Vragen t.a.v. aanschaf 9-3 TiD of G3 (max 2jr. jong)

1993-2002
lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Vragen t.a.v. aanschaf 9-3 TiD of G3 (max 2jr. jong)

Bericht door lars » za 08 nov, 2003 20:52

Hallo,

Binnen niet al te lange termijn zal ik wat meer kilometers moeten gaan maken i.v.m. mijn werk. (ik wil mijn (900 LPT '93 niet oprijden aan werkkilometers)
Mijn vragen zijn deze:
- Op welk type 9-3 kan ik me het beste gaan richten de TiD of de G3 ?
Het gaat me in eerste instantie om het rij plezier daarna kosten.
- Wat zijn bekende zwakke plekken van de 9-3 ?
- Welke accesiores zijn do's en welke zijn dont's ?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten,

René

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Vragen t.a.v. aanschaf 9-3 TiD of G3 (max 2jr. jong)

Bericht door Style&Co » zo 09 nov, 2003 1:48

ik heb momenteel een bmw 325tds... topbak... maar ga em toch inruilen voor een 9-3 2.0 lpt of nog liever 9-5 2.3 lpt op lpg g3. Allereerst heb ik veel meer met saab dan met bmw... maar ook obejectief gezien is de brandstofwissel te rechtvaardigen.

Een snelle diesel lust een aardige slok... is zwaar en weegt zwaarder in de wegenbelasting. Ik heb zitten calculeren en het obv gelijke condities houd ik op jaarbasis 1000 euro in de zak indien ik mijn bmw verruil voor een 9-5 op gas. Ietsje meer kans op gedonder (verdamper, software etc) maar 10x sneller en beter rijden... Vergelijking met een 9-3 is dit helemaal winstgevende aangelegenheid.

Dit wel ervan uitgaande dat de lpgg3 tarieven laag blijven... iets wat niet 100% zeker is...

Mijn conclusie zou dus zijn... alle weldenkende veelrijders moeten aan het gas! ;-)

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » zo 09 nov, 2003 11:23

Het feit dat de toekomst voor (goedkoop) lpg redelijk onzeker is, is voor mij reden om ook te kijken naar de TiD.
Ik ben eigenlijk niet echt gecharmeerd van Diesel.
Ik heb 3,5jr een P*ss*t TDI gehad, en het kan me gewoonweg niet bekoren dat vreselijke motorgeluid van een rammelende diesel (vooral bij koude start) ik schaamde me altijd kapot als ik 's ochtends de straat uit reed. Nu weet ik niet of de saab Tid stiller is, maar ik denk dat dat gevoel toch wel blijft.
En dan natuurlijk die afgrijselijke zwarte pluim uit uitlaten van "sportief rijdende" dieselaars.
Ik weet niet waar de roetmeting voor dient tijdens de APK maar zeker niet voor het beperken van de roetuitstoot.
Ik stel me voor dat er een jury bij de roetmeting aanwezig is die cijfers geeft aan de uitgestoten roetpluim, waarin wordt meegenomen hoe groot deze is, welke vorm hij aanneemt (is er het gezicht van een bekende nederlander in te herkennen?) en hoelang hij zichbaar blijft terwijl de auto al van de brug is.
Ik heb overigens nog nooit gehoord dat iemand ook daadwerkelijk in de prijzen is gevallen, mischien dat dit pas gebeurt als er koolbriketten uit je uitlaatschuiven i.p.v. roetwalm.
Wat waarschijnlijk de plaatselijke bus maatschappij zeker een plaatsje op het ereschavot zal bezorgen.
Eh, goed ik ben dus niet gecharmeerd van diesel. Maar even kijken van het rijk met lpg gaat doen dan.

Style & co (on the move), bedankt voor je reactie.

Greetz,

René

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 09 nov, 2003 12:23

helemaal mee eens! Als je gaat dieselen is de later 9.3 2.2 TiD aan te bevelen... heeft 125 pk ipv 115.

gr'n

Willem (die van Style & co on the move)

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » zo 09 nov, 2003 12:41

Willem,

Bedankt !

