Hoe populair is tuning?
-
Marc
- Lid van verdienste
Hoe populair is tuning?
Even een poll om te zien hoe groot de tuningsfactor is onder de onze leden.
hieronder kan je een motivering kwijt, liefst gekoppeld aan het model.
Marc
hieronder kan je een motivering kwijt, liefst gekoppeld aan het model.
Marc
-
Injectie
- Moderator
Re: Hoe populair is tuning?
Mijn Saab is lichtelijk getuned. Ik ben aan het rondneuzen voor en andere ecu. Verder heb ik net gisteren weer een paar Powerflex Rubbers bij speedparts besteld om de wegligging iets te verbeteren.
-
Hanm
- Lid van verdienste
Mijn 9-3 heb ik tot op heden eigenlijk alleen nog maar op chassis gebied "getuned", d.w.z. door het monteren van de VRK en koni sportdempers. Motorisch, heb ik alleen de intercooler vervangen voor een Viggen exemplaar (wat overigens een duidelijk merkbaar resultaat opleverd) en een Forge dumpvalve (ziet er leuker uit
). Mijn volgende upgrade zal naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe ECU gaan worden, Hirsch denk ik, maar dat kost me nog wel minstens een paar maandjes sparen.... 
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Mijn Saab is zeeer licht getuned. Nauwelijks tuning te noemen.
We zijn begonnen bij die bodem, eerst koni's eronder, binnenkort zijn de remmen aan de beurt. Daarna ga ik kijken of die oude motor nog wat te kietelen valt. Maar tuning is cool
.
Vooral met Saabs!
We zijn begonnen bij die bodem, eerst koni's eronder, binnenkort zijn de remmen aan de beurt. Daarna ga ik kijken of die oude motor nog wat te kietelen valt. Maar tuning is cool
Vooral met Saabs!
-
Maarten
- Lid van verdienste
Via de toenmalige website van 900T-R ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met Saabtuning.
Mijn grootste zorg was het betrouwbaar houden van de auto. Ik was erg bang om met een opgeblazen motor langs de kant van de weg te eindigen. Gelukkig blijken de blokken van Saab erg sterk te zijn. Zolang je de APC funtie maar niet omzeilt, loop je weinig risico.
Het grootste probleem zijn de versnellingsbakken. Zodra je boven de 350Nm aan koppel zit, wordt de bak de zwakste schakel. Het is dan zaak verstandig met het vermogen om te gaan en stoplichtsprintjes te vermijden. Als er zo'n hevig ronkende, zwaarbespoilerde auto met de radio te hard aan (zo'n "ik wil wel, maar ik kan niet" figuur) naast je staat, denk dan aan de vroegere reclame van Saab:
Saabrijders kunnen wel, maar hoeven niet zo nodig.
Mijn grootste zorg was het betrouwbaar houden van de auto. Ik was erg bang om met een opgeblazen motor langs de kant van de weg te eindigen. Gelukkig blijken de blokken van Saab erg sterk te zijn. Zolang je de APC funtie maar niet omzeilt, loop je weinig risico.
Het grootste probleem zijn de versnellingsbakken. Zodra je boven de 350Nm aan koppel zit, wordt de bak de zwakste schakel. Het is dan zaak verstandig met het vermogen om te gaan en stoplichtsprintjes te vermijden. Als er zo'n hevig ronkende, zwaarbespoilerde auto met de radio te hard aan (zo'n "ik wil wel, maar ik kan niet" figuur) naast je staat, denk dan aan de vroegere reclame van Saab:
-
bram
- Geregistreerd lid
je moet bij jezelf nagaan hoeveel geld je in de auto wilt stoppen en wat het uiteindelijk resultaat is.
Mijn vader is een echte tuningsgek. die heeft al zijn saabjes op laten voeren. Soms ook net iets te ver waarbij de kosten hoog opliepen.
als je Saab rod de 180 / 200 Pk zit heb je meer als genoeg vermogen om mee te spelen. Deze aantallen zijn ook goed te houden motorisch gezien.
ik zou wel een keertje in de auto van maarten willen rijden, kijken hoe snel hij nu echt is!!!!
gr bram
Mijn vader is een echte tuningsgek. die heeft al zijn saabjes op laten voeren. Soms ook net iets te ver waarbij de kosten hoog opliepen.
als je Saab rod de 180 / 200 Pk zit heb je meer als genoeg vermogen om mee te spelen. Deze aantallen zijn ook goed te houden motorisch gezien.
ik zou wel een keertje in de auto van maarten willen rijden, kijken hoe snel hij nu echt is!!!!
gr bram
-
Joshua
- Geregistreerd lid
Maarten, ...proef ik hier een lichtelijke irritatie??
