Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gesloten
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?

Bericht door Sapphire » do 19 mar, 2020 2:40

ReinO schreef:
wo 18 mar, 2020 17:27
maar wat ik nog weinig hoor (Jelger wel dan) is de sociaal economische impact / mortaliteit van een aanstaande crisis die zijn gelijke niet kent.
Nou, ik denk dat velen het wel beseffen/voorzien (ik wel in elk geval), maar op dit moment is het strikt genomen niet heel relevant. Het is een voldongen feit en je kunt er (alvast) over klagen (terwijl niemand nog enigszins weet hóé groot de schade gaat zijn behalve 'heel groot') maar het helpt niet veel. Daarom ook volkomen eens met Style: die politiek komt later wel weer, nu moet men even alle meningen en politieke verschillen aan de kant zetten en doen wat nodig is. Het 'puinruimen' komt wat mij betreft wel als de situatie beter in kaart is en er meer duidelijkheid over vanalles is. Daar is het nu nog te vroeg voor.
turbopilot schreef:
wo 18 mar, 2020 13:54
het lijkt mij een beetje onvoorspelbaar dat die groep niet uit de klauwen loopt. te veel mensen nonchalant en dan krijg je Italiaanse toestanden te grote groep> te weinig ic bedden
Vandaar ook dat Rutte in zijn speech al aankondigde dat ze de ontwikkelingen op de voet blijven volgen en het zo kan zin dat er (tijdelijk) strengere maatregelen bij komen, of weer worden opgeheven. Het blijft voorlopig een beetje balanceren. Juist daarom ligt bij de bevolking een grote mate van verantwoordelijkheid: willen we dat alles zo goed mogelijk door gaat waar mogelijk? Dan moeten we strikt de voorschriften naleven. We krijgen de kans om zelf iets bij te dragen (wellicht wereldwijd een redelijk unieke situatie), maar doen we dat niet, dan wordt het een gevalletje 'wie niet horen wil moet maar voelen' en dan moeten inderdaad de 12 miljoen virologen die het land nu telt (bron: de Speld :-P+) allemaal maar als kleine kindertjes achter slot en grendel, want dan is die verantwoording kennelijk te groot. En daar lijkt het wel op, if you ask me. Dus... we wachten andermaal in spanning af.
Steve-O schreef:
do 19 mar, 2020 2:30
Ik denk juist dat het goed is als er een aantal landen is dat bepaalde maatregelen niet uitstelt; En daarmee een voorbeeldfunctie vervullen aan sommige landen, die dit nodig hebben om nog beter in actie te komen met zijn allen.
Nou, bijvoorbeeld Italië heeft niet bepaald een voorbeeld genomen aan Singapore, Taiwan, etc. Is echter vanalles voor te zeggen: eerstgenoemden zijn vanwege de geografische indeling veel makkelijker te controleren. Daarbij reizen veel Chinezen naar Florence en Venetië dus Italië was vermoedelijk een van de eerste grote 'brandhaarden' qua Corona. Of het dus hun eigen schuld is allemaal, valt nog wel wat voor te zeggen. Hebben ze te laat geacteerd: waarschijnlijk wel. Hadden ze eerder geacteerd was dit dan allemaal voorkomen: waarschijnlijk niet.
Steve-O schreef:
Polen liet bijvoorbeeld de grenzen al dichtgaan bij zo'n 150 coronapatiënten. Dit beidt de mogelijkheid om het verloop bij zo'n actie sneller in kaart te brengen. En een succesverhaal in andere landen een kans te geven om dit ook EU-breed toe te passen.
Heb je het door mij aangehaalde voorbeeld van Zuid-Korea inmiddels al gelezen? Die waren ook goed bezig, maar een deel van de verantwoordelijkheid (discipline) ligt toch echt bij de bevolking, grenzen open of grenzen dicht ten spijt. Dan denk ik toch dat bijv. in Singapore de 'gehoorzaamheid' van het volk een stuk 'beter' is dan in Polen (en dat er ook strenger wordt opgetreden en dat beter mogelijk is doordat het een relatief klein gebied is).