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 09 nov, 2003 13:02

Hoi Rene

Ook mijn advies is de 9-3 Tid.
Aangaande de roetmeting hebben we hier nog helemaal geen problemen mee gehad.
De zwarte pluim die je ziet bij sportief dieselen is meestal alleen de eerste paar keren planken aanwezig. Na 2 of 3 keer plankgas is dit wel weg. Voorral onder rustige rijden slaat er veel roet uitstoot neer op de verschillende delen van de uitlaat. Onder volle belasting wordt dit allemaal weggeblazen.

Groeten Desmond.

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » zo 09 nov, 2003 14:38

Hoi Desmond,

Ik heb bij jullie al een zoekopdracht gedropped.
Gisteren in de nieuwe 9-3 gereden, ah man! da's echt genieten.
Alleen een tikkeltje boven budget en geen derde of vijfde deur, minpuntje.

Jullie hebben gisteren ook weer een toffe dag gehad las ik !
Volgend jaar ga'k ook eens een dag je mee, wellicht kunnen we dan gaan poolen.

Seeya, en bedankt voor de tip.

René

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » ma 10 nov, 2003 1:13

115pk versie EDC-15 (260 Nm) vanaf MY1998-1999

125pk verise PSG-16 (290 Nm) vanaf MY2000-2002

over het algemeen is de 115 pk minder storingsgevoelig. :wink:

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » ma 10 nov, 2003 17:20

Hallo Marco,

Bedankt voor je reactie, aangezien het er één moet worden van na 2001 wordt het de 125pk (heel vervelend :twisted: )

Grts,

René

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » ma 10 nov, 2003 17:45

maar toch heeft ieder nadeel heeft dan meestal zijn voordeel (nare quote is dat)

voordeel van de gemiddelde MY2001 is dat ze completer zijn uitgerust, en er dat jaar redelijk wat Business Edition's zijn verkocht.

Als deze 125 pk auto's de nodige modificatie's hebben gehad, moet het verder weg goed zitten :wink:

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » ma 10 nov, 2003 20:39

B235R schreef:115pk versie EDC-15 (260 Nm) vanaf MY1998-1999

125pk verise PSG-16 (290 Nm) vanaf MY2000-2002

over het algemeen is de 115 pk minder storingsgevoelig. :wink:
voor zover ik weet is de 125 pk 280 NM...

beide motoren zijn redelijk brommerig vergeleken met bijv een D5 van V*lv* of de diesels van BMW..
Ze komen goed mee in t verkeer maar zijn zeker niet 'snel' en het verbruik ligt rond 7-7,5 liter/100 km.

gr van een Tid 125 pk rijder ,

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » ma 10 nov, 2003 21:35

Ik vind het jammer dat veel mensen diesel boven lpg verkiezen.
Lpg heeft volgens mij nochtans veel meer voordelen te bieden dan Diesel:

- veel lagere verbruikskosten
- veel lagere taksen (ik weet nu niet hoe dit precies in mekaar zit in Nederland, maar ik vermoed dat je jaarlijks toch meer zal betalen voor een 2.2 tid dan bv een 2.0 lpt)
- veel meer power (+/- behoud van benzine-pks)
- veel stiller (een tid is nu niet bepaald stil te noemen)
- veel properder/milieuvriendelijker (voor diegenen die dit ook belangrijk vinden)
- veel minder zwarte pluimen (geen zelf)
- veel minder stank (gas heeft ook wel z'n geurtje... maar ik vind deze zelf opkikkend :lol: )
- veel hoger "SAAB-gehalte" als je met een degelijke SAAB (tot vorige 9-3, huidige 9-5 nog altijd ) motor zit ipv een Opel.
... en ik kan dan nog voordelen over het hoofd zien.

En nu de voordelen van diesel t.o.v. lpg:

- geen plaatsverlies...en dan nog, bij sommige auto's (zoals mijn 900) wordt de benzinetank gewoon vervangen door een gastank.

