Hulp gevraagd, Audio upgraden voor amateurs saab 93 OG

Voor alle Saab cabrio rijders
Natnek3
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Hulp gevraagd, Audio upgraden voor amateurs saab 93 OG

Bericht door Natnek3 » zo 19 apr, 2020 17:03

Hi forumleden.

Een klein klusje leidde tot wat vragen dus wilde er even een topic aan wijden.

Onlangs op tip van de saab cabrio Facebook groep wilde ik de dashboard speakers vervangen door JBL CLUB 322F 2weg.

Mijn vertrekpunt was:
Mijn cabrio heeft nu overwegend een goed maar overheersend geluid vanuit de achterbank.
Voorzijde vrijwel geen audio, maar puur ter aanvulling.
Hierdoor ging ik ervanuit dat ik geen versterker had.
Ik dacht dus enkel dashboard en achterbank

Mijn "kennis" niveau was:
Cabrio heeft speakers achter en in dash standaard
Zonder asr3 versterker liggen er wel kabels in de deuren maar niet aangesloten en wss geen werkende speakers.
Met asr3 versterker worden de deur speakers aangestuurd vanuit de versterker die vanuit de radio aangestuurd wordt.

Toen ik de dashboard speakers wilde vervangen kwam ik erachter dat deze helemaal niet "meedoen". Bij de balans naar voren brengen en volume achter kwam ik er namelijk achter dat er enkel aan de voorkant geluid uit mijn deuren (???) kwam.

Kortom, dashboard speakers doen niets, ook na aansluiten van JBL niet. Vanavond even doormeten of ze wel stroom krijgen?
Deurspeakers zijn blijkbaar aanwezig en spelen muziek af, alsnog wel slechte kwaliteit en te zacht om echt goed mee te doen met de speakers achter. Bij normale balans verdeling overstemmen deze het geluid.

Dus eerste vraag: welke conclusies en aannames zijn juist en onjuist?

Daarnaast, wat moet ik demonteren om erachter te komen of ik een versterker heb (how to)
Hoe kan ik het beste de deurpanelen demonteren, aangezien ik begrijp dat die eraf moeten om de speakers te vervangen..

DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: Audio upgraden voor amateurs saab 93 OG

Bericht door DV 9-3 » zo 19 apr, 2020 18:03

Mijn ervaring in 9-3 Cabrio, Coupe en 5-deurs is dat een standaard AS-3 systeem het mooiste klinkt.

Kijk eens of de speakers in de voor-portieren aangesloten zijn op de speaker-uitgangen van je head-unit die bedoeld zijn voor de dashboard speakers?
Die speakeruitgangen sturen de dashboard-speakers normaal gezien perfect aan, maar hebben bij lange na niet voldoende vermogen voor portiersspeakers. AS-3 voorportier-speakers geven icm de AS-3 versterker alleen lage tonen weer. Achterin zijn de speakers altijd full-range.
Dashboard speakers zijn ook full range, maar zijn zo klein dat daar geen laag uitkomt. (Midden en hoog klinkt daarentegen wel erg goed).

De AS-3 speakers in de voorportieren worden gevoed door de AS-3 versterker die rechts naast/achter het aircopaneel achter het tapijt in de linkerkant van passagiers-voetenbak gemonteerd zit. Een AS-3 versterker vind je regelmatig op 't SF of MP voor rond de €75.
AS-3 voor-portierspeakers voor een 9-3 zijn vaak kapot & erg moeilijk te vinden. Gebruik echter geen aftermarket speakers in de voor-portieren. Die zijn niet goed geschikt voor wat daar de bedoeling is icm AS-3: Alleen laag weergave. Wat weinig mensen weten is dat de originele AS-3 voor-portierspeakers 100% identiek zijn aan de Harman Kardon voorportier speakers van een 9-5. Die vind je volop voor €50-75.

Succes!

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Hulp gevraagd, Audio upgraden voor amateurs saab 93 OG

Bericht door klaasj » zo 19 apr, 2020 19:05

Ik denk ook dat de deurspeakers zijn aangesloten op de front lijnen. Kijk eens of je een as3 versterker hebt. Dan heb je volgens mij alle antwoorden wel. Deurspeakers zijn op de sloop uit een 9-5 wel te vinden.

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » zo 19 apr, 2020 19:10

Mss heeft een vorige eigenaar de achterste speakers vervangen door speakers met een lagere impedantie met als gevolg dat ze harder spelen en dus onbalans tussen voor en achter.

