Elektrisch probleem dashboard

Voor alle Saab cabrio rijders
Donron65
Geregistreerd lid

Elektrisch probleem dashboard

Bericht door Donron65 » vr 21 feb, 2020 14:09

Goedendag,
Ik heb wat hulp nodig.
Mijn Saab 9-3 L Aero (model 2004) heeft een elektrisch probleem. Naast een lekstroom wil mijn radio niet opstarten tijdens het draaien van de motor (en ook zonder motor). Hij doet wel zijn best en licht af en toe op. Ook het relais van de richting aanwijzer is geluidloos geworden, maar lijkt wel te werken.
Tot nu toe heb ik een nieuwe accu erin gezet (72ah) en de stroomniveaus gemeten in ruste, bij starten en bij opladen (14,78 v en stabiel). Nu heb ik gelezen dat het mogelijk de aarde naar het dashboard kan zijn. Die zal ik nog controleren.
Hebben de forumleden nog andere suggesties die ik kan checken.
Mijn Saab is voorzien van bijna alle opties, uitgezonderd de standkachel. Zelf nog een tablet gemonteerd die wordt geladen bij contact aan en automatisch uitbaat.
Alle suggesties zijn welkom.
Groet,
Ronald

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Elektrisch probleem dashboard

Bericht door jansen » za 22 feb, 2020 19:34

Je audio werkt dus niet meer is meestal een onderbreking in de O-bus waardoor systemen elkaar niet meer kunnen vinden , vaak is de versterker onder de bestuurderstoel de boosdoener, simpelweg de optische bus kabels doorlussen is meestal voldoende om de radio weer te laten spelen.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » zo 23 feb, 2020 12:24

probeer het eens een tijdelijk massa kabeltje aan de radio

Donron65
Geregistreerd lid

Bericht door Donron65 » di 25 feb, 2020 21:15

Dank voor de reactie.
Vandaag na een lange rit is de radio het spontaan weer gaan doen, net als het geluid van het relais (richtingaanwijzer) en de parkeersensoren. Doet mij vermoeden dat het een kwestie van vocht is geweest aangezien de Saab een tijdje heeft stilgestaan.
Iemand een idee welke stekker/relais/verbinding deze groep aanstuurd?
Groet,
Ronald

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » wo 26 feb, 2020 10:38

zit ergens links onder je stuur dus wel wat loshalen, aan beplating ed. vind dit persoonlijk een maffe constructie van saab de classic en 9000 waren iets makkelijker,
maar heb jou problemen ook gehad en heb eens alle massa verbindingen los en schoongemaakt scheelde een jas bij mij leek het erop dat de kabel tussen accu en chassis de boosdoener was maar die deed ik natuurlijk pas als laatste haha

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 26 feb, 2020 10:39

jansen schreef:
za 22 feb, 2020 19:34
Je audio werkt dus niet meer is meestal een onderbreking in de O-bus waardoor systemen elkaar niet meer kunnen vinden , vaak is de versterker onder de bestuurderstoel de boosdoener, simpelweg de optische bus kabels doorlussen is meestal voldoende om de radio weer te laten spelen.
Zoals als Jansen al schreef is het probleem waarschijnlijk met de versterker onder de bestuurdersstoel (AMP1), en inderdaad dat kan ook vocht geweest zijn. Lekstroom is ook een bekend symptoom van een defecte AMP1 versterker. Als je geen last meer hebt van een lekstroom als je de AMP1 afkoppelt en de optische bus doorlust dan weet je voldoende.

Het geluid van richtingaanwijzer en parkeersensoren gaat via je gewone geluidsysteem, als daar iets mis mee is (defecte versterker, onderbreking in de optische bus, etc.) dan hoor je ook geen richtingaanwijzer of parkeersensoren meer.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » wo 26 feb, 2020 10:43

ik heb een 900 vandaar, maar had nergens gelezen dat er een amp1 in zijn 9.3 zat, is die standaard ?

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 26 feb, 2020 20:00

Dit gaat over een 9-3 Sport Cabrio uit 2004, dus niet een 900/9-3. Een extra massakabel zal zeer waarschijnlijk niks helpen bij deze storing.
AMP1 is altijd optioneel, en de beschreven storing is meestal een defecte versterker bij deze modellen. Vooral bij een cabrio kan namelijk de versterker onder de bestuurdersstoel nat worden...

Donron65
Geregistreerd lid

Bericht door Donron65 » wo 26 feb, 2020 22:23

Dank voor de reacties. Zal inderdaad eens naar de amp1 gaan kijken. Lijkt het meest waarschijnlijke, derest werkt verder goed.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 27 feb, 2020 13:29

Amp1 zit bij de cabrio niet onder de bestuurdersstoel, maar links achter binnenscherm. Onder de bestuurderstoel zit ie bij de sedans en estate,s.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 27 feb, 2020 16:49

Excuus!

Overzicht Saab 9-3 MY2003-2006 audio: http://saabworld.net/showthread.php?t=25259

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » vr 28 feb, 2020 10:42

wil niet vervelend zijn maar volgens mij zit hij rechts achter het schotje snelle controle of er een in zit komt er geluid uit je deurspeakers zitten die er in?

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » vr 28 feb, 2020 10:48

[]

Verwar je nu niet de 9-3OG met de 9-3NG? Het gaat volgens mij over laatstgenoemde.
Reden: Onnodige quote verwijderd

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » vr 28 feb, 2020 19:45

Precies.

Componenten van het 150W audiosysteem in de 9-3 Sport Cabrio (2004-2006):

Afbeelding

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » za 29 feb, 2020 11:08

ok mijn fout maar dat sport had ik niet gelezen in de vraag er word van een Saab 9-3 L Aero (model 2004) gesproken, en we gaan er van uit dat er een amp1 inzit wat nergens staat mijn vraag eerder was al is dit een standaard op de 9.3 aero dit is mede ingegeven omdat ik de 900cabrio wil vervangen daar een iets modernere en ik wat beter geluid wel zie zitten
jack

Plaats reactie