Overigens wilde Baudet eerder deze week ook dat 'leren van andere landen' met als voorbeeld Singapore, omdat die landen op ons voorlopen qua tijdlijn en hun aanpak dus inzichten kan bieden. Werd wel ontraden die motie.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 19 mar, 2020 9:29

Ik had het over de EU!. Niet over de wereld. Wat je over Azië en Italië schrijft is voor iedereen wel duidelijk. In de tijd dat je je suf vergadert om een consensus te bereiken kun je heel veel zelfstandig best aan maatregelen invoeren en daarmee andere landen en de doorlopende discussie inspireren. De verschillende aanpak geeft wetenschappers bovendien ook voer voor hun onderzoek.

Overigens nodig ik iedereen uit om onderstaande petitie eens te lezen en te tekenen. Deze wordt wereldwijd georganiseerd en richt zich tegen de obscure dierenmarkten in Azië waar het virus vandaan komt. NIet alleen vanwege de kans op virussen, maar ook vanwege de erbarmelijke omstandigheden waaronder de dieren getransporteerd en verhandeld worden (eigenlijk dierenmishandeling) en de handel in zeldzame diersoorten, lijkt het mij dat we dit een halt toe moeten roepen.
https://www.rainforest-rescue.org/petit ... arkets-now

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 19 mar, 2020 10:13

Er wordt wel nagedacht over wat deze economische crisis straks aan echte slachtoffers gaat vragen.
Hoogleraar Ira Helsloot heeft dat becijferd: werkloosheid, dakloosheid, inkomensverlies levert dodelijke slachtoffers\
op door zelfmoord en gevaarlijk levensstijl.

Persoonlijke noot:
ik werk in de zorg en daar hebben we elkaar weken geleden al allemaal besmet volgens mij. Allemaal
dezelfde symptomen overeenkomstig het covid19 maar niemand echt ziek. Dagje koorts en daarna weer aan de slag met
allemaal niezende en proestende cliënten die helemaal niets snappen van deze crisis:
'je mag niet automutileren want de 1e hulp weigert jou misschien omdat je verkouden bent '.
Hopelijk houdt ze dit een weekje vol dit keer.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 19 mar, 2020 10:37

Steve-O schreef:
Helaas biedt de NOS-app niet de mogelijkheid om livestreams
De eigen app van de Tweede Kamer wel: Debat Direct.
Lijkt me voor degenen die allergisch zijn voor de NOS een uitkomst. :wink:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 19 mar, 2020 11:42

- hoorde net dat een grote bank ca 500 gesprekken per dag heeft van zakelijk klanten ivm financiële problemen
- advertenties in bladen en magazines worden teruggetrokken: financiering valt grotendeels weg

wat volgt?

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » do 19 mar, 2020 11:46

Totale paniek als gevolg van verontrustende berichtgeving?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 19 mar, 2020 12:14

De paniek breekt uit op het moment dat supermarkten echt leeg raken en blijven.

Op dit moment zijn ze op enkele artikelen na goed gevuld. Die enkele artikelen zijn veelal basis ingrediënten viel me vanmorgen weer op (rijst, pasta, tomaten basis) maar verder kun je royale maaltijden bereiden. Vermoedelijk worden de keukenkasten en kelders volgestouwd met voornoemde artikelen, maar op een gegeven moment zijn die gevuld en worden de winkels daar niet meer op leeg gekocht.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 19 mar, 2020 12:19

