Saab 96 van Renkhuis

1967-1980
Plaats reactie
Renkhuis
Donateur
Donateur

Re: Saab 96 van Renkhuis

Bericht door Renkhuis » wo 29 nov, 2017 11:15

Als gevolg van mijn eeuwige twijfel en gebrek aan kennis :oops: graag tips / opmerkingen

Rob

Renkhuis
Donateur
Donateur

Bericht door Renkhuis » wo 29 nov, 2017 21:08

Oké bedankt

Eerst mijn andere uitlaat plaatsen en dan nog maar eens proberen

Rob

ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ROSIER » za 02 dec, 2017 8:17

Weet niet of het veel uitmaakte maar volgens mij moet je afstellen op 800 toeren...

Renkhuis
Donateur
Donateur

Bericht door Renkhuis » za 02 dec, 2017 10:48

Ja zal ik ook gaan proberen, ik dacht dat ik ergens had gelezen dat het tussen de 500 en 800 toeren was.

Gr Rob

Renkhuis
Donateur
Donateur

Bericht door Renkhuis » za 02 dec, 2017 20:06

App1 schreef:de totale mechanische vervroeging meten en afstellen bij 3500 rpm is beter,streepje van 32 graden op poulie zetten. Daarna stationair kijken of het uitkomt dan weet je of je ontsteking in orde is. daarna vacuumslangetje aansluiten op vauumvervroeger en nogmaals 3500 rpm en kijken hoeveel hij totaal vervroegd.
Bedankt voor de tip maar ik ben bang dat dit een beetje boven mijn pet gaat het zal wel simpel zijn maar ik ben slechts een knutselaar.
Maar zoals altijd kom er uiteindelijk wel uit en zal de ontsteking netjes op tijd staan.

Gr Rob

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 03 dec, 2017 1:09

Nee, rob gewoon doen wat app zegt. :D
Als je stroboscoop lamp hebt en je gaat kijken wat er gebeurt, ga je het vanzelf snappen :wink:

1 tip, zet wel een krasje op de ontstekings voet voor je gaat verdraaien, dan kun je hem altijd weer terug zetten zoals die stond.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 30 mar, 2025 21:25

Renkhuis schreef:Vandaag de radiator en het hele koelsysteem volgegoten met kokend water en twee opgeloste vaatwas tabletten dit een middag laten weken en toen goed doorgespoeld.

Nu kwam er dus wel een hoop troep en bruin water uit.

Kan ik ook weer afvinken.

Dit onder het mom van lekker belangrijk. :wink:

Groet Rob
Was toch ook één van de eerste dingetjes die ik deed. Tuinslang erop en dan goed doorspoelen. Kwam heel wat troep uit.

bruises
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: APK Afkeur wiellager vervangen

Bericht door bruises » do 26 jun, 2025 13:27

Ben nou al een tijdje aan het kl@ten maar lukt me niet om de keerring eruit te krijgen......het zit al een jaartje of 55 op zn plek geloof ik, dus zou kunnen zijn dat de keerring vastgekoekt zit, maar hoeveel kracht kan ik zetten? en tik je de keerring eruit door de schroevendraaier door het asgat te steken of gebruik je de schroevendraaier als hefboom van deze kant van de foto?
Renkhuis schreef:
vr 21 sep, 2012 13:14
Daarna keerring. segerring, en de lagers er met een schroevendraaier er uit getikt.

AfbeeldingAfbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 26 jun, 2025 14:03

Er is een speciale tang voor, grijpt in de gaatjes van de borgring/circlip.

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 26 jun, 2025 14:17

Is wel een onmisbaar ding. Als je zoiets koopt: sommige van die ringen moet je samenknijpen om eruit te halen/terug te plaatsen (de ringen die ergens in zitten - zoals op de foto. Andere ringen moet je juist spreiden. (Die zitten aan de buitenkant van iets). Zorg voor een tang die beide bewegingen kan maken of koop twee tangen die of de ene of de andere functie heeft.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 26 jun, 2025 15:57

bruises schreef:
do 26 jun, 2025 13:27
... lukt me niet om de keerring eruit te krijgen......
Zoals ik het begrijp gaat het niet over de circlips, maar over de keerring. :)
bruises schreef:
do 26 jun, 2025 13:27
...maar hoeveel kracht kan ik zetten? en tik je de keerring eruit door de schroevendraaier door het asgat te steken of gebruik je de schroevendraaier als hefboom van deze kant van de foto?
Alle manieren zijn goed (de oude keerring ga je toch niet meer gebruiken), zolang je maar de wand van het asgat niet beschadigd. :) Een schroevendraaier als hefboom gebruiken is wel het makkelijkst.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 26 jun, 2025 16:04

Ow, ja, die wrik je er uit met een stevige schroevendraaier.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » do 26 jun, 2025 17:51

Of schroefje erin draaien. Kun je de keerring eruit trekken.

bruises
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door bruises » do 26 jun, 2025 20:42

lukte me niet om met alleen schroevendraaier eronder en dan op de andere kant van de cirkel kracht zetten. dus even een stuk hout aan de andere kant van de trommel geklemd en daar een houtdraadbout in gedraaid met de kop in het midden van de keerring. dus hefboom ietsje groter. daarmee lukte het wel. dank voor de tips
circlips kwamen er zonder problemen uit met een punttang inderdaad

Plaats reactie