Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gesloten
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?

Bericht door 72sonett3 » ma 16 mar, 2020 13:26

Je doelt op een hypothetisch geval, die keuze hoeft nooit gemaakt te worden. Zie het tramdilemma, ook bekend als het fat man problem en fat villain problem.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 16 mar, 2020 13:53

tuurlijk is de arts niet moreel schuldig aan het overlijden -er ging toch al iemand dood- maar de impact
van zo n keus kan veel narigheid voor zo n arts hebben qua eigen geweten
en aansprakelijkheidsclaims van slachtoffers.

Ook bij het tramprobleem moet er een wissel worden overgehaald / iemand worden opgeofferd. Dat suggereert een keus.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 16 mar, 2020 14:39

Het wordt hoe dan ook tijd dat, desnoods met behulp van het leger, de maatregelen nageleefd gaan worden om de verspreiding te remmen. Ik ging vanmorgen de straat op in de hoop wc-papier te kunnen kopen (niet gelukt) en tref nog overal mensen die:
-elkaar omhelzen/zoenen/handen schudden/vasthouden (zelfs IN de supermarkt)
-luidkeels verkondigen dat het allemaal onzin is en men gewoon lekker z'n ding moet doen
-er prat op gaan dat ze niks voelen/mankeren en dus gewoon kunnen doen en laten (incubatietijd enzo... :roll: )
-veel dichter bij elkaar staan dan 1,5 meter
-etc etc

Kortom: het muntje is bij velen nog steeds niet gevallen helaas. En er zijn maar weinig van dit soort lui nodig om voor een enooooorme verspreiding te zorgen. Zie het door mij aangehaalde voorbeeld uit Zuid-Korea.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 16 mar, 2020 14:46

Sapphire schreef:
ma 16 mar, 2020 14:39
Zie het door mij aangehaalde voorbeeld uit Zuid-Korea.
Ja, wat mensen in de naam van hun religie al niet doen.
We zijn dan wel verlost van onze zonden, maar niet van de griep/influenza/corona...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 16 mar, 2020 14:47

Hier hetzelfde gedrag in de supermarkt: mensen maken er een sociaal uitje van..... .
En ondertussen nog steeds gehamster en lege schappen: we laten ons weer van onze beste kant zien!
Oftewel het laagje beschaving is zo dun als de verf op een franse auto vroeger.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 16 mar, 2020 17:00

Stonden er vanmiddag zo’n Stelletje @#$ kinderen naast mij, ongeveer mijn pincode in te toetsen en daarna ook nog te hoesten,
Jo rot op ;-|+ ga ff lekker iemand anders onder spugen . als ik het nieuws zo hoor, behoor ik bijna tot de risico groep.

Overigens was in een klein buurtdorpje , op dat plein hangjongeren en ouders die hun kinderen meenemen bij het boodschappen doen. Tja als we 2 weken verder zijn zullen we het weten.

Tip ga maar vast sparen, als het zover komt; mijn vrouw doet vast de verzameling de deur uit.

Tja wat moet je in een winkel, niet hamsteren en boodschappen halen, maar ik denk dat het de volgende keer wel hamsteren wordt, vooral wegblijven van iedereen :-S+

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 17 mar, 2020 4:23

Zweden heeft ook problemen:

- van de meer dan 4000 ademhalingspompen in 1993 zijn er door bezuinigingen en reorganisaties nu nog maar zo'n 500 over.
- de ziekenhuizen hebben geen mondkapjes meer, waardood de kans op besmetting en uitval van personeel een kwestie van tijd is geworden
- personeelstekort in ziekenhuizen was er al en wordt nu groter

Overige waarnemingen:
- Minder verkeer op de weg en rustig op straat
- Horeca nog open
- Supermarkten rustig met volle schappen
- Scholen waren op maandag nog open maar toch blijven veel leerlingen thuis

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 17 mar, 2020 7:21

Sapphire schreef:
vr 13 mar, 2020 20:29
Ik rij lpg maar ook dat wordt iets goedkoper. Hoef alleen weinig te rijden nu (voorlopig onbetaald verlof) dus schiet niet echt op.
Iets? ik betaalde gisteren 43,9 ct voor een liter aan de pomp.

Mijn kinderen zijn thuis van school. Krijgen allemaal huiswerk via online platformen. dus dat is opgelost. Op de dagen dat ze naar de oppas gingen normaal hebben ze geen internet..... Dat word lachen. (Ja er bestaan nog huishoudens zonder computers)

De oudste gaat binnenkort mee naar mijn werk. Als jullie veel spelfouten vinden op onze site. Misschien heeft zij die advertentie wel getypt. :wink:

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 17 mar, 2020 8:43

Ik werk op de universiteit - als onderzoeker en docent - en wij zijn druk bezig allerlei online onderwijsprogramma's en methoden te ontwikkelen. Bijna alles is dicht. De bio-chemische en medische afdelingen zijn al helemaal zwaar op slot. Ja, je mag thuis werken, maar de workload is alleen maar toegenomen. Geef mij maar autoloze zondagen zoals in de jaren 70, dat is minder ingrijpend.