Natnek3
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Natnek3 » ma 20 apr, 2020 20:58

klaasj schreef:
zo 19 apr, 2020 19:05
Ik denk ook dat de deurspeakers zijn aangesloten op de front lijnen. Kijk eens of je een as3 versterker hebt. Dan heb je volgens mij alle antwoorden wel. Deurspeakers zijn op de sloop uit een 9-5 wel te vinden.
De speakers is het dashboard krijgen geen stroom. Dus bovenstaand is aannemelijk.
Hoe krijg ik dat paneel eruit in de juiste volgorde?
De radio kan ik er niet zomaar uit wippen neem ik aan.

Aan de zijkant bij de passagierskant zit hij achter het kunststof paneel neem ik aan? Welke dingen moet ik demonteren om daar te komen?

Natnek3
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Natnek3 » ma 20 apr, 2020 21:02

Ik wilde net de speakers in de zijkant op de achterkant bekijken maar krijg dit kapje er ook niet af.

Moet je hierbij ook heel het paneel verwijderen of ben ik even moeilijk aan het kijken?

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » ma 20 apr, 2020 21:49

Je moet het dfutpaneel verwijderen. Lees je even in op het saabforum.nl

Natnek3
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Natnek3 » ma 20 apr, 2020 23:09

Heb me ondertussen behoorlijk ingelezen op talloze pagina's over audio.

Lees vooral overal dat het verwijderen van de deurpanelen een delicaat klusje is, maar alle foto's zijn verouderd en echte instructie heb ik niet voor handen. Iemand?

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » ma 20 apr, 2020 23:11

Zal morgen wel uitleggen.

Natnek3
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Natnek3 » ma 20 apr, 2020 23:12

Bij voorbaat erkentelijk

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » di 21 apr, 2020 8:05

Je verwijderd de handgreep. daarachter zitten 2 torx 25 schroeven. Achter de deuropener zwarte dopje verwijderen daar zit een torx 25. Onder aan de deur een torx 25
Nu begin je van onder naar boven het deurpaneel los te trekken. Met beleid. Dit wordt vastgehouden met kunststof pennen.
en ja die breken vaak af. Kun je bij DenR parts bestellen. Uiteindelijk wip je hem naar boven er af. Denk aan de spiegelkap. Deze kun je apart verwijderen. Zit ook met kunststof klikpennen. Achterklep opener kun je er ook uit wippen. Bij alles geld met beleid.

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » di 21 apr, 2020 8:36

Op de kopse kant van het paneel zit ook nog een plastic bevestiging. Ik vond het loshalen van het paneel goed te doen, was m'n eerste klus: inbouw AS3 (die ik toevallig bij Klaas had gekocht)!

Natnek3
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Natnek3 » di 21 apr, 2020 9:25

Mrwhoopie schreef:
zo 19 apr, 2020 19:10
Mss heeft een vorige eigenaar de achterste speakers vervangen door speakers met een lagere impedantie met als gevolg dat ze harder spelen en dus onbalans tussen voor en achter.
Dit wilde ik gisteravond ook controleren. Is bij de cabrio de speakers bij de achterbank ook toegankelijk door heel het paneel eraf te halen? Of kan hier wel het roostertje eraf?

Edit, voor de voordeuren handig filmpje gevonden:
https://youtu.be/lVBbyaWiQnc

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » di 21 apr, 2020 10:53

Achter moet het paneel er ook uit.

Natnek3
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Natnek3 » di 28 apr, 2020 16:07

Ondertussen een update verder. Deurpaneel eraf gehaald. Viel mee achter af door de instructies!
Dashboardkastje en paneel middenconsole gedemonteerd om alles goed te bekijken.

Volgens mij geen as3 aangezien ik geen versterker heb aangetroffen.
Daarnaast lijkt het alsof de deur speakers zijn aangesloten op de dashboard speaker aansluitingen.

Verder durf ik niet te zeggen hoe alles aangepast is. Binnenkort maar eens rustig doormeten of een kleurenschema erbij zoeken.

Wat is als eerste aantrof:
Afbeelding

Dit leken me de kabels van de voorbereiding as3?
Afbeelding

Onbekend welke aanpassingen dus gedaan zijn en welke er al horen te zijn.
Afbeelding

Plaats reactie