Druk koppeling is weg

1967-1984
Gebruikersavatar
PLemaire
Geregistreerd lid

Druk koppeling is weg

Bericht door PLemaire » zo 22 sep, 2019 18:04

Druk van de koppeling is weg, dat wil zeggen dat ik één seconde heb om te schakelen en weg te rijden.
Pedaal heeft in die seconde hooguit een kwart slag tegendruk.

Vraag is nu is dit de hoofd- of de hulpcilinder die de geest heeft gegeven?

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Re: Druk koppeling is weg

Bericht door Ruud 9.3 » zo 22 sep, 2019 19:18

Dat moet volgens mij haast wel de hoofdkoppeling cilinder zijn.
Aks het de hulp cilinder was dan zou er daar olie uit lekken.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Druk koppeling is weg

Bericht door turbopilot » zo 22 sep, 2019 19:25

Keer goed ontluchten vanaf de bakzijde

Doe dit op brinky methode ( met grote injectiespuit)
Of soms doe ik dit vanaf boven met een andere dop voorzien van autoventiel

Doet hij het dan even goed is het meestal de cylinder bij je pedaal

Kijk ook even of er geen lekkage is, bijvoorbeeld bij het slangetje bij de bak zijde
Of voor onder uit de bak bij het gaatje

Tip; vernieuw alles maar, de kans dat je de onderste cilinder lektrap op verkeerd moment wordt steeds groter

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid

Re: Druk koppeling is weg

Bericht door Raggare » ma 23 sep, 2019 9:41

PLemaire schreef:
zo 22 sep, 2019 18:04
Druk van de koppeling is weg, dat wil zeggen dat ik één seconde heb om te schakelen en weg te rijden.
Pedaal heeft in die seconde hooguit een kwart slag tegendruk.

Vraag is nu is dit de hoofd- of de hulpcilinder die de geest heeft gegeven?
We kunnen elkaar de hand geven. Die van mij begint ook kuren te vertonen. :|

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Druk koppeling is weg

Bericht door turbopilot » ma 23 sep, 2019 10:33

Je kunt geluk hebben, ik heb er ooit eens eentje zo vaak ontlucht dat hij zichzelf weer gerepareerd heeft :D

Maar over het algemeen is het ruk,

Haalde er laats 1 uit de stalling, goed weggezet jaartje stilgestaan en hulpla koppeling eruit

Tip, zorg dat je steek ring 13 bij je hebt, als je niks meer kunt, Kun je de ontluchtingsnippel even open laten staan.
En Kun je weer even schakelen
En dot 4 natuurlijk

Gebruikersavatar
PLemaire
Geregistreerd lid

Re: Druk koppeling is weg

Bericht door PLemaire » di 24 sep, 2019 8:40

Maar hoe kan je nu achterhalen of het de hulp- of de hoofdkoppeling is, die kapot is?

6 jaar geleden had ik ook een soort gelijk probleem met de koppeling.
Ik had toen nog wel druk (voldoende slag) op het pedaal alleen koppelde die na een paar seconden (druk liep weg)
Nu heb ik min of meer hetzelfde alleen is de slag bijna weg.

Ik heb toen de hoofdkoppeling (bij het pedaal) gerepareerd met een revisie-setje.
Je zou nu kunnen denken dat de hulpkoppeling aan de beurt is maar misschien is de revisie niet goed uitgevoerd.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Druk koppeling is weg

Bericht door turbopilot » di 24 sep, 2019 10:23

Post nr 3

Keer goed ontluchten , doet hij het dan even goed dan is het vrijwel zeker die bij het pedaal.
Lui ontluchten, draai de nippel onderin eens los en laat er ff iets uitlopen
Heb je gekeken of de slang lekt
Is het onder bij de bak nat

Cilinder bij pedaal vervangen is nog geen uurtje werk, dit getyp duurt langer :D

Maar als je die gaat repareren, komt er nieuwe olie in en dat is meestal de genadeklap voor de onderste als die niet meer fris is.

Probleem is al je de onderste eruit trap ben je langer bezig met wisselen

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid

Re: Druk koppeling is weg

Bericht door pinguin » do 26 sep, 2019 20:04

Mijn vermoeden, zou toch ook de hoofdkoppelingscilinder zijn, voor de oude types is er een revisieset voor de saab 96 en de nieuwere types past die van de 900.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Druk koppeling is weg

Bericht door reiernumans » vr 27 sep, 2019 10:30

Mijn eerste verdachte is ook de hoofdcilinder. Bij latere past inderdaad de cilinder van een 900, maar moet wel het vorkje van de 99 cilinder overgezet worden volgens mij.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Druk koppeling is weg

Bericht door turbopilot » vr 27 sep, 2019 12:14

Yep

Gebruikersavatar
PLemaire
Geregistreerd lid

Re: Druk koppeling is weg

Bericht door PLemaire » ma 28 okt, 2019 9:48

Hoofdkoppeling vervangen en alles is weer naar wens.
Revisiesetje van toen was niet van geweldige kwaliteit; cupje was gescheurd.

Gebruikersavatar
Bart M
Geregistreerd lid

Re: Druk koppeling is weg

Bericht door Bart M » za 02 nov, 2019 14:42

Jaarlijks de hydrauliek van de koppeling doorspoelen met verse remolie voorkomt een hoop problemen. Ik gebruik hiervoor graag een Easybleed van Gunson.
Gewoon ook even doen als je olie ververst. Dan is de rommel uit het systeem die slijtage veroorzaakt.

Voor de Master (hoofd) cilinder kan je een revisiesetje van een MGB gebruiken. De cupjes zijn hetzelfde.

Van de slave (hulp) cilinder past die van een C900. Tot 81 is een andere slavecilinder gemonteerd, maar het latere model past ook. In dit geval moet je ook het druklager vervangen.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Druk koppeling is weg

Bericht door turbopilot » za 02 nov, 2019 16:52

Ben het Helemaal met je eens , sterker de cylinder bij de drukgroep gewoon om de 50k vervangen/ reviseren

De versie met stalen (binned) cylinder is ruk, die gaat oxideren en dan goat het zwaar en trap je hem plotsklap zo maar lek

Gebruikersavatar
DaVinz
Geregistreerd lid

Re: Druk koppeling is weg

Bericht door DaVinz » di 16 jun, 2020 0:13

Heb het zelfde met mijn 1986 cabrio... zou het aan het zelfde kunnen liggen? Remmen zijn prima... paar keer nieuw vloeistof er in gedaan en ontlucht...

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Druk koppeling is weg

Bericht door reiernumans » do 18 jun, 2020 21:30

Dat zou kunnen. Hou er rekening mee dat als het koppelingscircuit al lange tijd geen frisse DOT4 gekregen heeft je hulpcilinder waarschijnlijk kort na het vervangen van de hoofdcilinder ook gaat. Mijn voorkeur zou het zijn om de hele zooi in één keer te vervangen (als je daar budget voor hebt natuurlijk).

Plaats reactie