenruimte van de passagier wegnemen.

Zie viewtopic.php?f=47&t=39127" onclick="window.open(this.href);return false; voor verwijder/doorlus instructies.

arjanl87
Geregistreerd lid

Bericht door arjanl87 » zo 26 mar, 2017 15:12

Ja had ik gelezen maar het kastje niet gezien, vandaar dat ik het even niet meer wist... ik zal er dan overheen gekeken hebben. Morgenavond nog eens op zoek. Heb de hele zekering/relais gedemonteerd. Bedankt voor de reacties, to be continued.....

arjanl87
Geregistreerd lid

Bericht door arjanl87 » vr 31 mar, 2017 21:52

Inmiddels het alarm verwijderd, de draden van de startmotor doorverbonden en het gele kastje pen 5 en 6 doorverbonden. Helaas loopt de auto nog niet, startmotor gaat wel rond maar er komt geen benzine naar voor. Bij het op contact zetten hoor ik de pomp ook niet lopen. Het zou kunnen dat de pomp defect is, dit wil ik nog even uitpluizen. Wel valt me op dat er onderin het instrumentenpaneel niets brand, display is volledig zwart, er brand dus ook geen check engine lampje. Kan dit er mee te maken hebben en hoe zou het kunnen dat het niet werkt? Mvg Arjan

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 31 mar, 2017 23:30

Als de EDU compleet zwart blijft, dus ook geen achtergrond verlichting, dan komt de geschakelde voedingspanning niet op. Zekering stuk, of het beroemde beruchte contactslot blokje wat opspeelt, of het verdeelblokje bij de accu, of het hoofdrelais (witte relais in de zekeringkast).

Als je met een multimeter overweg kan zal je hier waarschijnlijk wel wat aan hebben: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... 0DIAGRAMS/" onclick="window.open(this.href);return false;

arjanl87
Geregistreerd lid

Bericht door arjanl87 » vr 31 mar, 2017 23:53

Een defecte zekering kan ik niet vinden, welke zou defect moeten zijn?
Ik heb een 2e 9000 dus onderdelen zoals contsctblokje zou ik om kunnen wisselen. Hoofdrelais kan ik ook eens omwisselen. Wat bedoel je met een verdeelblokje bij de accu?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 01 apr, 2017 9:53

Zekering 13 (10A) voedt oa de trionic ECU en het hele dashboard. Als die er uit ligt is er nu wel een SRS storing gezet, die je er alleen met een tech2 weer uit krijgt. Maar als de auto voor de cross is zal dat niet zo'n ramp zijn :wink:

Direct tegen de achterzijde van de accubak zit een aansluitblokje waar een aantal hoofdvoedingskabels (oa naar de zekeringkast) bijeen komt. Vanaf de pluspool van de accu vertrekt er een dikke naar de startmotor/dynamo en een wat minder dikke naar dat blokje, kan niet missen. Dit blokje geeft wel eens contactproblemen. Ook komt het voor dat er slecht contact ontstaat tussen de kabels en de aangeperste ogen. Kwestie van meten waar er spanningsval optreedt.

arjanl87
Geregistreerd lid

Bericht door arjanl87 » za 01 apr, 2017 13:38

Hij heeft gelopen! Alle zekeringen zijn goed en het contsctblokje bij de accu ziet er ook niet gek uit. Maar toen ik het "main relais" in het relais doosje onder de motorkap verwisselde met het relais van de andere 9000 had ik plots een volledig werkend instrumentenpaneel en zoemde de pomp in de tank. Sleutel omdraaien en hij liep. Ik heb hem maar een minuut of 2 laten draaien en toen ik hem opnieuw wilde starten, niets meer. Wel doet het instrumentenpaneel het volledig maar de pomp zoemt niet meer...
Het hoofdrelais wat er in zat en er dus nu uit is is een kunstof grijs relais met nr 0332209159, hier zitten er ook meerdere van in de zekeringkast in de auto. Het "main relais" wat uit m'n andere saab komt is een ijzeren relais met nummer 0332204109. Welke hoort er officieel in te zitten? Vreemd dat de pomp nu niet meer inslaat.
Volgende stap mischien toch het verdeelblokje loshalen... To be continued....

Plaats reactie