Zelfrijdende auto's: willen we dat wel?
-
verde900
- Donateur

Re: Zelfrijdende auto's: willen we dat wel?
Als dat autonome zo onder handbereik zou zijn op een openbare weg waarom zit er op een trein nog steeds een machinist? Een trein kan nergens heen behalve voor of achteruit en bij n noodsituatie heeft n machinist ook geen echte invloed meer.
Het autonome wordt naast serieus overschat ook iets dat alle alertheid zal wegnemen, waarom zelf nog nadenken of reageren? Waarom nog mensen opleiden? Kunstmatige intelligentie is toch slimmer en 24/7 beschikbaar, waar hebben we dan überhaupt nog mensen voor nodig? Die voegen op enig moment niets meer toe.
Het autonome wordt naast serieus overschat ook iets dat alle alertheid zal wegnemen, waarom zelf nog nadenken of reageren? Waarom nog mensen opleiden? Kunstmatige intelligentie is toch slimmer en 24/7 beschikbaar, waar hebben we dan überhaupt nog mensen voor nodig? Die voegen op enig moment niets meer toe.
-
edwardk
- Geregistreerd lid
We hebben denk ik niets te willen , we moeten gewoon met de meute mee denk ik, of we willen of niet.Zelfrijdende auto's: willen we dat wel?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Die is ook niet meer nodig, zit er alleen nog voor jouw gemoedsrust. In veel steden rijden al onbemande autonome metro's.verde900 schreef: ↑di 13 nov, 2018 8:32... waarom zit er op een trein nog steeds een machinist?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... ay_systems
(Ik zag gisteren toevallig nog een Rail Away van een trein in Schotland waar de machinist hoofdzakelijk helemaal niets deed.)
-
op
- Donateur (4x)

Wat wel zou kunnen is een aparte strook langs de snelweg met vangrails aan weerszijden waar je autonoom treintje kan rijden tot aan de volgende afslag. Kan je zelf tot aan die tijd wat anders gaan doen. Voor de afslag is er een signaal en moet je je handen weer aan het stuur doen. Doe je dat niet wordt je van de weg geleid de grindbak in. Als ze daar nou eens op inzetten.
Volledig autonoom op de openbare weg en al het verkeer wat wij nu hebben, is nog vele bruggen te ver.....
Volledig autonoom op de openbare weg en al het verkeer wat wij nu hebben, is nog vele bruggen te ver.....
-
verde900
- Donateur

Ik ben met je eens dat met n psychologische test zo nu en dan het op de weg lekker op zou schonen.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Goed, een zelfrijdende Tesla (of eigenlijk maakt het niet uit welk merk), rijdt in Amsterdam Centrum, er rijden 'tig fietsen langer door vanuit de 3 andere richtingen dan dat de Tesla komt, en de de Tesla heeft dus groen. Verder steken er zo nu en dan nog wat voetgangers over die het gedrag van de fietsers volgen, mede omdat de oversteekverlichting voor voetgangers deels is uitgevallen door een storing. Wat gaat die Tesla doen dan?
Verder denk ik dat het voor de mens belangrijk is om zowel een schuldige persoon aan te kunnen wijzen, alsmede de mogelijkheid te hebben om diens handelswijze te kunnen vergeven. Een machine of computer kun je niet vergeven. Zelfs een verklaring van diens programmeur of een excuusbrief schieten dan te kort. Volgens mij is het zelf minder van belang of het dan gaat om blikschade, persoonlijk letsel of overlijden.
Dat is een groot verschil met autonome wapensystemen, waarvan men begrijpt dat deze als oorlogsmaterieel worden ingezet en als doel hebben om dood en verderf te zaaien. Dan kunnen een leider, een leger of een hele natie verwijten worden gemaakt.
Nog erger wordt het, als zelfrijdende auto's die 24/7 aan netwerken zijn gekoppeld, kunnen worden gaan ingezet door kriminelen of terroristen. Niet alleen afzonderlijk, maar ook nog als formatie of op tientallen locaties tegelijk. Je kunt daar stad of samenleving aardig mee ontwrichten. En je hoeft niet eens meer jarenlang afzonderlijk operende cellen te organiseren en fasciliteren. Alles kan de extremische leiding vanaf elders op de aardkloot regelen. Je hebt niet eens veel medestanders nodig, je moet vooral gek zijn.
Zelfs een stille tocht voor durf niemand meer te lopen ...
Een beetje als 'Christine', maar dan tot de macht x.
Verder denk ik dat het voor de mens belangrijk is om zowel een schuldige persoon aan te kunnen wijzen, alsmede de mogelijkheid te hebben om diens handelswijze te kunnen vergeven. Een machine of computer kun je niet vergeven. Zelfs een verklaring van diens programmeur of een excuusbrief schieten dan te kort. Volgens mij is het zelf minder van belang of het dan gaat om blikschade, persoonlijk letsel of overlijden.
Dat is een groot verschil met autonome wapensystemen, waarvan men begrijpt dat deze als oorlogsmaterieel worden ingezet en als doel hebben om dood en verderf te zaaien. Dan kunnen een leider, een leger of een hele natie verwijten worden gemaakt.
Nog erger wordt het, als zelfrijdende auto's die 24/7 aan netwerken zijn gekoppeld, kunnen worden gaan ingezet door kriminelen of terroristen. Niet alleen afzonderlijk, maar ook nog als formatie of op tientallen locaties tegelijk. Je kunt daar stad of samenleving aardig mee ontwrichten. En je hoeft niet eens meer jarenlang afzonderlijk operende cellen te organiseren en fasciliteren. Alles kan de extremische leiding vanaf elders op de aardkloot regelen. Je hebt niet eens veel medestanders nodig, je moet vooral gek zijn.
Zelfs een stille tocht voor durf niemand meer te lopen ...
Een beetje als 'Christine', maar dan tot de macht x.
-
verde900
- Donateur