Ken dat probleem ook wel, maar ik heb mijn ramen een dusdanige tint(30%) weten te geven dat al komen ze naast mij staan, ze moeilijk niet zien, ik hun wel...
Verder moet ik eerst alles zien in te halen wat de vorige eigenaar heeft nagelaten aan de coroserie, eerst alles zo veel mogelijk origineel op specs weten te krijgen, dan misschien verlagen etc. Maar ik versta onder tuning meer de motor, en dan moet ik zeggen dat ik dit niet echt kan
met mijn 900 1991 (16v 2.1), behalve een turbo erin zetten, maar dat rijdt ie niet meer op LPG, ...(
en dat is toch wel zo fijn...)
Ken dat probleem ook wel, maar ik heb mijn ramen een dusdanige tint(30%) weten te geven dat al komen ze naast mij staan, ze moeilijk niet zien, ik hun wel...
Verder moet ik eerst alles zien in te halen wat de vorige eigenaar heeft nagelaten aan de coroserie, eerst alles zo veel mogelijk origineel op specs weten te krijgen, dan misschien verlagen etc. Maar ik versta onder tuning meer de motor, en dan moet ik zeggen dat ik dit niet echt kan
-
bram
- Geregistreerd lid
Waarom wordt hier alles meteen gezien als Irritatie, Joshua
dat is het nadeel van internet, je leest alles maar leest niet de achterliggende gedachte
Dat is het gevaar van internet!
dat is het nadeel van internet, je leest alles maar leest niet de achterliggende gedachte
Dat is het gevaar van internet!
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Tot je in de derde versnelling zit en voldoende grip hebt. Dan gaat het gas erop en knal je er alsnog voorbij.Maarten schreef: Als er zo'n hevig ronkende, zwaarbespoilerde auto met de radio te hard aan (zo'n "ik wil wel, maar ik kan niet" figuur) naast je staat, denk dan aan de vroegere reclame van Saab:
Works for me...
Maar inderdaad, de versnellingsbak is puur (materiaal)technisch gezien verreweg de zwakste schakel. Aan de andere kant: als je de grens van wat de bak aankan hebt bereikt qua koppel, dan zit je al vrij dicht aan de limieten van een voorwielaandrijver in termen van weggedrag. Ik heb dan ook nooit begrepen waarom al die jongens op Saabnet etc. allemaal zonodig en 'bulletproof tranny' van vijfduizend euro of meer willen. Tenzij je natuurlijk puur voor sprintwedstrijden en dergelijke gaat. Maar als dat je ding is, waarom koop je dan niet gewoon iets Amerikaans of zo met een dikke V8 en 1.300 euro aan lachgasinstallatie...
Hmm, daar is een idee - TVR Griffith 500 plus NOs...
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Ligt er aan wat voor Saab het is. In een 9-5 van 1.500 kg vind ik het wat weinig - een gestripte Sonett daarentegen...bram schreef:
-
Diederik
- Geregistreerd lid
1 jaar maar heb ik kunnen genieten van het rijden in een volle turbo, met mijn 900 SE Turbo uit 1983.
Al ruim een jaar rij ik nu in een 900LPT aero uit 1993.
Lekkere auto en redelijk snel in tussenacceleraties.
MAAR, de kick van de volle turbo, het turbo gat, de duw in de rug,
van 80 naar 180 in z´n 5, dat mis ik nog iedere dag.
Er komt dus een dag dat mijn LPT gaat geupgrade worden naar een HPT.
Wanneer? Dat ligt aan mijn bonussen en die zijn sinds 1,5 jaar niet om over naar huis te schrijven.
Al ruim een jaar rij ik nu in een 900LPT aero uit 1993.
Lekkere auto en redelijk snel in tussenacceleraties.
