Thermostaat gaat niet open

1967-1984
Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Thermostaat gaat niet open

Bericht door Ary van Hoorne » vr 17 apr, 2020 21:29

Ik heb 8 jaar geleden een 99 turbo uit de US geïmporteerd. Ik heb veel uit elkaar gehad, maar niet de kop eraf gehad. Ik heb de auto nooit horen lopen, tot voorkort. Hij loopt mooi en start ook onder alle omstandigheden meteen. Alleen...de thermostaat gaat niet open. De temperatuurmeter gaat meteen door naar rood. Ik heb de thermostaat vervangen, na die eerst in kokend water te hebben getest. Maar daar is het niet anders van geworden. Iemand een idee?

Hartelijke groet, Ary

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Thermostaat gaat niet open

Bericht door Luud » vr 17 apr, 2020 22:25

Verwarming vol open zetten, deze gaat buiten de thermostaat om, worden de slangen ook heet ? Probeer eens zonder thermostaat.

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Thermostaat gaat niet open

Bericht door Sonab » vr 17 apr, 2020 23:10

is de massa van de temperatuursensor oké?

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Thermostaat gaat niet open

Bericht door Ary van Hoorne » za 18 apr, 2020 14:26

HAllo,
De temeperatuurmeter is wel okay want de manier zoals hij in het begin opwarmt is wel zoals ik gewend ben van andere 99-ers.

Kachel doet het niet, maar dacht dat dat wel zou kunnen komen doordat die (vanwege herkomst) nooit is gebruikt (in mijn jaguar was dat toentertijd ook zo). Maaruh, het zou dan ook kunnen zijn dat er geen flow in het systeem is :( .

Dan denk je al gauw aan de waterpomp, maar bij een b-blok gaat de waterpomp toch altijd gewoon rond. Kan me niet voorstellen dat de vertanding kapot is waardoor de pomp niet rondgaat... Een andere oorzaak zou lucht in het systeem kunnen zijn, maar ik heb hem ontlucht bij de kachel.

Iemand een idee voordat ik de waterpomp eruit haal (waterpomp lekt niet)?

Groet, Ary

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Thermostaat gaat niet open

Bericht door Ary van Hoorne » zo 19 apr, 2020 22:31

Ik ga de waterpomp er toch maar uittrekken voor verdere inspectie. Heeft iemand een waterpomptrekker (voor een B-blok) te leen in de buurt van Assen (Drenthe).

Hartelijke groet, Ary

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Thermostaat gaat niet open

Bericht door 72sonett3 » zo 19 apr, 2020 22:34

Meet eerst de compressie, om een lekke koppakking uit te sluiten.

Gebruikersavatar
vanderzanden
Geregistreerd lid

Re: Thermostaat gaat niet open

Bericht door vanderzanden » ma 20 apr, 2020 11:04

Domme opmerking misschien: deze auto heeft blijkbaar minstens 8 jaar stilgestaan. Kan het niet zo zijn dat het koelsysteem zodanig vervuild is dat er geen fatsoenlijke doorstroming is?

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Thermostaat gaat niet open

Bericht door Ary van Hoorne » ma 20 apr, 2020 17:18

Update: de pomp zit zo vast als een huis. Hulpasvertanding kapot dus...

Gebruikersavatar
Tool
Geregistreerd lid

Re: Thermostaat gaat niet open

Bericht door Tool » wo 22 apr, 2020 8:42

Succes met de reparatie dan..!

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Thermostaat gaat niet open

Bericht door Ary van Hoorne » wo 22 apr, 2020 14:16

[]Bedankt, kenners weten dat dit geen appeltje eitje is :D
Reden: quote verwijderd

Gebruikersavatar
Tool
Geregistreerd lid

Re: Thermostaat gaat niet open

Bericht door Tool » wo 22 apr, 2020 14:19

Daarom :wink:

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Thermostaat gaat niet open

Bericht door Ary van Hoorne » do 07 mei, 2020 12:58

Appeltje eitje is geschild. Er staat een frisse hulpas en gereviseerde waterpomp in :) .

99emskiruna
Donateur
Donateur

Re: Thermostaat gaat niet open

Bericht door 99emskiruna » vr 25 sep, 2020 13:58

interessante thread. ik vroeg me af waar je die nieuwe waterpomp gevonden hebt en of jet de demontage en montage inderdaad met dat speciaal gereedschap hebt gedaan? ik vertrouw mijn pomp ook niet helemaal, en vroeg me af waar ik dat speciale gereedschap kon vinden?

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Thermostaat gaat niet open

Bericht door Ary van Hoorne » vr 25 sep, 2020 19:31

Ik heb het zonder dat speciale gereedschap gedaan (waar vindt je dat zomaar he). Wel zelf wat gemaakt om de pompas eruit te trekken en ook iets om het lager, de keering en de waaier er in te persen. Met voorzichtigheid en geduld lukt het dan wel. Ik heb pompas, lager en nieuwe waaier (de onderkant daarvan moet echt glad zijn om lekken te voorkomen) bij Thom (Voorst) gehaald. Succes!

99emskiruna
Donateur
Donateur

Re: Thermostaat gaat niet open

Bericht door 99emskiruna » zo 27 sep, 2020 12:42

dankje. ik ga van de week eens kijken of er iets nodig is met die waterpomp. ik had koelproblemen en vond de kachel niet erg warm worden. vond dat ie ook niet veel vermogen had. dus toen ben ik maar eens gaan onderzoeken. had verkeerde klepspeling (te weinig), erg lage compressie in cylinder 1. kop er af gehaald. er bleek sprake van lekke koppakking, uitgelopen klepsteelgeleiders en een verbrande uitlaatklep (cylinder 1) te zijn. dus nu een koprevisie. dan ook maar nieuwe radiateur en ik dacht ook maar meteen de waterpomp even controleren. kan me eigenlijk niet voorstellen dat ie vast zit of juist los loopt op zijn asje en er lekt ook niets bij die pomp, maar als ik nu zo bezig ben, dan ook maar even deksel van de waterpomp halen en kijken hoe het er uit ziet. thom is bekend. goed adres.

Plaats reactie