Rob
Saab 96 van Renkhuis
-
Renkhuis
- Donateur

Re: Saab 96 van Renkhuis
Als gevolg van mijn eeuwige twijfel en gebrek aan kennis
graag tips / opmerkingen
Rob
Rob
-
Renkhuis
- Donateur

Oké bedankt
Eerst mijn andere uitlaat plaatsen en dan nog maar eens proberen
Rob
Eerst mijn andere uitlaat plaatsen en dan nog maar eens proberen
Rob
-
ROSIER
- Donateur (2x)

Weet niet of het veel uitmaakte maar volgens mij moet je afstellen op 800 toeren...
-
Renkhuis
- Donateur

Ja zal ik ook gaan proberen, ik dacht dat ik ergens had gelezen dat het tussen de 500 en 800 toeren was.
Gr Rob
Gr Rob
-
Renkhuis
- Donateur

Bedankt voor de tip maar ik ben bang dat dit een beetje boven mijn pet gaat het zal wel simpel zijn maar ik ben slechts een knutselaar.App1 schreef:de totale mechanische vervroeging meten en afstellen bij 3500 rpm is beter,streepje van 32 graden op poulie zetten. Daarna stationair kijken of het uitkomt dan weet je of je ontsteking in orde is. daarna vacuumslangetje aansluiten op vauumvervroeger en nogmaals 3500 rpm en kijken hoeveel hij totaal vervroegd.
Maar zoals altijd kom er uiteindelijk wel uit en zal de ontsteking netjes op tijd staan.
Gr Rob
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Nee, rob gewoon doen wat app zegt.
Als je stroboscoop lamp hebt en je gaat kijken wat er gebeurt, ga je het vanzelf snappen
1 tip, zet wel een krasje op de ontstekings voet voor je gaat verdraaien, dan kun je hem altijd weer terug zetten zoals die stond.
Als je stroboscoop lamp hebt en je gaat kijken wat er gebeurt, ga je het vanzelf snappen
1 tip, zet wel een krasje op de ontstekings voet voor je gaat verdraaien, dan kun je hem altijd weer terug zetten zoals die stond.
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Was toch ook één van de eerste dingetjes die ik deed. Tuinslang erop en dan goed doorspoelen. Kwam heel wat troep uit.Renkhuis schreef:Vandaag de radiator en het hele koelsysteem volgegoten met kokend water en twee opgeloste vaatwas tabletten dit een middag laten weken en toen goed doorgespoeld.
Nu kwam er dus wel een hoop troep en bruin water uit.
Kan ik ook weer afvinken.
Dit onder het mom van lekker belangrijk.![]()
Groet Rob
-
bruises
- Donateur (2x)

Re: APK Afkeur wiellager vervangen
Ben nou al een tijdje aan het kl@ten maar lukt me niet om de keerring eruit te krijgen......het zit al een jaartje of 55 op zn plek geloof ik, dus zou kunnen zijn dat de keerring vastgekoekt zit, maar hoeveel kracht kan ik zetten? en tik je de keerring eruit door de schroevendraaier door het asgat te steken of gebruik je de schroevendraaier als hefboom van deze kant van de foto?
Renkhuis schreef: ↑vr 21 sep, 2012 13:14Daarna keerring. segerring, en de lagers er met een schroevendraaier er uit getikt.
![]()
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Er is een speciale tang voor, grijpt in de gaatjes van de borgring/circlip.

-
MvR
- Geregistreerd lid
Is wel een onmisbaar ding. Als je zoiets koopt: sommige van die ringen moet je samenknijpen om eruit te halen/terug te plaatsen (de ringen die ergens in zitten - zoals op de foto. Andere ringen moet je juist spreiden. (Die zitten aan de buitenkant van iets). Zorg voor een tang die beide bewegingen kan maken of koop twee tangen die of de ene of de andere functie heeft.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Zoals ik het begrijp gaat het niet over de circlips, maar over de keerring.bruises schreef: ↑do 26 jun, 2025 13:27... lukt me niet om de keerring eruit te krijgen......
Alle manieren zijn goed (de oude keerring ga je toch niet meer gebruiken), zolang je maar de wand van het asgat niet beschadigd.bruises schreef: ↑do 26 jun, 2025 13:27...maar hoeveel kracht kan ik zetten? en tik je de keerring eruit door de schroevendraaier door het asgat te steken of gebruik je de schroevendraaier als hefboom van deze kant van de foto?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ow, ja, die wrik je er uit met een stevige schroevendraaier.
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Of schroefje erin draaien. Kun je de keerring eruit trekken.
-
bruises
- Donateur (2x)

lukte me niet om met alleen schroevendraaier eronder en dan op de andere kant van de cirkel kracht zetten. dus even een stuk hout aan de andere kant van de trommel geklemd en daar een houtdraadbout in gedraaid met de kop in het midden van de keerring. dus hefboom ietsje groter. daarmee lukte het wel. dank voor de tips
circlips kwamen er zonder problemen uit met een punttang inderdaad
circlips kwamen er zonder problemen uit met een punttang inderdaad