Einde tijdperk

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Chilly-Pepper
Donateur
Donateur

Einde tijdperk

Bericht door Chilly-Pepper » zo 03 mei, 2020 11:29

Het is sneu.... deze week onverwachts is mijn trouwe 1999 Caab 9-3 overgedragen aan de vaardige handen van onze Ruttense Sleutelaar...
Reden: plotseling een koelvloeistof lozing, scheur in de radiator...wel gelijk uitgezet, en hij loopt ook nog wel..

Na goed beraad heb ik besloten om na negen jaar vriendschap een eind te maken aan de Caab/mens relatie. Ik weet het.. het had vast wel weer hersteld kunnen worden.
Er stonden echter nog een aantal kostbare zaken in de wachtrij om te doen aan de Caab en soms moet je dan de veranderende behoefte, het heldere kosten plaatje en het te verwachten kosten plaatje even in ogenschouw nemen...

Dat pakte ongunstig uit voor de Caab.

Inmiddels van dezelfde Ruttense sleutelaar een geweldig lopende en rijdende 9-5 Estate gekocht. Dus ik blijf wel Saabist...

Er valt weer een hoop te personaliseren, en op te knappen aan ex en interieur maar niets wat intens kostbaar is.

Dat gezegd...Wie durft een advies te geven over een DubbelDin radio frame? Is dit fatsoenlijk Afbeelding

Of is dit beter?

Afbeelding

Doel is een enkel Din Clarion aftermarket radio te plaatsen en een opbergvakje. En kom nu alsjeblieft niet met de kritiek dat er een originele radio in moet...
Daar heb ik niet de opties die ik nodig heb.

De radio en vakje zitten er nu ook in echter het is duidelijk dat de afwerkrand mist

tanisha
Geregistreerd lid

Re: Einde tijdperk

Bericht door tanisha » zo 03 mei, 2020 14:33

Er bestaan originele 1 din inbouw frames met bakje voor de 9-5.
Is een beetje een zoektocht om ze te vinden maar staan vele malen netter dan de aftermaket onderdelen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 03 mei, 2020 16:54

Die bovenste is ruk, duur en zwart i.p.v. SAAB-dashboardkleur en dan nog eens dhz-vlijt om het stevig op zijn plek te krijgen. Bovendien loopt het niet in de kromming van het orginele dash mee, maar loopt het recht. Met een grote boog omheen lopen.

Bij mijn MY2001 heb ik een orginele radio gesloopt voor het frontje (oei oei, moet ik mij nu schamen? ) Strak een opening afgetekend en toen de dremel erin gezet. Resultaat: iets wat echt past en ook met dhz-vlijt op zijn plek te houden is. Het kan nog mooier als je iemand kent die de beschikking heeft over een 3d-CNC-freesmachine. Dan kun je de opening in zo'n frontje als orgineel ogend krijgen.

Chilly-Pepper
Donateur
Donateur

Bericht door Chilly-Pepper » zo 03 mei, 2020 19:45

Als de originele radio nog aanwezig was geweest dan was dat idd een leuke hobbie klus Steve... Maar helaas... die heeft vermoedelijk de vorige eigenaar al vakkundig laten verdwijnen.

Nu zit de after market radio en het opbergvakje niet erg fraai op hun plek geschoven zonder erg vast te zitten...
Maar als de eerste optie bagger is dan kan ik wel leven met wat ge-hobbie aan de tweede optie :-)

Qua prijs hoef ik geen bult aan te vallen...ennnn hier zit een color centre die echt waanzinnig goed is... wellicht kan ik de grijze dashboard/interieur kleur na laten maken.
Gaat mij nu eerst om een nette afwerking en dat de boel ook goed vast zit..staat zo slordig als je een keertje iets vlotter wegtrekt :O: en de auto radio zeilt met een vaartje door de achterruit :wow:

Ik ben er zeurzeiker genoeg voor om de boel dan links of rechtsom mooi op kleur te krijgen.

Chilly-Pepper
Donateur
Donateur

Bericht door Chilly-Pepper » zo 03 mei, 2020 19:50

BTW ik kreeg te horen dat mijn oude Caab hersteld gaat worden in Rutten.

Ik moet zeggen dat ik wel snap... er zit een kei goed en snel blok in en ze heeft in die optiek geen hinder van de 473000 km die op de teller staan.
De reden dat deze radiator de geest gegeven heeft is puur kwaliteit van een niet origineel vervangend product.

Ja, de radiator was een jaar zes geleden ook al eens op verkeerd advies van een lokale garageur (die inmiddels falliet is) vervangen..

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 03 mei, 2020 21:49

Misschien is er iemand die een defecte radio wil doneren? Anders zelf een van de sloop halen? Wellicht goedkoper nog dan optie 2 ???

Chilly-Pepper
Donateur
Donateur

Bericht door Chilly-Pepper » zo 03 mei, 2020 22:22

Inmiddels een metalen frame en kunststof face besteld... Altijd een gokje.
Ik ga het zien... koste de kop niet. Of het aan de verwachtingen gaat voldoen is afwachten, maar zo kan het zeker niet.

Desnoods laat ik iets 3D printen :idea:

Of ga ik met metaal versterkt HDF en kunstig verf spuitwerk de zondagmiddag hobbie club happy maken... :wink: :lol:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 04 mei, 2020 8:51

Ok, hoop dat het naar je zin lukt allemaal.

Plaats reactie