Het wordt tijd dat de creditcardfirma's en andere bedrijven en instellingen die zo'n woekerrente van 14%+ rekenen hun rente eens gaan halveren of tot de wettelijke rente beperken. DIt had al veel eerder per wet geregeld moeten worden. De woekerpolissen zijn wel aangepakt, maar dit is blijven liggen. Nu is de tijd om er iets aan te toen. Geldwolven zullen moeten inleveren.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 19 mar, 2020 12:27

jelger schreef:
do 19 mar, 2020 10:37
Steve-O schreef:
Helaas biedt de NOS-app niet de mogelijkheid om livestreams
De eigen app van de Tweede Kamer wel: Debat Direct.
Lijkt me voor degenen die allergisch zijn voor de NOS een uitkomst. :wink:
Hier was iets weggevallen in mij post. Heb ik nu aangevuld. Zla kijken of die Debat Direct app voor Apple-TV te krijgen is. Of is er een website waar je alle debatten in zijn geheel teug kunt kijken? Ik kijk/luister graag op een wat groter scherm terwijl ik tegelijk ook met andere dingen bezig kan.
Ik neem aan dat die opmerking over allergie jegens de NOS niet op mij slaat. Kan er niks mee, i.i.g. .

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 19 mar, 2020 12:39

Oh, dat was niet aan jouw persoonlijk gericht.
Wie de schoen past trekke hem aan, en algemeen sarcastisch van aard in het licht van de velen online die de NOS verguizen. :lol:

Via de Tweede Kamer website kan je debatten of commissievergaderingen terugkijken (debat gemist)
https://debatgemist.tweedekamer.nl/

Wat de app betreft: dat weet ik niet of het voor Apple TV te krijgen is (wel voor iOS)- ik ging er vanuit dat je voor de telefoon/mobiele apparaten bedoelde.
Maar ook in de app kun je terugkijken. Ik kan nu bijvoorbeeld de technische briefing van het RIVM gisterenochtend terug kijken. Maar of je gedurende een livestream terug kan gaan (omdat je bijvoorbeeld 10 minuten van het scherm was) weet ik niet zeker. Er is nu geen debat waar ik dat even kan testen. Er zit wel een knop "bekijk vanaf begin". En van dat vertrek punt moet je wel vooruit kunnen.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 19 mar, 2020 12:56

jelger schreef:
do 19 mar, 2020 12:14
... Vermoedelijk worden de keukenkasten en kelders volgestouwd met voornoemde artikelen, maar op een gegeven moment zijn die gevuld en worden de winkels daar niet meer op leeg gekocht.
Wat we hier (op 't dorp) merken is dat de nachtwinkels grote ladingen WC-papier komen halen vlak nadat de vrachtwagens geweest zijn om te leveren bij de supermarkten. In de nachtwinkels liggen dan ineens AH-verpakkingen tegen veel hogere prijzen. Boefjes...... :-S+

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 19 mar, 2020 13:42

@Jelger: Dank je. Dat helpt me verder. Voor Apple TV alleen NPO3 en NOS app.

@Vyv: Geen boefjes maar schurken.
genoeg wc-papier op voorraad in de magazijnen

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 19 mar, 2020 13:50

Steve-O schreef:
do 19 mar, 2020 13:42
...@Vyv: Geen boefjes maar schurken.
genoeg wc-papier op voorraad in de magazijnen...
Tja... al meerdere dagen bij verschillende supers geweest en alles is leeg (pasta, zuivel en WC-papier). Wat ook scheelt is dat ik in een grensdrop woon en onze zuiderburen iets voorlopen op Nederland en ook massaal zijn komen plunderen in NL. Zal zometeen weer een rondje supers doen en hopelijk is er iets te krijgen :|

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 19 mar, 2020 14:19

Nergens last van hier de buurtsuper heeft gewoon volle schappen.
Alleen brood moet je vroeger op de dag komen dan normaal.
De overbuurvrouw werkt bij de Jumbo ook daar zijn de schappen weer aangevuld.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 19 mar, 2020 15:09

Sommigen nemen vergaande maatregelen als ze toch met het OV moeten. :lol:

Afbeelding

Gesloten