... en nee dit zijn geen voordelen van diesel:

- de levensduur van een diesel is niet langer dan een auto op lpg (nb lpg heeft geen schadelijke stoffen). Ter informatie mijn 9000 heeft intussen 337 000km op de teller staan, ik denk dat heel wat diesel auto's dit zelf niet halen...
- en nee lpg is niet onveilig. Een auto met een benzinetank maakt zelf meer kans te ontploffen dan een lpg-tank.

Dus, waarom zou je nog kiezen voor een diesel?! misschien dat de dieselaars het kunnen vertellen...

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » ma 10 nov, 2003 22:04

Dat LPi goedkoper is dan diesel vraag ik mij af. Kijk maar eens naar de integrale leasetarieven: hierin zitten alle kosten verdisconteerd o.b.v. een bepaald aantal kilometers per jaar. En dan is een diesel vaak net zo duur. Merk op: leasetarieven zijn wel o.b.v. een nieuwe auto. Als je gaat leasen, heb je te maken met fiscale bijtelling in Nederland en dan is LPi iets goedkoper.

Een heel belangrijk voordeel van diesel is dat je veel minder vaak aan de pomp staat. Dat is voor mij de reden geweest geen LPG meer te gaan rijden, maar diesel (ik rijd dikwijls 300 km per dag en 1x/dag tanken vind ik geen optie).
Ander voordeel is de opbergruimte in de kofferbak (tenzij je de LPi-tank op de plaats van het reservewiel hebt, maar dan is de het aantal af te leggen km´s vaak minder dan met een inbouwtank).

De nieuwe diesels zijn al een stuk geciviliceerder dan voorheen, al blijft de 4 cilinder TiD niet echt een staaltje van gecultiveerdheid (voor mij de reden de andere zweed te kiezen met de D5).

René: veel succes met je keuze en Saab-ze maar weer. Hou je de 900 nog wel?

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » ma 10 nov, 2003 22:42

Als de lpg ingebouwd is ipv het reservewiel, zal je inderdaad wel regelmatig (dit nadeel was ik wel eventjes vergeten) moeten tanken. Maar anders dat je nu om de week of om anderhalve week (dit is nu allemaal te zien hoeveel km je aflegt uiteraard) moet tanken...dit mag volgens mij toch niet je keuze beinvloeden.
Maar als je meer dan 300 km per dag rijd, kan dit misschien wel ook van belang zijn ja...

Maar 300 km per dag rijden in de tid (zoals je zegt John, nu niet echt een staaltje gecultiveerdheid)of 300 km in een 2.0T maakt volgens mij wel een groot verschil uit. En ik denk dat voor velen een D5 geen optie is...

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » ma 10 nov, 2003 22:45

Yep, ik ga Lars (de 900) echt niet weg doen.
Als ik dat doe weet ik zeker da'k er spijt van ga krijgen, waarna ik er dus weer een zal moeten kopen à €6000,- of meer om er één is dezelfde staat te krijgen. Zeker als ik voor een orginele nederlander ga.
Maar goed.
Even over de discussie m.b.t. gas vs. diesel. Mijn grootste zorg is het nu bestaande voordeel voor LPG rijders.
De regering heeft op niet mis te verstane wijze blijk gegeven van "het willen uitfaseren van het lpg gebruik."
Opzich is dat binnen nu en laten we zeggen 5 jaar nog niet interessant, wanneer ik echter langer van de 9-3 gebruik maak, wordt de rest waarde bij afschaffing van lpg behoorlijk verlaagt. Waardoor de uiteindelijke kosten van de LPi gelijk of hoger worden dan de diesel variant.
Nogmaals ik ben niet echt gecharmeerd van diesel, maar het lijkt op de langere termijn toch "the way to go".
Misschien kan ik de dealer overhalen er een set gehoorbeschermers bij te doen :D .

Ik heb stiekem al wel zitten kijken naar de V*lv* maar ik zal het eigenwijze karakter van saab te erg missen, denk ik !

Anyway, bedankt voor jullie adviezen.
(dit betekend niet dat er niet meer gereageerd mag worden of zo :roll: maar ik ben er qua Diesel of LPG wel uit)

Greetz,

Rene

Plaats reactie