1967-1980
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett3 » ma 11 mei, 2020 14:36
-
silvandam
- Donateur (3x)

Bericht
door silvandam » ma 11 mei, 2020 17:07
Vandaag heb ik 35 kilometer met de auto gereden. Een aantal zaken viel mij op.
Het benzinefilter zit steeds niet vol, maar zit slechts voor een kwart gevuld.
De motor loopt erg mooi en stil, maar op sommige (ogenschijnlijk willekeurige) momenten loopt hij ineens een erg hoog stationair toerental. Ik vermoed dat het te maken heeft met de automatische shoke.
Daarnaast loopt de temperatuur niet snel en goed op. Na 35 kilometer stond de temperatuurmeter slechts net iets over de 'L'. Het lijkt alsof de radiateur constant aan het koelen is. Ik ben totaal niet thuis in deze materie, dus kan er niet echt wat van maken. Nieuwe thermostaat is al wel besteld
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Bericht
door Oelo74 » ma 11 mei, 2020 17:42
Hallo Sil,
Zoals je zelf al schrijft lijkt het het meest voor de hand te liggen dat je radiateur continu koelt, bij een defecte thermostaat ( die constant open blijft) is dat logisch. Thermostaat is eigenlijk een klep welke door temperatuurverandering open of dicht gaat. Koelwater blijft bij 'open' dan niet in de motor circuleren maar neemt ook nog de 'buitenroute'. Lees op pagina 2 van dit topic nog maar eens terug wat verschillende daarover geschreven hebben.
Eerst dus maar de thermostaat vervangen!
Succes.
Groet Jan
-
silvandam
- Donateur (3x)

Bericht
door silvandam » ma 11 mei, 2020 21:44
Toen ik de thermostaat wilde testen, kwam de aap uit de mouw. Er was helemaal geen thermostaat aanwezig. Ik ga er vanuit dat het temperatuurprobleem is opgelost met een nieuwe thermostaat.

-
silvandam
- Donateur (3x)

Bericht
door silvandam » di 12 mei, 2020 14:20
Vandaag een gebruikte dynamo opgehaald bij Klaas, bevriende Saabfanaat te Friesland. Ook verwacht ik de nieuwe thermostaat vandaag binnen te krijgen. Als ik de boel binnen heb, ga ik het meteen inbouwen.
-
silvandam
- Donateur (3x)

Bericht
door silvandam » di 12 mei, 2020 20:19
Sinds ik mijn nieuwe accu heb aangesloten brandt dit lampje op het dashboard:
Naar mijn weten betekent dit dat de accu niet goed oplaadt. Ik heb het even opgemeten en met lopende motor geeft de accu 13,47volt.
Na tweemaal vervangen van de dynamo blijft het lampje branden, de dynamos waren allen goed. Wat kan het probleem nog meer zijn? Ik heb geen idee.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Bericht
door Ronnes » di 12 mei, 2020 20:51
Bij contact aan krijgt het laadstroomlampje +12V van zekering 6 en massa van D+ van de alternator. Bij draaiende motor geeft D+ ook 12V. Dus beide kanten van het laadstroomlampje krijgen +12V en het lampje gaat uit. Controleer eens of je +12Volt krijgt op D+.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett3 » di 12 mei, 2020 21:15
Zit het 3-aderige kabeltje wel goed tussen de dynamo en de spanningsregelaar?
Probeer eens een andere spanningsregelaar.
Wat Ronnes zegt:

-
silvandam
- Donateur (3x)

Bericht
door silvandam » do 14 mei, 2020 17:02
Vandaag heb ik de thermostaat en de nieuwe spanningsregelaar geplaatst. Voldaan als ik was, kon ik niet wachten om ze te testen.
Toen ik de auto wilde starten diende zich een nieuw probleem aan. De auto maakt geen contact en start niet. Er branden niet eens lampjes in de meters. Ik dacht dat mijn accu was leeggelopen, maar een meting bewees mijn ongelijk. De accu was nog vol.
De massa is nog goed, dit heb ik ook gemeten. Ik denk dat het probleem hem zit tussen de startmotor en het contactslot. Een van de draden zal wel een breuk hebben of iets dergelijks. Ik heb totaal geen verstand van elektra, dus tips zijn welkom. 1 ding staat vast, ik ga weer wat nieuws leren...
-
silvandam
- Donateur (3x)

Bericht
door silvandam » do 14 mei, 2020 17:03
Allen overigens bedankt voor de reacties. Maakt dat ik steeds weer verder kom!
-
silvandam
- Donateur (3x)

Bericht
door silvandam » do 14 mei, 2020 17:20
Gele en grijze draad tussen startmotor en contactslot doorgemeten en zijn goed
-
silvandam
- Donateur (3x)

Bericht
door silvandam » do 14 mei, 2020 17:34
Dit onderdeel is erg verroest/verrot. Ik kan niet goed plaatsen wat het is, dus ik kan ook niet bepalen of dit de oorzaak is.

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett3 » do 14 mei, 2020 18:34
Met contact uit, staat er dan spanning op:
- de 2 grijze draden op de B+ aansluiting op de dynamo?
- de 2 grijze draden op zekering 3?
- de 'boven'kant van zekeringen 1..4?
- de 'onder'kant van zekeringen 1..4?
- de grijze draad achter op het contactslot?
Dat verroeste ding is de + verbinding tussen het startrelais en de startmotor.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Bericht
door Ronnes » do 14 mei, 2020 18:53
silvandam schreef: ↑do 14 mei, 2020 17:02
...dit heb ik ook gemeten....Ik heb totaal geen verstand van elektra...
Als je al weet hoe je een draad moet doormeten sta je al veel verder dan menig ander.
Geen stroom op de meters bij contact aan, dan krijgt de rode draad van "54" van het contact naar de zekeringendoos geen spanning. Heb je spanning op zekeringen 5,6,7 en 8? Als de startmotor ook niet aan de praat wil, zit de fout hoogstwaarschijnlijk in het contact zelf (twee fouten met één gemeenschappelijk onderdeel).
-
silvandam
- Donateur (3x)

Bericht
door silvandam » do 14 mei, 2020 19:59
Ik heb net met een schroevendraaier wat in de +verbinding tussen het startrelais en de startmotor zitten prutsen. Ook heb ik de 2 draden die naar de dynamo gaan op dezelfde B+ pool aangesloten i.p.v. beide op een andere B+ pool.
De auto gaf nog steeds geen contact, maar de startmotor werkte en de motor sloeg aan. Dit alles lijkt een vordering, maar ik snap er alleen maar minder van...