Zelfrijdende auto's: willen we dat wel?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Zelfrijdende auto's: willen we dat wel?

Bericht door op » wo 14 nov, 2018 21:19

verde900 schreef:
wo 14 nov, 2018 18:14
"
Omdat het "voor iedereen beter is" gaan iig alle oldtimers en technisch simpele en betaalbare auto's in de ban.
Dat alleen al is reden om tegen te zijn :mrgreen:

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 14 nov, 2018 21:27

Hoe weet zo'n zelfsturende auto nou dat-ie over 3 km plaatselijk zijn snelheid moet
aanpassen vanwege weersomstandigheden, zoals mist, ijzel of zware regenval?

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 14 nov, 2018 21:36

Tegenwoordig heeft iedereen het over AI artificial intelligence, dat complete bedrijfstakken zal veranderen. Dat roepen ze al tien jaar, en er wordt steeds weer een gevoel aangepraat dat je mee moet doen omdat je anders de boot mist, maar het gaat nergens over.

Computers kunnen niet meedenken met de mens, zie bijvoorbeeld dat als je en vakantie hebt geboekt, je na die vakantie steeds weer aanbiedingen voor die plek krijgt. Daar ben je toch net geweest? Ga je de volgende keer weer ergens anders naar toe.....

Dat is het resultaat van miljarden investering door Google, dat met dit soort targeting bakken en bakken met geld verdient.

Iets zegt mij dat ook als er veel geld naar toe gaat, en er heel veel mensen mee bezig zijn, het een doodlopende weg is. En dat de zelfrijzende auto nooit op grote schaal in ons dagelijks leven zal opduiken.

Nu de topvermogens en decadente SUV's uit de gratie raken, is het waarschijnlijk de nieuwste etalage van de autofabrikanten. Een paar snufjes komen in je nieuwe auto, nooit het hele pakket.
Je zal het ook op grote schaal moeten uitrollen, anders werkt het niet. Nederland is te klein bijvoorbeeld. Hoeveel mensen uit andere landen rijden hier wel niet en waar rijden we zelf wel niet allemaal naar toe?

Dussssszzz. :O:

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » do 15 nov, 2018 0:45

@op: je bent duidelijk niet de enige die er zo over denkt:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... t-meemaken

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 15 nov, 2018 8:45

Vergeet het dus maar...
Onuitroeibaar individualisme maakt het n onmogelijk in te vullen "wens".

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 15 nov, 2018 12:05

Hij noemt het het Holborn-probleem, naar het metrostation Holborn in Londen, waar tijdens de spits forensen massaal de weg oversteken. "Als er een mens voor een auto gaat staan, dan moet hij wel stoppen. Zelfrijdende auto's komen op die manier nooit van hun plek op drukke kruispunten."
Een typisch voorbeeld van een situatie eruit lichten om vervolgens het hele concept als totaal onuitvoerbaar neer te zetten. Op deze wijze zijn nog nooit oorlogen gewonnen, of laaggelegen gebieden tegen overstromingen beschermd - mind you.

Als deze verkeerssituatie die zich op specifieke (maar niet perse zeldzame) locaties afspeelt, dan zijn we als mens inventief genoeg om daar oplossingen bij te bedenken, en die zijn echt niet revolutionair of kostbaar. Sterker, die bestaan gewoon in de praktijk. De zelf rijdende auto is er inderdaad niet morgen, of overmorgen. Maar uiteindelijk komt ie er. En dat zal ook gepaard gaan met ongelukken.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 15 nov, 2018 12:15

Zonder acceptatie zie ik het niet gebeuren en afdwingen zie ik niet gebeuren.
Mensen zijn nu eenmaal individualistisch..
Kijk hier op het forum maar, allemaal vol van die "ouwe zooi"

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 15 nov, 2018 13:16

Recalcitrant tot je laatste snik, begin je nog sympathiek te vinden...

Pisang
Donateur
Donateur

Bericht door Pisang » do 15 nov, 2018 15:01

Nou ja, computers verzuren in elk geval niet bij het verouderen :wink:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 15 nov, 2018 15:52

:offtopic: @App1: Windows XP schijnt stabieler te zijn dan 7,8 en 10. Maar aangezien onderhoud en support gestopt zijn voor XP, denk ik dat je NT bedoeld dat mogelijk nog wel betaald ondersteund wordt. Veel zullen over zijn op 7, denk ik. Win 8 en 10 schijnen minder stabiel te zijn. Oudere systemen zijn overigens nog steeds goed te beveiligen. Firewalls en anti-virussoftware hoeft immers niet op clients te draaien.

Ik verwacht dat zelfrijdende auto's gestaag integreren in de handmatig bediende samenleving. Keuzevrijheid is ook belangrijk. Ik vraag me af of een zelfrijdend busje met ouderen, onder hetzelfde vergrootglas komt te staan als het in aanrijding met een trein komt, zoals met die kleuterschoolbakfiets. Misschien moet ook eens onderzocht worden hoeveel aanrijdingen niet zijn onstaan door menselijk falen. Misschien zien we de cijfers als gevolg man menselijk falen dan iets positiever.
In heel was situaties zal een computer het niet beter doen dan de mens zoals bij plotslinge gebeurtenissen waarbij snelheid en massa dicteren hoe iets afloopt.

Ik heb in ieder geval een gruwelijke hekel aan Volvo's automatisch omschakelen van dim-/grootlicht. Het handmatige systeem waarbij oplettende bestuurders elkaar bij bochten en heuvels seinen of tijdig terug naar dimlicht wordt gegaan door een van beide zodat de ander dan ook terugschakelt werkt veel beter. Moderne Volvo's zijn gewoon steevast te laat. Er zijn überhaupt veel moderne auto's met irritant felle dimlichten. Er bestaat geen inspraakprocedure voor negatieve ervaringen van ander bestuurders.

Camera's zijn niet instaat om bij veranderende lichtintensiteit goed beeld te blijven geven. Onze ogen passen zich beter aan. Ik zie anders dan combinatie met infraroodtechniek geen optimalisatie plaats vinden. Maar het toevoegen van al die technische kunstjes aan auto heeft per definitie ook meer stroom nodig. Dus dat gaat ten koste van actieradius en milieu. Geen doordacht concept, wat dat betreft.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 15 nov, 2018 16:13

Als je ondertussen gewoon kunt werken in je auto, maakt het niet uit dat je 5 minuten langer over je ritje doet. Kun je mooi op 100km/u rijden. Dan is die kortere actieradius geen issue meer. En t.a.v. nachtvisie: lidar en radar, zoals ik hierboven schreef.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 15 nov, 2018 17:44

😱 ben jij op jouw leeftijd nog steeds aan de borst?

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » do 15 nov, 2018 22:16

Bosch heeft onderzoek gedaan naar de animo voor zelfrijdende auto's onder Nederlanders.
Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten kijkt nog steeds met argwaan
naar de zelfrijdende auto. Als Nederlanders dan toch het stuur moeten loslaten, doen ze dat
bij voorkeur alleen bij rij-ondersteunende taken, zoals parkeren of filerijden.
Bron: https://www.automobielmanagement.nl/nie ... nders.html

Tegelijkertijd ziet TomTom de zelfrijdende auto nou juist als een nieuw speerpunt:
https://www.trouw.nl/home/tomtoms-nieuw ... a4fe6a102/

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 15 nov, 2018 22:46

Die willen idd zoveel mogelijk boten tegelijk missen..

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » do 15 nov, 2018 22:53

Ik denk dat ze de bedrijfsnaam moeten aanpassen.... geen TomTom.... maar StomStom...... :D

Plaats reactie