Remlicht en Dimlicht storing

1984-1997
odin1899
Donateur
Donateur

Re: Remlicht en Dimlicht storing

Bericht door odin1899 » wo 24 jul, 2019 15:13

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » do 25 jul, 2019 19:16

Een leuke sluimerstoring daar zit ik net op te wachten. Hij is gelast aan 1 kant in de achterste wielkast en daar loopt geen bekabeling. En de beide "vleugels" onder aan de kont. De bekabeling loopt daar wel maar veel verder naar boven/hoger.

Ik gok dan ook maar op de pedaalschakelaar, toen ik er een beetje mee rommelde en de stekker er nog eens goed op drukte werd het beter, maar over is het niet. Zijn die schakelaars nog nieuw te krijgen eigenlijk? Ik vrees het ergste. Iets universeels dat hetzelfde doet en tevens precies in die beugel past wellicht? Is een plastic bajonetsluiting trouwens dus ze zijn best makkelijk te vervangen.

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » do 25 jul, 2019 19:22

Sorry Odin, ik had je post niet gezien want het was al opgeschoven naar de volgende pagina. Maar zeer goed, daar ga ik er gelijk 4 van halen - voor elke 9000 en de 900.

Erg goede tip, die Ome Skruvat heeft nog wel es wat. Dan laat ik ook meteen maar een nieuwe benzinepomp aanrukken als ik er toch aan het shoppen ben.

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » wo 23 okt, 2019 15:36

Ik heb de remlichtschakelaar na het nodige gepruts verwisseld met die van de sloper. Helaas nog precies hetzelfde gedrag, soms werken de remlichten en vaak niet. Ik weet niet maar 2 remlichtschakelaars die niet fris meer zijn? De sloper was ook een 97'er, precies dezelfde onderdelen.

Het komt op me over als een slecht kontakt ergens, maar waar? De witte relaisbak bij de antenne ook al gewisseld met die van de sloper, hielp ook niks.

Ik kan de originele niet meer terug zetten, 1 van de plastic buigclips is afgebroken zodat hij niet meer op zijn plaats blijft zitten. Het enige wat ik nu nog kan doen is het hele setje voor en achter wisselen met de automaat want die werkt altijd. Maar als ik die schakelaar ook sloop heb ik niks meer (en dat is niet onwaarschijnlijk met oud plastic).

Waar en hoe moet ik meten om vast te kunnen stellen waar het probleem zich bevindt en kan ik dat doen als enige aanwezige persoon?

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » za 28 nov, 2020 17:56

Helaas zijn de remlichten er weer mee uitgescheden. Dat is gevaarlijk in de donkere winter en moet zo snel mogelijk verholpen worden.

Het witte relayblok in de kofferbak onder antenne gewisseld, niks. De remlichtschakelaar bekeken, niks te zien. Gewisseld met een CC-schakelaar die er trouwens ook al op zat bij wijze van kennelijk, maar helaas. Kun je zomaar CC pedaalschakelaars wisselen met remlicht? Zo zat het er wel op, 4350443. Staat ook zo in EPC.Twee dezelfde schakelaars. Als ik er een andere op zet en pulk wat met het bewegende deel, moet dan de indicator op het dash uitgaan als het aan de remlichtschakelaar ligt?

Nu staat er in de zekeringtabel op nr 24 een 15A remlichtzekering. Het handschoenenkastje moet er dan eerst uit, vervelend klusje om te moeten doen als daarna blijkt dat er niks met die zekering aan de hand is.

Wat zie ik hier over het hoofd?

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » za 28 nov, 2020 18:48

Ik heb net gemeten op de aansluitingspunten van de losgehaalde schakelaar en hij geeft uitslag: 8.25 V bij het naar buiten schuiven van het pootje wat op het pedaal rust, 0.00 bij ingedrukt. Twee afzonderlijke schakelaars doen dat op dezelfde manier. Dan lijkt het de zekering niet te zijn want anders had er geen stroom op gestaan. De schakelaar zelf lijkt het dan ook niet te zijn want die geeft immers uitslag.

Dat alle remlampjes in zowel het hooggemonteerde achterlicht als in de reguliere achterlichten op precies hetzelfde moment doorgebrand zijn maar verder geen enkel ander lampje lijkt me ook niet zo waarschijnlijk en bovendien gaat de dashindicator niet uit. De witte relaybox onder de antenne is al gewisseld en geeft geen verschil. Maar wat is het dan wel?

