geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
-
Guido900T
- Donateur (3x)

geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
Beste forummers,
Ik heb een nieuwe VSS alarm unit aangesloten, maar de 9000 herkent hem niet. Weet iemand wat de procedure is om hem aan te melden? Ik had hem gewoon ingeplugd maar de Tech 2 herkende hem niet. Het led lampje knipperde twee x per seconde. De tech heeft nu helemaal geen toegang meer tot de 9000 want ik kan ook de motor bijvoorbeeld niet meer uitlezen terwijl ik dat voorheen zonder probleem kon. De ecu betreft een stage I ecu waarbij de startblokkering is weggeflashed. De tech 2 doet het wel normaal op mijn 9.3, dus de communicatie tussen de ecu van de 9000 en de tech vindt nu niet plaats. Iemand een idee? Ecu loskoppelen en opnieuw aansluiten heb ik gedacht?
Ik heb een nieuwe VSS alarm unit aangesloten, maar de 9000 herkent hem niet. Weet iemand wat de procedure is om hem aan te melden? Ik had hem gewoon ingeplugd maar de Tech 2 herkende hem niet. Het led lampje knipperde twee x per seconde. De tech heeft nu helemaal geen toegang meer tot de 9000 want ik kan ook de motor bijvoorbeeld niet meer uitlezen terwijl ik dat voorheen zonder probleem kon. De ecu betreft een stage I ecu waarbij de startblokkering is weggeflashed. De tech 2 doet het wel normaal op mijn 9.3, dus de communicatie tussen de ecu van de 9000 en de tech vindt nu niet plaats. Iemand een idee? Ecu loskoppelen en opnieuw aansluiten heb ik gedacht?
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
Rademakers weet wellicht meer, kan me herinneren dat toen ik bij hem was met de 9000 hij ook een paar keer hoeft moeten aansluiten voor hij connectie kreeg, maar ik heb geen idee meer waar het in zat.
-
9323
- Donateur (2x)

Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
Heb je echt je hele kabelboom aangepast? Volgens mij is het nog niet zo eenvoudig, vss-alarm uit- en inbouwen...
Ik denk trouwens dat je vss moet aanzetten via trionicsuite - daarmee kun je de ECU programmeren. Als je wilt heb ik denk ik nog wel een ECU met vss liggen trouwens.
Qua connectie met tech2: kijk eens of de pinnetjes van de connector niet teruggedrukt zijn in de behuizing?
Ik denk trouwens dat je vss moet aanzetten via trionicsuite - daarmee kun je de ECU programmeren. Als je wilt heb ik denk ik nog wel een ECU met vss liggen trouwens.
Qua connectie met tech2: kijk eens of de pinnetjes van de connector niet teruggedrukt zijn in de behuizing?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
Geen idee of het van invloed is:
VSS heeft 2 versies. De EU-versie en de US-versie. De fobs werken op verschillende frequenties, 422 en 315 MHz, als ik de uitleg van forummer jansen goed onthouden heb.

VSS heeft 2 versies. De EU-versie en de US-versie. De fobs werken op verschillende frequenties, 422 en 315 MHz, als ik de uitleg van forummer jansen goed onthouden heb.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
Haha! nee, ik heb me onduidelijk uitgedrukt. Er zat al VSS in de auto maar de oude VSS control unit (het kastje) functioneerde niet meer goed. Ik heb dus alleen een nieuw (tweedehands) kastje gekocht en wil dat nu aansluiten.Heb je echt je hele kabelboom aangepast? Volgens mij is het nog niet zo eenvoudig, vss-alarm uit- en inbouwen
.VSS heeft 2 versies. De EU-versie en de US-versie.
Volgens mij zijn er zelfs 3 of 4 versies (blijkt uit de EPC), je hebt ook nog een versie voor de UK en nog een versie voor Australië, maar dat laatste weet ik niet zeker meer. Ik heb in ieder geval een kastje met exact hetzelfde nummer als eruit kwam. (Op een standaard VSS Ecu zit trouwens startblokkering, maar die is bij mij geflashed (weg) toen de stage 1 erop gezet is.
Ik zou willen weten hoe ik zo'n kastje dus opnieuw aanmeld maar ik krijg nu geen toegang meer tot de Ecu ( ik neem tenminste aan dat de communicatie met de tech via de Ecu loopt)
-
9323
- Donateur (2x)

Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
Check die stekker ff. En afstandsbediening pairen: probeer eens beide knoppen tien seconden ingedrukt te houden? Als ie dan stopt met knipperen gebeurt er wat.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
stekker zit goed en beide knoppen van de afstandsbediening indrukken heeft geen effect.
Ik heb net het oude kastje weer even aangesloten en hij staat op alarm (de alarmlichten begonnen direct te knipperen) Kon het echter niet uitzetten omdat het alarm niet meer reageert op de afstandsbediening. Ik vermoed dat ik daarom ook geen verbinding met de tech krijg... toch even een list verzinnen.. misschien toch even de ecu afkoppelen of de accu er even afgooien.. als ik de alarm control unit laat zitten, gaat het alarm echter weer af zodra ik de deur weer opendoe.. misschien afkoppelen met de deur open dan
Ik heb net het oude kastje weer even aangesloten en hij staat op alarm (de alarmlichten begonnen direct te knipperen) Kon het echter niet uitzetten omdat het alarm niet meer reageert op de afstandsbediening. Ik vermoed dat ik daarom ook geen verbinding met de tech krijg... toch even een list verzinnen.. misschien toch even de ecu afkoppelen of de accu er even afgooien.. als ik de alarm control unit laat zitten, gaat het alarm echter weer af zodra ik de deur weer opendoe.. misschien afkoppelen met de deur open dan
-
9000-95
- Donateur

Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
Lijkt erop dat je alarm gaar is. Als vss al is uit geprogrammeerd heb je het hele spul niet meer nodig lijkt me. Het alarm zal behalve de vss code naar de ecu ook de startmotor en brandstofpomp onderbreken, dat is simpel te omzeilen. Zie het Eagle verwijder topic, fabrieksalarm grijpt in op dezelfde punten. Dan kan het hele alarm eruit, afstandsbediening setje van twee tientjes inbouwen en klaar.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
Maar ik wil wel weer bij mijn ecu kunnen met de tech. Dat kan nu niet , ook al unplug ik het het alarmkastje. (De motor start gewoon). Hoe reset ik de boel? wat raad je aan? De ecu even loskoppelen? Of lost dat niks op?afstandsbediening setje van twee tientjes inbouwen en klaar.
-
odin1899
- Donateur

Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
Ik heb geen ervaring met koppelen van VSS alarmunit(s) en ECUs. Voor zover ik weet is de enige koppeling in de ECU. In ieder geval het 'VSS bitje/boolean waarde' (T5 Suite operatie om die weg te halen uit de ECU) en wellicht serienummer van de VSS unit ook geregistreerd in de ECU..? Dit zou een T5 Suite guru moeten kunnen beantwoorden.
Ik zou niet weten waarom je met de Tech2 niet meer bij de ECU zou kunnen nadat je de VSS unit gewisseld hebt.
Ik heb wel eens geprobeerd een Saab VSS alarm unit in een NL 9000 waar de Eagle uit gesloopt is te monteren maar dat was nooit een groot success, kreeg hele rare problemen, ECU hield er af en toe compleet mee op. Ik heb de alarm unit er maar uit gehaald en sleutels gebruikt.
(Ik heb die alarm unit met art. nr. 4588869 hier overigens nog liggen met 2 gepairde keyfobs als daar belangstelling voor is).
-edit-
Uit T5 suite manual:
Ik *meen* dat er Saab/Megamos alarm units zijn met en zonder VSS.
Ik zou niet weten waarom je met de Tech2 niet meer bij de ECU zou kunnen nadat je de VSS unit gewisseld hebt.
Ik heb wel eens geprobeerd een Saab VSS alarm unit in een NL 9000 waar de Eagle uit gesloopt is te monteren maar dat was nooit een groot success, kreeg hele rare problemen, ECU hield er af en toe compleet mee op. Ik heb de alarm unit er maar uit gehaald en sleutels gebruikt.
(Ik heb die alarm unit met art. nr. 4588869 hier overigens nog liggen met 2 gepairde keyfobs als daar belangstelling voor is).
-edit-
Uit T5 suite manual:
Ik denk dus dat je een code (Welke? Geen idee. Staat het op de behuizing? Serial no.?) in de ECU moet programmeren met T5 suite om met de VSS unit en je huidige ECU te kunnen werken (?).Actions basic–Trionic options
...
VSS Active
Turns VSS (Vehicle Security System) on/off
VSS Code
The VSS code to use for this car (if VSS is active)
Ik *meen* dat er Saab/Megamos alarm units zijn met en zonder VSS.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
Bedankt voor de info Odin!
Ik heb inmiddels een Saab 9000 workshop manual van een Forumlid uit de buurt gekregen en daaruit begrepen dat de VVS unit een digitale sleutel geeft die de ECU moet accepteren. Omdat De VSS unit afgeplugd is toen het alarm geactiveerd was, kan het zijn dat de ecu wacht op een seintje veilig. Dat is alleen moeilijk meer te geven omdat de oude VSS alarm unit niet meer functioneel is.
Er staat geen werkwijze voor het koppelen van de twee units in de manual. Dat zou volgens de manual plug en play met de ISAT moeten gebeuren (de voorloper van de TECH2)
Het kan ook echter zo zijn dat de nieuwe gebruikte vvs unit ook kapot is. Ik heb op saabcentral iets gelezen over dat als het led lichtje dat op het dashboard twee keer in een seconde knippert de unit kapot zou zijn. Dat doet ie bij mij, dus in plaats van dat het alrm geactiveerd is zou dat ook nog het geval kunnen zijn. Als dat laatste zo is houd ik me zeker aanbevolen voor de unit die je nog hebt ( 4588869) en die neem ik dan graag van je over.
Ik heb inmiddels van diezelfde forummer uit de buurt (die in het bezit is van T5 suite) twee geflashte ecu's geleend. Daar ga ik dit weekend in combinatie met de nieuwe VSS unit eerst maar wat mee testen
Ik heb inmiddels een Saab 9000 workshop manual van een Forumlid uit de buurt gekregen en daaruit begrepen dat de VVS unit een digitale sleutel geeft die de ECU moet accepteren. Omdat De VSS unit afgeplugd is toen het alarm geactiveerd was, kan het zijn dat de ecu wacht op een seintje veilig. Dat is alleen moeilijk meer te geven omdat de oude VSS alarm unit niet meer functioneel is.
Er staat geen werkwijze voor het koppelen van de twee units in de manual. Dat zou volgens de manual plug en play met de ISAT moeten gebeuren (de voorloper van de TECH2)
Het kan ook echter zo zijn dat de nieuwe gebruikte vvs unit ook kapot is. Ik heb op saabcentral iets gelezen over dat als het led lichtje dat op het dashboard twee keer in een seconde knippert de unit kapot zou zijn. Dat doet ie bij mij, dus in plaats van dat het alrm geactiveerd is zou dat ook nog het geval kunnen zijn. Als dat laatste zo is houd ik me zeker aanbevolen voor de unit die je nog hebt ( 4588869) en die neem ik dan graag van je over.
Ik heb inmiddels van diezelfde forummer uit de buurt (die in het bezit is van T5 suite) twee geflashte ecu's geleend. Daar ga ik dit weekend in combinatie met de nieuwe VSS unit eerst maar wat mee testen
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
Kleine update: vandaag een "schone ecu" aangesloten terwijl de VSS module afgekoppeld was. De Tech krijgt nog steeds geen toegang tot de ecu. De Tech krijgt wel gewoon toegang tot een andere 9000 en een 9.3. Ik puzzel even verder. misschien ergens nog een gesprongen zekering? (zekering 23 is ok). Ik duik nog even in de manual
-
mvm9ck
- Donateur (4x)

Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
Misschien een contact in of aan de fysieke stekker aan de autokant? Signaal moet ook retour kunnen komen.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
Probleem opgelost. Ecu werd onderbroken door het alarmsignaal uit het alarmkastje en het alarmsignaal kreeg ik er niet af. Alarmskastje afgeschakeld en ecu doorverbonden op de stekker en ik kan nu de ecu weer uitlezen. Samen met een collega-forummer momenteel een eenvoudige AB-unit aan het inbouwen.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2
Naar aanleiding van dit item uit het betreffende topic vroeg ik me het volgende af:9000-95 schreef: ↑di 28 jan, 2020 23:31Lijkt erop dat je alarm gaar is. Als vss al is uit geprogrammeerd heb je het hele spul niet meer nodig lijkt me. Het alarm zal behalve de vss code naar de ecu ook de startmotor en brandstofpomp onderbreken, dat is simpel te omzeilen. Zie het Eagle verwijder topic, fabrieksalarm grijpt in op dezelfde punten. Dan kan het hele alarm eruit, afstandsbediening setje van twee tientjes inbouwen en klaar.
1 - Als de orginele remote zoek is, kan ik dan een andere eenvoudig met Tech2 koppelen? Of is dat een hachelijke zaak?
2 - Kan de VSS echt uitgeprogrammeerd en kan ik de auto dan zonder knopje op de remote starten? Of blijft de startonderbreking actief.
Rademaker had betreft wat het laatste al eens aangeduid dat je niet om de startblokkering heen komt.
3 - Zat te denken op is ook een compleet 9-5 Ecu+kabelset+DICE/TWICE+startslot zou kunnen nemen en dat aan het 2.3blok van de 9000 koppelen. Kan ik dan starten en rijden?