MAAR, de kick van de volle turbo, het turbo gat, de duw in de rug,
van 80 naar 180 in z´n 5, dat mis ik nog iedere dag.
Er komt dus een dag dat mijn LPT gaat geupgrade worden naar een HPT.
Wanneer? Dat ligt aan mijn bonussen en die zijn sinds 1,5 jaar niet om over naar huis te schrijven.
-
Maarten
- Lid van verdienste
Het is meer twijfelJoshua schreef:Maarten, ...proef ik hier een lichtelijke irritatie??
Als je de NG900 niet gezien of gehoord hebt, is de ironie ook minder duidelijk: er zit een spoilerpakket op waarmee ik regelmatig de grond raak en de open racedempers maken een enorme herrie bij volgas. Eigenlijk ben ik niet meer dan een veredelde riceracer
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Een intercooler van Elferink o.i.d. hoeft niet duur te zijn en is in principe al 50% van de vermogensvermeerderende operatie LPT>FPT.
Om eerlijk te zijn - ik weet niet of ik zelf de moeite zou nemen om de APC met de hele kabelboom etc. te retrofitten (ook dat is trouwens niet duur). Met een andere uitlaat, brandstofdrukregelaar en wastegate actuator kan de turbodruk al veilig een flink eind omhoog (Trent Saab gaat tot 1,1 bar in combinatie met hun intercooler fan...) en dan zit je al op of iets over het vermogen van een T16.
Wil je echt een flink stuk verder gaan dan is een APC retrofit wel aan te bevelen. Bij het heel erg serieuze werk wordt die er trouwens weer net zo makkelijk uitgekiept... (maar dan kom je niet om eenrollentestbanksessie met herprogrammering van de brandstofcomputer, grotere injectors, speciale turbo's, nokkenassen, intercoolers etc. heen). Bij zulke auto's vertrouw je liever niet meer op de -beperkte- capaciteiten van het systeem om 'high speed knock' te detecteren, maar stel je de zaak dusdanig af dat het helemaal niet meer voorkomt. (Noot: dit geldt specifiek NIET voor latere, 'intelligentere' als Trionic. Die zijn eigenlijk altijd beter dan een manuele turbodrukregeling).
Om eerlijk te zijn - ik weet niet of ik zelf de moeite zou nemen om de APC met de hele kabelboom etc. te retrofitten (ook dat is trouwens niet duur). Met een andere uitlaat, brandstofdrukregelaar en wastegate actuator kan de turbodruk al veilig een flink eind omhoog (Trent Saab gaat tot 1,1 bar in combinatie met hun intercooler fan...) en dan zit je al op of iets over het vermogen van een T16.
Wil je echt een flink stuk verder gaan dan is een APC retrofit wel aan te bevelen. Bij het heel erg serieuze werk wordt die er trouwens weer net zo makkelijk uitgekiept... (maar dan kom je niet om eenrollentestbanksessie met herprogrammering van de brandstofcomputer, grotere injectors, speciale turbo's, nokkenassen, intercoolers etc. heen). Bij zulke auto's vertrouw je liever niet meer op de -beperkte- capaciteiten van het systeem om 'high speed knock' te detecteren, maar stel je de zaak dusdanig af dat het helemaal niet meer voorkomt. (Noot: dit geldt specifiek NIET voor latere, 'intelligentere' als Trionic. Die zijn eigenlijk altijd beter dan een manuele turbodrukregeling).
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Hoor ik niet al een lager in mijn versnellingsbak? Houden de tandwielen van de derde versnelling het (c900)? Is de rijstrook breed genoeg om het plotseling een meter naar links of naar rechts gaan van de auto op te vangen (NG900)??Maarten schreef:Het is meer twijfelJoshua schreef:Maarten, ...proef ik hier een lichtelijke irritatie??. Laat ik me uitdagen?? Of blijf ik als een verstandige Saabrijder gewoon rustig rijden??
-
John
- Geregistreerd lid
Bij mijn cabrio ben ik bezig de APC aan te passen. Ook komt er een andere benzinedrukregelaar op. Kost in totaal nog geen 30 Euro en hij zal van 175 pk naar ongeveer 200 tot 210 pk gaan.