Waar komen die draden van de schakelaar op uit? Een witte en een oranje, wellicht dat het resulterende stroompje ergens niet aankomt zodat het systeem denkt dat er geen stroompje is en dus de remlichten niet werken en het dash blijft branden?

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » za 28 nov, 2020 20:17

Noe brekt mien de klompe!

Wat ik aanzag voor de remlichtschakelaar is in werkelijkheid de tweede CC schakelaar, de rechter. Dat verklaart idd het gelijke onderdeelnr en het plaatje in EPC.

De echte remlichtschakelaar zit verder naar achteren, in het midden van de pedalencombi, schuin naar beneden gericht, pakt het laatste stukje rempedaal, bijna op het scharnierpunt - 9505462. Ik zag hem zitten op het pedalensetje van een uit elkaar gehaalde sloper. Goed, die zal ik morgen eens nader onderzoeken op stroom.

Voor niks de 2e CC-schakelaar gesloopt dus (1 van de onderste 2 fixatieclipjes afgebroken).

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » zo 29 nov, 2020 19:15

Zie er uiteraard niks aan. Meten lukt niet, de stuurkolom zit in de weg. Hem er uit krijgen lukt om dezelfde reden niet. Om ruimte te maken moet zo goed als alles rondom het stuurgedeelte er uit. Daar begin ik niet aan, vooral niet omdat ik niet weet of het de schakelaar wel is. Ik pas zelf ook niet in de voetruimte, geen bewegingsvrijheid, licht valt steeds om etc. Iets ergens uit slopen lukt wel, maar om het weer werkend terug te zetten is een ander verhaal. Vooral als het iets niet-onbelangrijks als de stuurinrichting betreft. Allemaal borgringen en splitpennen, daar blijf ik liefst af als ik niet midden in een rit ineens met een los stuur in m'n handen wil zitten.

Heb maar wat contactspray op de stekker gespoten, hielp overigens niet. Het enige wat ik zelf nog kan doen is zekering 24 checken. Handschoenenkastje er uit.

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » zo 29 nov, 2020 19:51

Wat ik allang weer vergeten was is dat het handschoenenkastje er helemaal niet uit hoeft om een zekering te kunnen checken. Zou ook wel een beetje raar zijn geweest dus daar hadden die Zweden wel aan gedacht. Bij 1-airbag uitvoerigen zitten de zekeringen boven het kastje, bij 2-airbag uitvoerigen er onder. Was dus simpel te checken en de zekering is goed.

Heb vervolgens wat aan de remlichtschakelaar gerommeld, het bewegende deel wat geroteerd en op het mechanisme gecontroleerd. Hij klikt keurig en of het de nou de contactspray is die misschien even in moest werken, of het draaien van de contactas, maar het werkt weer, dwz 4 van de 5 keer. Schakelaar is gaar, oorzaak gevonden.

Ik zal kijken of de link van Odin nog werkt want dat deze schakelaar het eerdaags helemaal gaat opgeven ligt voor de hand. Er uit halen lukt wel maar daarna is ie gesloopt. Een nieuwe er in zetten moet kunnen zonder eerst alles rondom te verwijderen.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » zo 29 nov, 2020 19:56

Ik las jouw verhaal en sloeg aan het googlen, ik vond dit;
Dit ziet er niet super ingewikkeld uit lijkt me https://youtu.be/NAz4piypFOI

Ik heb het zelf overigens nog nooit geprobeerd, en ook een automaat heeft wat meer ruimte daar onder kan ik me voorstellen...

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » zo 29 nov, 2020 19:58

Oh en voor €11 heb je bij J&D een nieuwe schakelaar

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » ma 30 nov, 2020 1:54

Dat kan je wel zeggen idd dat een automaat meer ruimte heeft. Maar ook hier zie je de stuurstang schuin voorlangs het scharnierpunt van de pedalen lopen, en dat is precies waar je bij moet kunnen om hem er heel uit te kunnen krijgen. Er zitten plastic weerhaakjes aan de onderkant die je precies tegelijk moet indrukken om daarna de schakelaar rechtstandig er uit te kunnen trekken. Ik ben me goed bewust dat ik geen begenadigd klusser ben maar zelfs een saabmonteur zou weinig ruimte hebben. Op de kop er onder gaan liggen wat Odin noemde was geen succes, ook niet met het stuur in de bovenste positie en de rugleuning omlaag.