Om idd wat mogelijkheden te benoemen...
Het uit handen geven van de regie kent absoluut de nodige gevaren
Het uit handen geven van de regie kent absoluut de nodige gevaren
-
edwardk
- Geregistreerd lid
t"is dus bij lange na niet zo zaligmakend als men nu doet geloven met zelfrijdende auto's.
-
bruises
- Donateur (2x)

"martinphili schreef: ↑ma 12 nov, 2018 14:28dit voorbeeld wordt niet alleen aangehaald als het over zelfrijdende auto's gaat. Deze kwestie speelt immers bij iedere techniek waarbij machines / computers een rol wordt aangemeten die daarvóór het monopolie van de mens zelf was.
Het gaat mij er niet om of deze discussie ook bij andere technologische vernieuwing wordt gevoerd. Waar het mij om gaat is dat de techniek kennelijk aan andere ethische normen moet voldoen dan de mens
een mens is tijdens het rij-examen nog nooit gevraagd wat diegene zou doen als hij/zij moest kiezen tussen een oma of moeder met kind aan te rijden? Dus waarom zou technologie deze vraag wel a priori moeten beantwoorden om geacht te worden aan het verkeer deel te nemen
En of ik ooit wel of niet bij een ongeluk met zwaar letsel betrokken ben geweest (wat trouwens zo is) lijkt me niet echt ter zake doende. In de argumentatieleer wordt dat een ad-hominem genoemd en degene die het gebruikt wordt geacht de discussie niet op inhoudelijke argumenten te kunnen voeren
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Nou, dan stop ik er maar mee.
-
verde900
- Donateur

Volgens mij bedoelde hij dat n menselijke debiel zonder bijzondere inzichten zomaar n rijbewijs kan halen en dat aan kunstmatige intelligentie ineens wel eisen gesteld worden...
-
op
- Donateur (4x)

Bij dat soort omstandigheden zegt die zelfrijdende auto natuurlijk dat je weer lekker zelf mag sturen.
-
millerman
- Donateur (3x)

Om die reden gebruiken ze ook veel meer dan alleen camera's, zoals een radar en lidar.
-
Pisang
- Donateur

Ik maak ondermeer op basis van de hier genoemde argumenten de volgende voorlopige conclusie.
Dat er fouten in systemen kunnen zitten is zeker waar. Maar op zeker moment zullen metingen uitwijzen dat met automatisch rijdende auto's minder ongevallen met letsel ontstaan dan momenteel. Al was het alleen maar omdat snelheidsverschillen minder groot zullen zijn. In mondiaal opzicht alleen maar voordelen.
Hakken in het zand zetten komt voort uit behoefte aan zelfbeschikking. Heel begrijpelijk, maar aan jouw zelfbeschikking heb je weinig als bijvoorbeeld een achterligger de aandacht even op z'n iphone richt terwijl jij een noodstop maakt.
Dat er fouten in systemen kunnen zitten is zeker waar. Maar op zeker moment zullen metingen uitwijzen dat met automatisch rijdende auto's minder ongevallen met letsel ontstaan dan momenteel. Al was het alleen maar omdat snelheidsverschillen minder groot zullen zijn. In mondiaal opzicht alleen maar voordelen.
Hakken in het zand zetten komt voort uit behoefte aan zelfbeschikking. Heel begrijpelijk, maar aan jouw zelfbeschikking heb je weinig als bijvoorbeeld een achterligger de aandacht even op z'n iphone richt terwijl jij een noodstop maakt.
-
verde900
- Donateur

"Het is beter voor je" heb ik vaker gehoord, een dergelijk voertuig kent een prijs die niet voor iedereen haalbaar zal zijn.
Omdat het "voor iedereen beter is" gaan iig alle oldtimers en technisch simpele en betaalbare auto's in de ban.
De noodzaak om auto's met een top van 250 + te moeten bouwen mis ik ook volledig, een elektrische auto houdt vandaag op met 150km/uur (E Golf, Ampera-E, i3 BMW)
Wat wel n voordeel kan zijn is dat vermogens en prestaties genivelleerd zullen moeten worden, meer vermogen heeft immers geen toegevoegde waarde meer...
Omdat het "voor iedereen beter is" gaan iig alle oldtimers en technisch simpele en betaalbare auto's in de ban.
De noodzaak om auto's met een top van 250 + te moeten bouwen mis ik ook volledig, een elektrische auto houdt vandaag op met 150km/uur (E Golf, Ampera-E, i3 BMW)
Wat wel n voordeel kan zijn is dat vermogens en prestaties genivelleerd zullen moeten worden, meer vermogen heeft immers geen toegevoegde waarde meer...