turbo timer

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
tenhallers
Geregistreerd lid

turbo timer

Bericht door tenhallers » di 24 aug, 2004 16:40

In de middenconsole zitten twee zwarte doosjes
1 vermoedelijk voor het alarm met een groene en een rode led
en nr. 2 is een Fizz turbo timer.
Hiermee zou volgens mij de motor na verwijdering van contactsleutel nog 1, 3, of 5 minuten (instelbaar) stationair na moeten kunnen lopen.

Heef iemand hier ervaringen mee?
Ik heb begrepen dat de turbo's al jaren (sinds wanneer?) watergekoeld zijn geleverd en dat het "na laten lopen" voor een seconde of 20-30 nog wel zinvol zou kunnen zijn maar dat de noodzaak hiervan nog discutabel is...
Nu de gadget er toch al in zit leek het me wel zo aardig om het dan maar werkend te krijgen....
Heeft iemand hier een schema van (met de aanwijzing hoe ik zo'n schema moet lezen, zou dit als overduidelijke beginner :roll: graag eens leren)??

Groet,
Olivier

(900 16T cab. '88, Canadese import)

Maarten
Lid van verdienste

Re: turbo timer

Bericht door Maarten » di 24 aug, 2004 17:04

Is de vergrendeling van je versnellingsbak defect?
Normaal gesproken moet je de bak eerst in zijn achteruit zetten voordat je de sleutel uit het contactslot kan verwijderen.

Jouw '88 900T16 heeft een watergekoelde turbo. Het stationair laten draaien is hierbij minder noodzakelijk dan bij oliegekoelde turbo's. Toch is het aan te raden om na een felle rit de turbo even af te laten koelen. De olie kan anders gaan verkolen en een afzetting vormen op de as van de turbo.

Met een turbotimer heb ik geen ervaring. De auto laten staan met draaiende motor lijkt me diefstalgevoelig.

tenhallers
Geregistreerd lid

Bericht door tenhallers » di 24 aug, 2004 17:26

Dank voor je reactie, maar nee, gelukkig geen kapotte bak :)
Contact slot heeft waarschijnlijk al e.e.a. meegemaakt.
Sleutel zou je er als je zou willen in een andere positie van de bak uit kunnen halen.
Wellicht zou het dan alleen om de radiator fans kunnen gaan die je geforceerd met een timer zou door kunnen laten lopen?????

Olivier

hbende
Geregistreerd lid

Bericht door hbende » di 24 aug, 2004 21:57

Beste Olivier,

Hoe lang heb je deze auto al? Of komt deze recentelijk uit Hollandse rading?

groet,
Joop

tenhallers
Geregistreerd lid

Bericht door tenhallers » wo 25 aug, 2004 10:43

Recent uit Hollandsche Rading, klopt.

Plaats reactie