Het is wel echt een heel serieuze ziekte. In Brabant is een familielid ziek, en het is echt geen griepje... Hij beschreef het als een olifant die op je borst gaat zitten terwijl je in een sauna zit.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 17 mar, 2020 9:00

Volgens mij hebben we op het werk bijna allemaal al lang het Corona virus, alle typische kenmerken zonder
echt goed ziek te worden - bij sommigen 1 dagje- .
Gisteren voor het eerst de olifant in de kamer benoemd en niemand dacht er
anders over. De groep sceptici zal na gisteren toch wel flink afgenomen zijn.

Leukigheidjes:
- die doventolk met haar 'hamstergebaar' :mrgreen:
- elk 2e artikel dubbele prijs !

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » di 17 mar, 2020 9:35

Killercave86 schreef:Ja die Bill Gates weet wel veel hoe zou dat nou kunnen?
Omdat ie de computermodellen van Sars gezien heeft.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 17 mar, 2020 10:24

kansloos ook: een stel met handschoenen en geen woord nederlands sprekend neemt de laatste
voorraad wc papier mee.... .
Havermout een veel andere goedkope granenproducten zijn op, maar ik kon gelukkig nog 1 van de 3 pakken papieren zakdoeken meenemen.

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door daniel 9-3 » di 17 mar, 2020 10:57

Toch maar eens kijken of er een camping open is in de buurt. Smorgens school en werk in de tent voor het hele gezin smiddags lekker wandelen in de natuur rondje fietsen oid. En dan mooi op tijd onder de wol.

Van de nood een deugt maken. Gewoon normaal doen. Komt alles wel weer goed.

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door daniel 9-3 » di 17 mar, 2020 11:05

turbopilot schreef:Stonden er vanmiddag zo’n Stelletje @#$ kinderen naast mij, ongeveer mijn pincode in te toetsen en daarna ook nog te hoesten,
Jo rot op ;-|+ ga ff lekker iemand anders onder spugen . als ik het nieuws zo hoor, behoor ik bijna tot de risico groep.

Overigens was in een klein buurtdorpje , op dat plein hangjongeren en ouders die hun kinderen meenemen bij het boodschappen doen. Tja als we 2 weken verder zijn zullen we het weten.

Tip ga maar vast sparen, als het zover komt; mijn vrouw doet vast de verzameling de deur uit.

Tja wat moet je in een winkel, niet hamsteren en boodschappen halen, maar ik denk dat het de volgende keer wel hamsteren wordt, vooral wegblijven van iedereen :-S+
Ik weet niet de leeftijd van die kinderen.
Maar onze kinderen kunnen niet alleen thuis zijn (2 en 4) En kleine kinderen zijn 24/7 verkouden of snotterig vooral met zo’n lange vochtige periode. Iets met weerstand opbouwen.

Vraag als risico groep of de buren Ff een boodschapje kunnen doen.
Doen wij ook voor de buren 75+ en die zijn niet top fit.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 17 mar, 2020 12:58

Steve-O schreef:
ma 16 mar, 2020 2:19
Sapphire schreef:
zo 15 mar, 2020 23:33
Ik ben heel benieuwd hoe er in de aftermath gereageerd gaat worden op het feit dat China e.e.a. een "poosje" (met de nodige pressie) onder de pet heeft gehouden, lees: wist van het virus maar het niet naar buiten bracht in een poging hun reputatie niet te bedotten. Mijns inziens heeft dit zeker invloed gehad bij de totstandkoming van maatregelen wereldwijd. Als men gelijk aan de bel had getrokken was het wellicht beter onder controle te houden. Ik denk dat dit bepaalde relaties wel op scherp gaat zetten.
Ja, hier dacht ik eerder op de avond ook al over na. Hun opstelling is zeker verwijtbaar. Helemaal na de ervaring met SARS.
Interessant ... VOX (niet Fox) had een verklarende rapportage waarom de meeste epidemieën in China ontstaan zijn de laatste paar decennia. Vreemd genoeg kan ik 'm op Vox' kanaal niet vinden (zelfcensuur omdat het opruiend verklaard kan worden?), maar heeft een ander kanaal hem weer gepost: Why new diseases keep appearing in China?

Juist na SARS, MERS, etc., zou je toch zeggen dat de Chinezen genoeg geleerd hadden om hun markten opnieuw te structureren? Mij best dat je er een etenscultuur hebt waarbij allerhande wilde dieren op het menu staan, maar organiseer het naar behoren. Nu hebben we wereldwijd te maken met een potentieel sterftecijfer, ingeperkte vrijheden en economische schade die te vergelijken zijn met een (kleine) oorlog...

Gesloten