Denk dan ook dat het eenrichtingsverkeer is met die schakelaars, de clips afbreken en je pakt hem er zo uit maar daarna is hij ook onbruikbaar, ook als hij het probleem niet was. De nieuwe moet er ook een beetje schuin ingedrukt worden op de video, eerste de ene kant er in klikken den een beetje rechtop wrikken tot de andere er in klikt.... denk dan ook dat hem er heel uit halen niet kan zonder eerst van alles anders los te halen. Of een gokje wagen en een nieuwe klaar hebben liggen.

De link deed het nog en hij kostte 16,40 (met 20% korting on sale) met 9,90 verzendkosten dus ik heb er gelijk maar 4 besteld waarvan 1 voor de 900 (15,60 ook met 20%) - zonder remlichten geen APK. Plotseling konden de verzendkosten door 4 maar de reservebenzinepomp ben ik helaas vergeten anders hadden ze door 5 gekund. Een waar koopjesfestijn...

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » ma 07 dec, 2020 20:57

K*tzooi. Ze zijn gekomen, 3x9000 1x900. Ze zijn alle 4 exact gelijk en er is er niet een die lijkt op het EPC plaatje van de 900 remlichtschakelaar. In de verste verte niet.

De schakelaars voor de 9000 passen niet, dwz ze klikken zich niet vast. Gevolg is dat hij te hoog zit en de remlichten niet meer uitgaan. Ik had nog de schakelaar van de sloper, die zet zich wel vast en zal er dus ook niet meer heel af komen. Helaas is ook hier het schakelpootje te kort waardoor de remlichten niet meer uitgaan. "Opgelost" door een stukje dubbelgevouwen schroefklemring tussen het pootje en het rempedaal te prutsen om de afstand te verkleinen. Het werkt zolang het er tussen geprutste clipje er niet af valt, Dus zodra ze niet meer uitgaan weet ik wat het geval is.

Aanknijpen geen optie ivm de zeer beperkte ruimte. Bij het pogen ruimte te maken ook de laatste CC schakelaar links gesloopt, vastzetclip afgebroken. Ik hoop dat ze nog ergens heel te krijgen zijn OF dat ze nog met tie-wraps vast te zetten zijn want anders is het ook bye bye CC.

Fijne koop maar niet heus en het lijkt er op dat het rempedaal inmiddels te laag zit om nog goed contact met de schakelaar te kunnen maken. Raar. Maar als dat zo is was er met de inmiddels gesloopte originele remlichtschakelaar niks mis. Alhoewel die wel netjes op het pedaal zat maar misschien toch te ver weg mocht het pedaal op mysterieuze wijze gezakt zijn.

(nee klopt niet, ik heb de schakelaar getest door het contactpootje in en uit te schuiven, geen remlichten terwijl bij de nieuwe het licht meteen gaat branden tenzij je het pootje indrukt - gelukkig niet voor niks de originele schakelaar gesloopt bij het verwijderen, was al gaar)

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 07 dec, 2020 21:36

mvm9ck schreef:
ma 07 dec, 2020 20:57
...Helaas is ook hier het schakelpootje te kort ...
Je kunt het pootje uittrekken, na monteren drukt het rempedaal het pootje weer terug in tot de goede stand.
viewtopic.php?f=47&t=20164&p=461891

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » vr 11 dec, 2020 18:45

Nou dat werkt met CC schakelaars misschien zoals in het forumtopic waar je naar verwijst maar met remlicht schakelaars zeker niet. Het pootje is niet uit te trekken zonder de hele schakelaar te slopen.

Over slopen gesproken, mijn vriendin heeft geoefend met een nieuwe schakelaar in de bewaarde pedalenset van de sloper te drukken (jaja wie bewaart wat heeft wat) en zij krijgt hem wel degelijk goed vast te zitten. Op mijn vraag wat ze nou anders doet dan ik was het antwoord de hoeveelheid toegepast geweld - hem nog harder er in drukken dus kennelijk. Dat werkte goed want na de constatering dat hij idd goed vast zat is hij bij het er weer uit halen gesloopt - dit keer de bovenste clip afgebroken.

Ik laat lekker die sloperschakelaar er op zitten met dat stukje metaalband om het pedaaloppervalk te verhogen. Die schakelaar werkt uitstekend en klikt ook, die nieuwe niet. Komt over als de betere kwaliteit, al heeft hij 50.000 km meer geklikt dan wat er uit kwam en 300.000 km meer dan een nieuwe. Pootje is wel een beetje afgesleten, vandaar wellicht.

Plaats reactie